6 חודשי עבודות שירות וקנס לשוטרי מג"ב שגנבו מנתין סודני

השופט: "מדובר בפגיעה מכוערת במיוחד בהתחשב בהפרשי הכוחות בין הנאשמים, שני גברים לובשי מדים וחמושים, שניצבו יחד במלוא כוחם מול אדם המשתייך לקבוצה מהחלשות ביותר בחברה – פליט או מהגר, שנשא עימו את רכושו הדל"

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ג') 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, קנס של 1,000 שקל ופיצוי למתלונן בסך 4,000 שקל על שני שוטרי מג"ב, מתן נחמני ופנחס אליהו יונתנוב, שהורשעו בגניבה מנתין סודני תוך שימוש לרעה בסמכותם.

השופט עידו דרויאן ציין בגזר הדין כי "מדובר בפגיעה מכוערת במיוחד... בהתחשב בהפרשי הכוחות בין הנאשמים, שני גברים לובשי מדים וחמושים, שניצבו יחד במלוא כוחם מול אדם המשתייך לקבוצה מהחלשות ביותר בחברה - פליט או מהגר ממדינת מלחמה ורעב, שנשא עימו את רכושו הדל".

עוד צוין בגזר הדין כי "אנשי המשטרה ומשמר הגבול הינם - רובם ככולם - משרתי ציבור מסורים הזוכים להערכה וכבוד על פועלם הקשה", ואולם "אין בכך להצדיק סלחנות, וההפך הוא הנכון: גם בית המשפט חייב להגן על שמם הטוב של המשטרה ושל משמר הגבול, בהוקעה ברורה ומרתיעה של החריגים הבודדים - לבל יתרבו אלה, ולשם שמירת אמונו של הציבור".

על-פי עובדות כתב האישום, בדצמבר 2011, בזמן ששני שוטרי המג"ב ערכו סיור רגלי במסגרת תפקידם ברחוב נווה-שאנן בתל-אביב, הם הבחינו בנתין סודני כשהוא הולך לבדו ברחוב. השניים פנו אליו בדרישה שיזדהה בפניהם, ואז ביקשו שיתלווה אליהם לבניין סמוך. כשהגיעו לבניין, הורו לו לעמוד כשפניו אל הקיר, ערכו חיפוש ומצאו את ארנקו, שבו היו שטרות רבים של שקלים ודולרים.

נחמני לקח מהארנק סך של 200 דולר ו-400 שקל, ולאחר ששחררו את המתלונן לדרכו מסר מחצית מהסכום לאליהו. כשחזרו השניים לתחנת המשטרה ראו את המתלונן והבינו כי הגיע להגיש תלונה על הגניבה. בתגובה, כתב נחמני דוח פעולה שקרי ומסולף שנועד לחפות על מעשיהם.

מאז הגשת כתב אישום זה, ולנוכח ריבוי המקרים, החמירה המחלקה לחקירות שוטרים את מדיניות האכיפה, ובמקרים דומים הוגשו כתבי אישום בגין עבירת שוד.

השופט דרויאן התייחס למדיניות זו של מח"ש וקבע בגזר הדין כי "מדיניותה המחמירה של התביעה, בהגשת אישומי שוד בגין מקרים דומים למקרה דנן, היא מוצדקת לחלוטין, לנוכח התפשטות התופעה".