מסתמן: צרכני החשמל מייצור פרטי ישלמו יותר

גורמים ברשות החשמל: הסדרת הנושא ותחומים נוספים הנוגעים ליצרני החשמל הפרטיים תסתיים ברבעון הראשון של השנה הבאה

לקראת השינוי המתוכנן בתעריף החשמל תקיים רשות החשמל בשבוע הבא יום עיון ליצרני חשמל פרטיים, ארגוני צרכנים וגופים מממנים. על כוונת הרשות לשנות את תעריף החשמל דווח לראשונה ב"גלובס".

כיום משלמת חברת החשמל עבור הוצאות שונות שאינן כלכליות, אלא נובעות מחובתה להבטיח אספקת חשמל אמינה לכל אזרחי המדינה. מדובר, בין היתר, בחובה להעניק גיבוי ליצרני החשמל הפרטיים, להבטיח אספקת חשמל בשעת חירום (מל"ח), לשמור עתודת יצור חשמל לשעת חירום ולספק חשמל מוזל לאוכלוסיות נזקקות ולניצולי שואה.

נכון להיום, נושאים בעלויות אלה צרכני חברת החשמל בלבד, כך שהם מסבסדים בעקיפין את הצרכנים של היצרנים הפרטיים. נוצר מצב שבו "גברת כהן מחדרה" מסבסדת את הגופים העסקיים הגדולים במשק, שרק הם יכולים כיום לרכוש חשמל מהיצרנים הפרטיים. על רקע זה החליטה רשות החשמל לשנות את החלוקה הפנימית של תעריף החשמל ע"י הוספת רכיב חדש - "תעריף מערכתי" - שיחול על היצרנים הפרטיים בלבד ושיעורו טרם נקבע. ההחלטה עוררה ביקורת בשל אי הוודאות שיצרה בשוק.

גורמים ברשות אמרו היום ל"גלובס" כי הסדרת הנושא ותחומים נוספים הנוגעים ליצרני החשמל הפרטיים תסתיים ברבעון הראשון של השנה הבאה. דוברת רשות החשמל מסרה, כי "הזמנת השחקנים השונים לדיון מהווה חלק ממאמץ הרשות ליצירת ודאות רגולטורית. קביעת תעריפים מערכתיים היא נדבך אחד במהלך, לצד הסדרים תומכי מימון ליזמות פרטית ותעריפי המשך לבעלי רישיונות קיימים וצפויים גם הם להיקבע".