"מתמחים בראיית חשבון בקושי סוגרים את החודש"

בריאיון "לגלובס" טענו בכירי פירמת רואי החשבון BDO כי המתמחים בראיית חשבון מרוויחים לא פחות מ-6,000 שקל ■ מתמחים בתגובה: "השכר הבסיסי הוא 4,200 שקל. אנחנו חיים על הלוואות או על חשבון ההורים לפחות שנתיים"

"קראתי את הריאיון עם מנהלי פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט, שבו הם אומרים שאין הצפה של מקצוע ראיית החשבון, ושהמתמחים עובדים בתנאים טובים בפירמות הגדולות, ולא יכולתי שלא לשאול את עצמי באיזה עולם הם חיים. המתמחים מרווחים יפה? הם בקושי סוגרים את החודש, הם חיים על הלוואות או על חשבון ההורים במשך שנתיים לפחות" - את המשפטים הללו אמרו ל"גלובס" עשרות מתמחים ורואי חשבון צעירים שפנו למערכת בימים האחרונים בבקשה "להעמיד דברים על דיוקם", בתגובה לריאיון עם מנהלי פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט.

במסגרת הריאיון אמרו רואי החשבון דני מרגלית, שחר זיו וארז סופר כי "אין הצפה במקצוע"; "בסוף היום המתמחים מרוויחים לא פחות מ-6,000 שקל, עם כל התוספות לשכר. וזה בלי לחשב, בין היתר, את ההכשרה המקצועית, את ההכנה שלהם לבחינות על חשבון הפירמה וזמן העבודה; וגם את העובדה שאנחנו גמישים מאוד בחופשות למבחנים ומתחשבים בהם"; וכי "בסוף היום גם החבר'ה האלה ירוויחו כסף מהמקצוע. בניגוד לדור שלנו, הזקנים, שלא רצינו להשיג סיפוקים מהירים, ועשינו הכול ב'איזי' כי ידענו שזה ישתלם לנו, החבר'ה הצעירים רוצים היום לעשות ולהשיג הכול מהר".

הדברים הללו עוררו את זעמם של לא מעט צעירים שנכנסו לתחום ראיית החשבון עם תקוות גדולות, אך חיים היום מציאות עגומה של שכר נמוך, קשיים לסגור את החודש, שעות עבודה אינסופיות, הלנת העלאות שכר ועוד.

בחרנו להביא לכם היום את סיפורו האישי של א' (השם שמור במערכת), רואה חשבון צעיר שדווקא מרוויח כיום משכורת נאה, לאחר שהשתלב במשרה טובה בשוק ההון, אך בתקופת התמחותו בפירמת BDO זיו-האפט חווה מציאות אחרת לגמרי.

לדבריו, המצב דומה בכל פירמות הביג-5, וזאת הוא אומר "על בסיס העבודה שלי מול כל הפירמות האלה כיום, העבודה שלי מול מתמחים בפירמות הגדולות, וגם חברי למקצוע יכולים להעיד".

א', נשוי ואב לילדים, התגורר בתקופת ההתמחות עם הוריו בביתם במרכז הארץ. העובדה הזאת לבדה חסכה לו אלפי שקלים בחודש, שאיפשרו לו, לדבריו, "לסגור את החודש, בניגוד לחברים אחרים שלי שנאלצו לשלם שכר דירה גבוה יותר מהשכר ששולם לנו".

ל"גלובס" הוא אומר כי פירמת BDO זיו-האפט היוותה קרקע מעולה ללמידה ולצבירת ניסיון. הוא לא ממורמר, ואין לו טענות מיוחדות כלפי המנהלים שלו. הוא לא רב איתם, לא פוטר, ועזב את הפירמה לתפקידו באווירה טובה ועם המלצה חמה באמתחתו.

לכן חשוב לו לומר כי "ברמה המקצועית הפירמה, וכל הפירמות הגדולות האחרות, נותנות מענה הולם, הכשרתית ומקצועית, לצרכים של המתמחה, שרוצה להשתלב בשוק ההון ובמשרות במשק בהמשך". ואולם, בנושאי שכר, תנאים ויחס (במקרים מסוימים), הוא מספק הצצה אל עולם הרבה פחות אטרקטיבי ממה שחלק מהסטודנטים החולמים על המקצוע עשויים לדמיין.

הלנת תוספות שכר

לדברי א', "התחושה בקרב המתמחים היא תחושה של מצוקה מתמדת, שמתחילה משכר שהוא שכר בסיסי, נמוך מאוד. כולם מדברים על 4,500 שקל לחודש, וזה נכון, אבל חשוב להבין שזה לא שכר הבסיס - הבסיס הוא 4,200 שקל, ולזה מוסיפים נסיעות ודמי הבראה. המשרדים לוקחים את מרכיבי החובה ומצרפים אותם כחלק מהשכר.

"בנוסף, משך ההתמחות הוא שנתיים על-פי חוק, אבל בפועל מי שיוצא למבחנים או לחופשות לימודים עובד כשנתיים וחצי כמעט כמתמחה בשכר מתמחה. מכיוון שכל החופשות על חשבונך ולא על חשבון המשרד, אז בשורה התחתונה, השכר הממוצע שלך לא מגיע ל-4,500 שקל בחודש בחישוב שנתי, ואף אחד לא משלים לך את הכספים האלה.

"כל המשרדים מדברים על זה שיש החזרי נסיעות, וזה מעלה את השכר, אבל בנסיעות במסגרת העבודה שילמו לנו ב-BDO החזר של 2.5 שקלים על כל קילומטר, מהברוטו כמובן. לאחרונה הם החליטו להדק את החגורה והורידו את ההחזר ל-1.5 שקל, וזה בזמן שמחירי הדלק כל הזמן עולים.

"מתמחים מקבלים עזרה מההורים לצורכי שכירות, משלמים להם את שכר הלימוד, נותנים להם כסף לקניית אוכל ועוד. בלי עזרת ההורים, חד-משמעית, השכר לא יכול לכסות את ההוצאות".

א' מציין עוד כי "בתקופת ההתמחות נתקלתי גם בהלנת תוספות לשכר. השותפים היו מבצעים שיחות שכר עם עובד, העובד מבקש תוספת שכר, ואומרים לו 'אין בעיה ניתן לך תוספת', וחודש-חודשיים-חצי שנה אחר-כך, כשהעובד עוקב אחרי תלוש השכר שלו, הוא מגלה שהוא לא קיבל עדכון בשכר.

"יש לרואי החשבון הבכירים בפירמה כל מיני טריקים איך לדחות אותך. אומרים לך 'לא הספיקו לעדכן' או 'פיספסנו כבר את התקופה של העדכונים', 'זה סוף שנה, אז כבר ייכנס בשנה הבאה' וכדומה. ולא נעים לך לרוץ לבוס כל פעם ולשאול מה קורה?. אתה אומר 'נחכה עוד חודש'. הרבה שותפים מבינים את הקשיים ורוצים לתת העלאות שכר, אבל ב'מאני טיים' הם מבטיחים הבטחות ללא כיסוי ומושכים זמן".

א' מתייחס גם לשעות העבודות הנהוגות בתקופת ההתמחות. לדבריו, "רוב הפעילות של משרדי רואי החשבון היא לקראת סוף שנה, לקראת הדיווח השנתי. עובדים משעות הבוקר ועד הלילה, ואפילו לזכותם ייאמר שמשלמים בתקופה הזו שעות נוספות. אבל אחרי הדיווח השנתי נוצר חלל - חצי מהעובדים מסתובבים כשאין להם מה לעשות. מה עושים? לוקחים את העובדים הזוטרים לשיחה ו'מציעים' להם: 'צאו לחופשה של חודש על חשבונכם, כי אין עבודה'. רוב העובדים מכופפים את הראש, ויוצאים לחופשה".

לא מפטרים, מייבשים

א' גם קובל על המדיניות הנהוגה במשרדים הגדולים בעת שמעוניינים בהפסקת העסקתו של מתמחה, אך לא רוצים לפטרו. "יש במשרדים הגדולים מדיניות שלא רוצים לפטר את המתמחה, וגם לא עובדים אחרים, אז אחת השיטות לדלל את השורות, זה פשוט להפסיק לתת למתמחה עבודה, ואז העובד מתחיל להתמרמר, מבין שהוא לא רצוי, ועוזב לבד. פשוט מייבשים אותו, ואז כולם מתחילים לרכל על זה שהוא לא עובד, וברור שהוא לא יכול להישאר באווירה הזו. זה קשה. נוצרת נגד זה שלא עובד עוינות.

"אגב, העובדים כבר יודעים מי הולך להיות מפוטר לפני שהעובד שנמצא במוקד יודע. זו אווירת המשרדים, זה כמו לול תרנגולים. זה מעין טריקים כאלה לגרום לעזיבה של העובד בלי להיות חייבים לו כסף".

BDO: "השכר בתחילת הדרך נמוך יותר כחלק מהליך ההכשרה"

מפירמת BDO זיו-האפט נמסר בתגובה: "אנו מצרים על תחושותיו של המתמחה לשעבר, וחשוב לציין כי דבריו אינם מעידים על הכלל. BDO‎ זיו-האפט מקפידה על תשלום שכר ותנאים נלווים, כנהוג בכל הפירמות הגדולות בארץ.

"חשוב לציין כי תקופת ההתמחות הינה של 24 חודשים בלבד, ובאופן טבעי השכר בתחילת הדרך, כחלק מהליך ההכשרה של רואה חשבון, הינו נמוך יותר. במהלך ההתמחות, ובמיוחד עם השלמת תקופת ההכשרה, גדל היקף התגמול לעובד באופן מתמשך בהתאם ליכולותיו, כישוריו ותרומתו לפירמה".