רמי שביט: "מקווה להיכנס למדד היתר-50 בעדכון הבא"

אחרי תקופה של הפסדים, קבוצת המשביר סיימה את הרבעון ברווח של 8 מיליון שקל ■ המשקיעים ממתינים להזרמה של 134 מיליון שקל מנאשון האמריקאית

אחרי תקופה של קשיים פיננסיים, בעקבות הרכישה הכושלת של רשת אופיס דיפו, הדוחות הכספיים שפרסמה בסוף השבוע קבוצת המשביר לצרכן יכולים להעיד על שינוי כיוון.

את הרבעון השלישי סיימה המשביר ברווח של כ-8 מיליון שקל, כאשר מימוש מוצלח של חברת הארוחות העסקיות סיבוס מוקדם יותר השנה הוביל אותה לרווח מצטבר של 67 מיליון שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2013.

זמן קצר לפני כן הכריזה המשביר, שבשליטת רמי שביט, על שינוי מבני נוסף בעסקיה, כשהדגש הפעם הוא על התמקדות לעומת התרחבות בעבר. במסגרת זו מתוכנן מיזוג החברה-הבת, מועדון 365, לתוך החברה-האם. שביט מצפה כי מהלך זה יביא לחיסכון שנתי של כ-5 מיליון שקל.

כדי להשלים את המהפך החיובי, ממתינים המשקיעים להגשמת דיווח מחודש אוגוסט, שלפיו חתמה המשביר על מכתב כוונות מחייב מול חברת השקעות פרטית מארה"ב בשם נאשון (Nashone), שבבעלות סקוט וארי קורמן.

במסגרת ההסכם תשקיע החברה הזרה 134 מיליון שקל במניות המשביר ובחברה-הבת, המשביר בתי כלבו. במקרה שהעסקה לא תצא לפועל, ושביט לא יצליח למצוא מקורות חלופיים להזרמת הון לקבוצה - חששות המשקיעים עלולים לעלות שוב על פני השטח.

מאז אותו דיווח קפצה מניית המשביר ב-185%, והיא משקפת לקבוצה שווי של כ-350 מיליון שקל. למרות זאת, סדרות האג"ח של המשביר ומועדון 365, בהיקף של כ-140 מיליון שקל, נסחרות בתשואות דו-ספרתיות של 12%-17%, ושווי הקבוצה עדיין נמוך משמעותית מהשווי המשתקף בעסקה המתוכננת מול קורמן.

שביט התייחס היום (ב') למהלכים האחרונים בקבוצה והסביר כי "מהלך המיזוג יוריד משמעותית את העלויות בחברות ההחזקה, ישטח את העסק וימקד את הפעילות בצד התפעולי".

לדבריו, "9 החודשים הראשונים של 2013 לוו בכמה מהלכים אסטרטגיים בקבוצה, שמטרתם העיקרית היא שינוי הדגש הניהולי ומיקוד בהשבחת החברה ובפיתוח החברות-הבנות. ביישום האסטרטגיה היו תקלות, כמו עם רשתות ג'אמפ ואופיס דיפו, ועכשיו אנחנו ממקדים ומשטחים את העסק".

עוד ציין שביט כי "אני מקווה שהשינוי האסטרטגי והתוצאות ישפרו את המיצוב שלנו בשוק ההון. אנחנו רוצים להיכנס למדד היתר-50 בעדכון המדדים הבא ולהתחיל תהליך חדש עם שוק ההון".

שיפור בפעילויות העיקריות

לצד רווח חד פעמי ממכירת סיבוס, נהנית המשביר ברבעונים האחרונים משיפור הרווחיות של פעילויותיה העיקריות, ובהן רשת הדראגסטורים ניו-פארם, פעילות התיירות המתבצעת באמצעות קשרי תעופה, פעילות בתי הכלבו ופעילות המועדון.

שיפור ניהולי וצמצום הוצאות סייעו לרווח התפעולי של ניו-פארם לעלות ברבעון השלישי פי שלושה, ל-3.5 מיליון שקל, ובינואר-ספטמבר 2013 לקפוץ ב-90%, ל-13 מיליון שקל. המשביר מחזיקה כיום ב-68% ממניות ניו-פארם ומנהלת משא-ומתן לרכישת יתרת המניות מכונס הנכסים של עסקי רוני אלרואי.

קשרי תעופה נהנתה משיפור בפעילות השוטפת וממעבר לעבודה ישירה מול לקוחות על חשבון סוכנים. אלה סייעו לרווח התפעולי שלה ברבעון השלישי לקפוץ ב-80%, לכ-13 מיליון שקל.

ב-9 החודשים הראשונים של השנה נהנתה קשרי תעופה מהגדלת חלקה בחברת סנורמה, שפועלת בתחום טיולי השייט. איחוד תוצאות סנורמה בדוחות ורווח הון של כ-2.5 מיליון דולר שרשמה מעסקה זו, הובילו את קשרי תעופה להציג רווח תפעולי של כ-21 מיליון שקל בין ינואר-ספטמבר, לעומת רווח תפעולי של פחות מ-1 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2012.

רווחי מועדון 365 הגיעו ברבעון השלישי לכ-7 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של יותר מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נחלשו הרווחים ב-5% ל-14 מיליון שקל.

לעומת כל אלה, פעילות רשת המזון קוסט 365, שנוסדה ב-2012 וכוללת היום 3 סניפים פעילים מתוך 30 המתוכננים לקום עד סוף 2016, עדיין הפסדית.

שביט אומר בעניין זה כי "אנחנו נמצאים בתחילת הדרך, אחרי שבנינו הנהלה ותשתיות. ככל שייפתחו יותר סניפים, הרשת תגיע מהר יותר לאיזון. התוכנית העסקית צופה שנה הפסדית נוספת, וצפי לאיזון ואף יותר מכך ב-2015".

השיפור בפעילות מסייעת למשביר לשפר את מאזניה, עם קופת מזומנים של כ-80 מיליון שקל והון עצמי שקפץ פי שלושה, ל-90 מיליון שקל. אל מול אלה עדיין ניצבות התחייבויות גדולות בהיקף כולל של כ-950 מיליון שקל - עיקרן שוטפות (712 מיליון שקל).

המשביר
 המשביר