מדד השחיתות הבינלאומי: ישראל עלתה 3 שלבים למקום ה-36

זאת מתוך 177 מדינות ■ מבין מדינות ה-OECD ישראל עדיין ממוקמת במקום נמוך יחסית, בשליש התחתון של מדינות אלה - במקום ה-23 מבין 34 מדינות

‎‎עלייה של 3 שלבים לישראל במדד תפיסת השחיתות הבינלאומי לשנת 2013: על-פי מדד התפיסה הציבורית של השחיתות, המתפרסם הבוקר (ג'), עלתה ישראל מהמקום ה-39 למקום ה-36, מבין 177 מדינות שנבדקו במסגרת הסקר הבינלאומי, והציון שהעניק הציבור עלה מ-60 ל-61.

עם זאת, מבין מדינות ה-‏OECD‏ ישראל עדיין ממוקמת במקום נמוך יחסית, בשליש התחתון של מדינות אלה - במקום ה-23 מבין 34 מדינות החברות בארגון.

‏מדד תפיסת השחיתות העולמי נערך על-ידי עמותת "שקיפות בינלאומית". הבוקר (ג') הגיש יו"ר השלוחה הישראלית של העמותה (שבי"ל, שקיפות בינלאומית ישראל), השופט ומבקר המדינה בדימוס מיכה לינדנשטראוס, את ממצאי המדד לשרת המשפטים, ציפי לבני.

"הנתונים לא מחמיאים", אמרה לבני במעמד קבלת הדוח. "ישראל נמצאת בשליש התחתון של מדינות ה-‏OECD‏, וזו בשורה לא טובה. אני מאמינה שאור השמש מחטא, וזו לא קלישאה, זה משהו שצריך ליישם. השחיתות משגשגת במקומות האפלים ואצל מי שממאנים לתת לאור השמש לחשוף את מעשיהם. אני ברמת השקיפות מפרסמת את החלטותיי בוועדת השרים לענייני חקיקה, את לוח הזמנים שלי".

גורמים במערכת המשפטית העריכו כי דבריה של לבני כוונו גם להביע מורת-רוח מהתנהלות משרד ראש הממשלה, שהערים קשיים רבים במסגרת הבקשות לחשוף את חשבון ההוצאות של מעונו הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכן את ההוצאות מקופת הציבור ביחס לביתו הפרטי בקיסריה.

השבוע פורסמה רשימת ההוצאות מקופת הציבור ביחס לבתים אלה, במסגרת עתירתה המינהלית של התנועה לחופש המידע, ובה התגלתה חריגה בהיקף של יותר ממיליון שקל בהוצאות משק-הבית של משפחת נתניהו.

‏לדברי לבני, היא יזמה "שורה של צעדים שמקדמים את השקיפות בממשל הישראלי: חיוב פרסום מכרזים עם גורמים פרטיים בכל הנוגע למשאבי ציבור; החלת חוק חופש המידע על החטיבה להתיישבות בסוכנות היהודית; הכפפת קק"ל למבקר המדינה; וכמובן, הוזלת אגרות חופש המידע בכ-80%, כדי לוודא כי כסף לא יהווה מכשול בפני השגת מידע. שקיפות היא תרופת מנע לשחיתות וניצול לרעה של שררה".

‏‎‎לינדנשטראוס על נתניהו: "נהנתנות חמורה"

‏‎‎יו"ר עמותת "שקיפות בינלאומית ישראל", השופט בדימוס לינדנשטראוס, התבטא היום בחריפות בנוגע לחשבון ההוצאות של משפחת נתניהו, וקבע כי מדובר ב"נהנתנות חמורה".

בראיון בגלי צה"ל אמר לינדנשטראוס כי "אני הגדרתי את זה כשיקולים אישיים זרים, או יותר נכון ניצול המעמד הציבורי להפקת טובות הנאה אישיות אסורות. אני פוסל פסילה מוחלטת את הנהנתנות. זה דבר חמור. אני רוצה להביע את תפילתי שכל הבדיקות במקרים האלה יבוצעו כפי שנהגנו לעשות - בצורה יסודית, מעמיקה ובלי משוא-פנים".

באשר לממצאי סקר תפיסת השחיתות מסר לינדנשטראוס כי "שחיתות אינה רק מונעת חלוקה צודקת של ההון והתפתחות כלכלית תקינה, אלא היא בעלת השלכות קשות על אמון הציבור. על ממשלת ישראל לפעול להגברת השקיפות בפעילותה, לפרסם פרוטוקולים של ועדות שהקימה הממשלה ושאינם חסויים בכלל, וועדת שרים לענייני חקיקה בפרט, וכן לאמץ באופן מיידי כללי אתיקה משמעותיים לשרים ולסגני שרים.

‏‏"המאבק לטוהר מידות בשירות הציבורי צריך לקבל עדיפות גבוהה בפעילותם של גורמי אכיפת החוק. הטיפול בתלונות על שחיתות ציבורית, צריך להיות מיידי ובתיאום מלא של כל הגורמים הפועלים בתחום זה. קיימים, לצערנו, עדיין 'עשבים שוטים' של שחיתות ציבורית, שצריך לעקור מן השורש ומיד, ביד קשה ובענישה מחמירה".

‏‎‎דנמרק וניו-זילנד - הנקיות ביותר

‏‎‎ממצאי סקר תפיסת השחיתות העולמי מגלים כי כ-75% מכלל המדינות במדד קיבלו ציון נמוך מ-50 - עובדה המעידה, בין היתר, כי השחיתות עודנה בעיה חמורה בעולם. הציון 100 מציין את המדינה הנתפסת כנקייה ביותר משחיתות.

בראש הרשימה מדורגות דנמרק וניו-זילנד, עם ציון 91; אחריהן מדורגות פינלנד ושוודיה, עם ציון 89; נורווגיה וסינגפור עם ציון 86; שווייץ, עם ציון 85; הולנד, עם ציון 83; אוסטרליה וקנדה, עם ציון 81.

בתחתית הרשימה מדורגות המדינות הנתפסות כמושחתות ביותר - סודאן, אפגניסטן, קוריאה וסומליה.

‏מדינות המזרח התיכון קיבלו ציונים נמוכים: ירדן דורגה במקום 66 עם הציון 45; מצרים דורגה במקום 114 עם הציון 32; לבנון דורגה במקום 127 עם הציון 28, וסוריה דורגה בתחתית הרשימה במקום 168 עם הציון 17.

מנכ"לית עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל, עו"ד גליה שגיא, מסרה כי "מדד תפיסת השחיתות העולמי מתפרסם זו השנה ה-20. הנתונים מצביעים על כך שבאופן יחסי ישראל נמצאת במקום בינוני בלבד במדד, ולא חל שינוי משמעותי בשנים האחרונות. ביחס למדינות ה-‏OECD‏, ישראל מדורגת בקביעות בחציון התחתון של מדינות אלה, ולא כמו שהיינו רוצים לראות ולהיות".

מדד תפיסת השחיתות
 מדד תפיסת השחיתות