בדיקת "גלובס": מחירי ג'ילט בארץ גבוהים פי 2-3 מבחו"ל; מה יכולים הצרכנים לעשות? להעניש את מי שמצפצף עליהם ולרכוש באינטרנט בזול

עזבו את השרים, לא ייצא לכם כלום מהם. הכוח בידיים שלכם ■ ג'ילט: "הרשתות קובעות את המחיר לצרכן" ■ סופר-פארם מאשימה את הספקים

איזו תגובה משעשעת שלחה פרוקטר אנד גמבל ישראל בתגובה לתחקיר "גלובס" היום על הפקעות מחירים של מוצרי ג'ילט בישראל (ראו בהמשך). החברה שרוכבת על המונופול של ג'ילט בתחום מוצרי הגילוח וגובה את המחירים הגבוהים יותר מכול בישראל, החברה שמצליחה להתחמק מתשלום מס בישראל על רווחיה האדירים, היא אותה חברה שלא מסוגלת להצניע לכת מול זעם הצרכנים, לא מוכנה להודות בתמחור המנופח שלה ולא מוכנה לקבל אחריות על הפקעות המחיר. גם אם פרוקטר צודקת בכל הטיעונים שלה (והיא לא), שום דבר לא יכול להצדיק פערי מחירים של עשרות אחוזים ואף יותר.

לאחר שפרסמנו את הטור בסוף השבוע החולף על שערוריית מוצרי ג'ילט והתמחור שלהם בישראל, נדהמנו ממספר התגובות, מממדי הזעם ויותר מכך, מהמודעות הצרכנית, ובמקביל, מחוסר האונים הצרכני.

החברה מקטינה אריזות של שמפו ומותירה את המחיר על כנו? איש לא מסוגל להתמודד איתה. החברה מוכרת סכיני גילוח במחירים הגבוהים פי שניים ושלושה מאלטרנטיבות נגישות? אין רגולטור שינסה, רק ינסה לפחות, לבדוק את התופעה.

זו הסיבה שהחברה מצפצפת הן על צרכניה והן על הרגולטורים, כי האחרונים מאפשרים לה לעשות ככל העולה על רוחה. צרכן יחיד אינו מסוגל להתמודד עם הכוח המשחית של התאגידים הגדולים ועם חוסר האונים של הממשלות שאמורות לייצג אותו. הוא מתייאש, הוא מנסה להרים את קולו, אבל מותש מההתמודדות עם המנגנון הדורסני של התאגידים הגדולים והממשלות הרופסות.

עזבו את המדינה, הממשלה, את השרים, שמדברים גבוהה-גבוהה על מלחמתם הנחושה והעיקשת ביוקר המחיה. אנשים נבחנים במעשיהם, לא בפטפוטיהם. זו אחת הממשלות המפוטפטות ביותר בהיסטוריה, וכגודל הפטפוט מיעוט המעשים.

אין ספק, תחרות יש בממשלה, תחרות מופלאה: לא תחרות על הלקוחות שלה, הצרכנים, הבוחרים, אלא מי יצליח להשחיל איזו כותרות פופוליסטית ריקה מתוכן, או גימיק זול, למהדורות החדשות בטלוויזיה או לכותרות העיתונים.

עזבו את השרים, לא ייצא לכם כלום מהם. הכוח הוא בידיים שלכם. רק אתם יכולים לעמוד מול תאגידים אטומים כמו פרוקטר אנד גמבל ישראל. רק אתם מסוגלים לכופף חברות עסקיות ולאלץ אותן להוריד מחירים.

"גלובס" מגיש לכם היום מדריך לרכישת מוצרי ג'ילט דרך אתרי אינטרנט במחירים נמוכים במיוחד, הרבה-הרבה מתחת למחיר שאתם מכירים ברשתות הקמעונאיות.

אל תירתעו, אל תתייאשו, שברו את המחסום הפסיכולוגי. רבים כבר עושים זאת: רוכשים מוצרים זולים להפליא דרך אתרי אינטרנט בטוחים ושימושיים מאוד. קליק על העכבר וסכיני הגילוח או כל מוצר אחר יגיע אליכם בדואר, בלי דמי משלוח לרוב, ובמחיר שיחסוך לכם המון כסף. הצטרפו למהפכה הזאת, הענישו את מי שמצפצף עליכם, כי את הצעד הזה הם הרוויחו ביושר.

הפערים בשמיים

בסוף השבוע האחרון פרסמנו ב"גלובס" מאמר על המחירים המופקעים של מוצרי ג'ילט בישראל ("מתגלחים עלינו", אלי ציפורי, 28.12.2013), שהצליח להרגיז לא מעט צרכנים. מבול של תגובות נחת על שולחן המערכת: חלקן קראו לחרם צרכנים ומעבר למוצרים חלופיים הוגנים יותר, אחרות הביעו תסכול מיוקר המחיה בארץ והקופה שעושות חברות הענק על חשבון הציבור, ואחרות שיתפו בהרגלי הצריכה החדשים של הצרכן המתוחכם. "אני כבר מזמן לא קונה בחנויות בארץ ומזמין סכיני גילוח ואת יתר מוצרי הפארם בחצי מחיר, כולל משלוח, דרך אתרים כמו ebay או Aliexpress", נכתב באחת מהן.

בעקבות זרם התגובות, החלטנו להיכנס לעובי הקורה, ובדיקת השטח מציירת תמונה עגומה. השוואת מחירים של שורת מוצרי ג'ילט בסניף סופר-פארם וברשתות פארם בארה"ב (Walgreens) או בבריטניה (Boots) מגלה כי הצרכן הישראלי משלם הרבה יותר. כמה יותר? לעתים פי שניים ויותר.

לדוגמה, דאודורנט ג'ל פאוור בידס, שמחירו לצרכן הישראלי בסופר-פארם עומד על 37.40 שקל, עולה כעת דרך ענקית הפארם האמריקאית Walgreens כ-15 שקל בלבד (4 דולר) - פער של 150%; אפטר שייב ג'ילט סרייס ספלאש נמכר בסופר-פארם (80 שקל) במחיר כמעט כפול מזה של הרשת האנגלית Boots (מחיר של 39 שקל, 6.75 ליש"ט). מדובר בפער של כ-100%.

קוראינו ששוהים לא מעט מעבר לים כבר יודעים שמשתלם להם להצטייד גם במוצרי טואלטיקה ופארם בנסיעות לחו"ל, אבל גם למי שאינו קופץ לחו"ל לעתים מזומנות יש אופציות אחרות, הן רק כרוכות בפריצת המחסום הפסיכולוגי של קנייה באינטרנט.

בשנים האחרונות חל שינוי עצום באופן שבו אנחנו רוכשים מוצרים, וחנויות מקוונות מביאות את המחירים הנמוכים גם לפתח ביתו של הצרכן הישראלי. לזכותה של המחאה בקיץ 2010 אפשר לזקוף את המודעות שפיתחו צרכנים למחירים שהם משלמים על מוצרים. לא רק על קוטג', אלא גם על משחת שיניים או סכין גילוח. הצרכנים כבר אינם מסתפקים בקיטורים בדרך לקופה, הם מחפשים באופן אקטיבי אלטרנטיבות.

אחת מהן היא קנייה באינטרנט - לא רק גאדג'טים לסלולר או בגדי ילדים, אלא גם מוצרי צריכה. מנהל הפעילות העסקית של ebay בישראל, אלעד גולדנברג, מזהה גידול משמעותי בקניות של מוצרי טיפוח וטואלטיקה לגבר. "הפרשי המחירים משמעותיים, והגבר הישראלי מבין את זה. היקף הקניות בקטגורית הטיפוח לגבר עלה ביותר מ-50% לעומת השנה שעברה, ותחום עזרי הגילוח גדל בכ-30%".

לדברי קמעונאי בכיר, שהעדיף לדבר בעילום-שם, המחירים בשוק הישראלי קיצוניים ביחס לשווקים אחרים. "פרוקטר מחזיקה אותנו במלכוד", הוא אומר, "הרווחיות של הקמעונאים על מוצרי החברה היא נמוכה ביותר, ולמעשה החברה עצמה היא הנהנית העיקרית מהמחירים הגבוהים שהיא גובה מהצרכן הישראלי, והיא זו שגוזרת קופון. אף רשת לא יכולה להוציא אותה מהמדפים, עם מוצרים מובילים בכל קטגוריה.

"פרוקטר ביססה את עצמה בישראל ושולטת בקטגוריות כמו במקרה של ג'ילט ושל אולדייז, ולכן היא מרשה לעצמה לגבות מחירים גבוהים יותר לעומת מדינות שבהן יש לה תחרות עזה יותר או שהיא נאבקת בהן עדיין על נתחי שוק. אנשי פרוקטר הם אנשי שיווק מהמעלה הראשונה, הם יודעים לפתח מוצרים ומותגים, ליצור ביקוש אצל הצרכנים ואז להעלות את המחירים.

"במוצרים שבהם היא מצליחה פחות החברה כן יודעת להוריד מחירים, למשל באורל בי. מוצרים שנכשלו פשוט נעלמים מהמדף כמו לנור או הרבל אסנס. מי שצריך לעשות מהלך הוא הצרכן. לכל מוצר של פרוקטר יש אלטרנטיבות זולות ולא פחות טובות. כשהביקושים יירדו, אולי החברה תבין שהיא לא יכולה להמשיך לחגוג על הצרכן הישראלי".

קמעונאי נוסף אמר ל"גלובס": "בכל העולם פרוקטר משיקים מוצרים עם מחירים מאוד נמוכים, וכשהם תופסים נתח שוק, הם הופכים יקרים".

אולי הצרכן מתחיל להפנים. נתח השוק של מותג הגילוח ג'ילט עומד על 79%, לעומת 95% לפני 7 שנים.

עוברים לאינטרנט

עד כמה משתלם להזמין את מוצרי ג'ילט מאתרים בינלאומיים? שפטו בעצמכם. קחו לדוגמה מארז שמינייה של סכיני גילוח מסדרת פרוגלייד. בסופר-פארם זה עולה כ-180 שקל. בהזמנה דרך אליאקספרס (המחיר כולל משלוח) - 70 שקל (פער של כ-160%), וב-ebay - כ-109 שקל, כולל משלוח (פער של 75%).

הנה כמה דוגמאות נוספות: מארז שמינייה של סכיני מאך 3 טורבו עולה בסופר-פארם 110 שקל. באתר אליאקספרס - 45 שקל (פער של 145%). סכין גילוח פיוז'ן פרוגלייד נמכר בסופר-פארם בכ-72 שקל. מחירו באמזון הוא 36 שקל (10 דולר). המשלוח חינם בעסקה של יותר מ-35 דולר.

באמזון אפשר להוריד את המחיר אף יותר: הרשמה תעניק קופון של 3 דולר למשל על מוצר ששוויו 30 דולר; מי שקונה באופן קבוע את המוצר יקבל הנחה של 5%; ומי שקונה 5 מוצרים ויותר במשך חודש אחד יקבל הנחה של 15%. כך, התארגנות של כמה חברים לקנייה משותפת יכולה להוריד את המחיר באופן משמעותי.

אתר אחר שדרכו ניתן לרכוש במחירים מוזלים ביחס למחירי ישראל הוא האתר של חברת פרוקטר אנד גמבל עצמה: PGSTORE.COM. המשלוחים דרך אתר הבית של ג'ילט הם לארה"ב בלבד, וגם דרכו בחלק מהמקרים המחירים זולים בחצי ממחיר ג'ילט בסופר-פארם בישראל.

תהליך הקנייה ברשת אינו מסובך, והחסמים לרכישות אונליין מתמוססים והולכים. תורמים לכך ההקלות במכס לצרכן, שנכנסו לתוקפן בינואר 2012, העובדה שיותר ויותר אתרים מאפשרים לשלם דרך חשבון Paypal, דבר שאינו מחייב מסירת פרטי כרטיס אשראי בכל קנייה, ולבסוף הניסיון - מזמינים, מקבלים, מרוצים ומזמינים שוב.

תגובת פרוקטר אנד גמבל

תגובת ג'ילט (פרוקטר אנד גמבל): "המותג ג'ילט מציע פורטפוליו רחב של מוצרים בישראל בכל הקטגוריות, המאפשר לצרכנים ליהנות ממוצרי בסיס ועד המוצרים המתקדמים ביותר, במגוון של הצעות בכל זמן נתון.

"המחירים המוצגים בכתבה אינם משקפים את המחיר הממוצע בישראל, ובוודאי שאינם מייצגים את מחירי המבצעים ברשתות השיווק.

"חשוב לציין כי רשתות השיווק בישראל הן שקובעות את המחירים לצרכן. ההשוואה בין מחירים של קמעונאים אונליין לבין קמעונאים בעלי חנויות פיזיות שגויה במהותה, מה גם שפערי המחירים בין ישראל וארה"ב תקפים באופן גורף ורחב (בתים, מכוניות, בגדים וכו'), גם בשל פערי המיסוי".

להלן התייחסות החברה לטענות הספציפיות שהועלו בכתבה:

■ הטענה: ג'ל גילוח פיוזן פרוגלייד נמכר בסופר-פארם ב-30 שקל - ודרך אתרים בחו"ל בכ-17 שקל.

החברה: "רוב המכירות בישראל בקטגורית הג'ל גילוח הן מסדרת SERIES - אותה ניתן למצוא במבצעי 14.99 שקל לרוב, ואפילו ב-12.99 שקל ברמי לוי במהלך חודש אוקטובר".

■ הטענה: מארז שמינייה של סכיני גילוח מאך 3 נמכרים ב-110 שקל בסופר-פארם - וב-45 שקל באליאקספרס.

החברה: "סכיני גילוח מאך 3 הידניים (שהם סכיני מאך 3 הנמכרים ביותר בישראל) שווים למחירי המדף הממוצעים ברשתות אונליין בצרפת (קרפור), ארה"ב (וולמרט) ואנגליה (טסקו). זאת לפי בדיקה שנערכה בחודש אוקטובר".

■ הטענה: סכין גילוח פיוז'ן פרוגלייד בארץ עולה 71 שקל - לעומת 36 שקל דרך אמזון.

החברה: "במהלך חודש אוקטובר, בכל רשתות השיווק הגדולות בישראל עמד מחיר סכין הגילוח על 40 שקל".

■ הטענה: "מארז שמינייה של סכיני גילוח פרוגלייד בארץ נמכר ב-185 שקל - לעומת 92 שקל ב-eBay או 70 שקל באליאקספרס.

החברה: "מדי חודש, ולמשך כשבוע, ניתן למצוא את מארז הגילוח פיוז'ן פרוגלייד במחיר של 100 שקל בחנויות כגון סופר-פארם, שופרסל וריבוע כחול (מגה)".

תגובת סופר-פארם

סופר-פארם: "הרשת מקפידה להציע לצרכנים מבצעים ומחירים הנמוכים מהמחיר המומלץ לצרכן על-ידי פרוקטר אנד גמבל, וכן מפתחת כל העת תחת מותג לייף מוצרים מתחרים וזולים יותר. לפני כשנה השקנו את M5 - סכין הסיסטם של לייף המתחרה בג'ילט פיוז'ן, שהגיע לנתח כמותי של 43% מתחילת השנה בסכינים (ידיות) ולנתח של 10% במחסניות הסכינים. בזמן מבצעים מוצע M5 ב-19.99 שקל בלבד, והמחיר הקבוע הוא 39.99 שקל.

"בתור חברה בינלאומית המפעילה סניפים גם בפולין, סופר-פארם נמצאת בקשר עם ספקים בינלאומיים גם בפולין ויודעת כי מחירי הקנייה בישראל יקרים יותר מאירופה כחלק מהחלטה אסטרטגית של אותם ספקים".

מוצרי ג'ילט
 מוצרי ג'ילט