מבחן דרכים: ג'יפ הגראנד-צ'ירוקי החדש - קאובוי עירוני

השינוי החד שעבר המותג האייקוני ג'יפ משתקף היטב בעיצוב ■ מאחורי החזות האולטרה-מודרנית והתא המפנק, מסתתר רכב שטח רציני

תוך עולם המיתוג, שממציא את עצמו מחדש כל העת בהתאם לגחמות ולצווי אופנה, מסתובבים כמה דינוזאורים פרה-היסטוריים. למותגי העל האלה יש ערך שוק של עשרות ומאות מיליארדים, מסורת של עשרות שנים ותדמית מובחנת וברורה, שחוצה גבולות גיאוגרפיים ותרבותיים. ההתלבטות המתמידה של המחזיקים במותגים האלה היא עד כמה - והאם בכלל - ניתן לחדש ולבצע בהם שינויים מבלי לפגוע בבידול.

אחד המותגים הללו הוא "ג'יפ", שמתברך בחוג קנאי של אוהדים בכל העולם. במשך שנים רבות נמנעה קרייזלר מלבצע שינויים דרמטיים במותג והתייחסה אליו כאל פריט לשימור. אבל הטלטלה העסקית החדה שעברה לפני כחמש שנים, שבמהלכה ננטשה על ידי דיימלר, הגיעה לפשיטת רגל ונרכשה בידי פיאט, הביאה אותה לחשיבה מחודשת גם כלפי המותג האייקוני שלה.

המותג ג'יפ הסתגל בשנתיים האחרונות לטרנדים הנוכחיים, פנה לקהל צעיר יותר, שלא מייחס חשיבות רבה מדי למורשת, והפך בכך לאחד ממנועי הצמיחה של המותג, עם תרומה מרכזית לרווח של כ-1.7 מיליארד דולר שרשמה קרייזלר בשנה שעברה.

את השינוי ניתן לראות היטב בדור החדש של הגראנד-צ'ירוקי, שנחת כאן לאחרונה. החרטום החדש של הכלי, למשל, לא היה מבייש את אאודי, ב.מ.וו או קדילאק. הגריל האנכי המוכר של ג'יפ עוד נמצא שם, אבל כעת הוא מקיף פנסים קסנון צרים, שמשובצים בנוריות LED, ובפגושים עגלגלים. יחד עם מראה זורם יותר של הגוף, זנב קמור וחישוקים אופנתיים בגוון טיטניום מבריק - מתקבלת נוכחות כביש רצינית.

אם העיצוב החיצוני יכול לגרום לטהרנים של המותג לתלוש שיער, הרי שעיצוב הפנים יכול לגרום למר וויליס, הוגה הג'יפ, להתהפך על משכבו. את מקום לוח המחוונים האנלוגי המסורתי, למשל, מחליף מסך LCD רב-תכליתי ברזולוציה גבוהה, שמשנה את צורתו ואת המידע המוצג עליו בהתאם לבחירת המשתמש.

מסך LCD נוסף, בגודל של טאבלט ממוצע, שולט על כל מערכות המשנה באמצעות מגע ומאפשר הורדת אפליקציות, גלישה ושאר ירקות. העברת מצבי השטח מתבצעת באמצעות מתג סיבובי ומתגים אלקטרוניים שולטים במערך רציני של אבזרי מותרות ופינוק. מרווח הפנים מכובד, רמת הגימור איכותית מאוד ותא המטען הענק מעיד על כך שהוא מתוכנן לאכלס שני מושבי נוסע נוספים - אופציה שבינתיים לא מוצעת בארץ.

הרמז היחיד לכך שלא מדובר בעוד רכב כביש-שטח יוקרתי ואופנתי לשואו-אוף הוא גובה הרצפה - גבוה מעל האספלט - שדורש להיעזר בידיות האחיזה (או במדרגות צד אופציונליות) לצורך הכניסה לרכב.

המכל מתרוקן במהירות

רכב המבחן שלנו הגיע ללא מתלי האוויר שמוצעים כאופציה, אולם לא היה בהם צורך ממשי על הכביש. גם עם המתלים הרגילים זהו כלי רך ונעים, שסופג היטב בורות ומהמורות ומבודד את הנוסעים מהנעשה במרחק 25 סנטימטרים מתחתיהם. פסי הרעדה אמנם מקפיצים את המרכב, אבל בצורה נסבלת. נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת דיה ואינה מאיימת לדחוק את הנוסעים החוצה מבעד לחלונות. מנגד, תחושת ההיגוי אמריקאית מסורתית, כלומר תגבור יתר ותחושה מנותקת שאינה מעודדת נהיגה נמרצת בכבישים מפותלים.

את מנוע ה-V6 בנפח 3.6 ליטרים של קרייזלר כבר פגשנו בכמה גרסאות בעבר, אולם בצ'ירוקי החדש הוא משודך לראשונה לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. ברוב המקרים התיבה מתפקדת היטב, עם הורדות הילוכים זריזות בהאצה ושיוט סופר חלק במהירויות גבוהות. אבל רגל מהוססת או אגרסיבית יכולה לגרום לתיבה להתבלבל ולהגיב בצורה לא רהוטה. זו, מן הסתם, בעיה שתיפתר בעזרת עדכוני תוכנה עתידיים.

מי שרוכש SUV אמריקאי במשקל שתי טונות פלוס עם מנוע V6 מגודל וחזק, לא מצפה מן הסתם לקבל צריכת דלק אירופאית - וגם לא יקבל אותה. תחת עומס הגראנד לוגם דלק בקצב של כ-7 ק"מ לליטר ומכלה במרץ את המכל הגדול, שמילויו מחדש עולה כ-550 שקל.

תחום אחד שבו ג'יפ לא נוטשת את המסורת הוא יכולת השטח. מתחת למרכב המגונדר מסתתר רכב קשוח עם יכולות מקצועיות לעילא. בארה"ב החברה מאפשרת ללקוחות לבחור בין מספר מערכות הנעה כפולה ואופציות מתלים, עם מפרטים שרוויים במושגים שלא יגידו הרבה למי שאינו חיית שטח - כמו "דיפרנציאל אחורי עם החלקה מוגבלת" ו"יחס הפחתה קיצוני". בארץ אפשר תמורת כמה עשרות אלפי שקלים להזמין את מתלי האוויר האופציונליים, שמתרוממים בכמה דרגות ומאפשרים להגביה את הגחון עד 28 ס"מ מעל פני הקרקע.

אבל גם בגרסת ההנעה הכפולה "הרגילה", שעמה מגיע הרכב לארץ, זהו כלי שיש לו מעט מאוד מתחרים בשטח. הגחון הגבוה מתוכנן להפחית למינימום את סיכוי הפגיעה במכלולים רגישים, הפגושים מאפשרים זוויות גישה/נטישה מרשימות על מכשולים, ודף הנתונים מלמד על יכולת מרשימה לצלוח אגני מים גבוהים ולנוע בשיפועי צד מסמרי שיער. המהדרין יכולים אפילו לעקוב באמצעות לוח המחוונים אחרי הטמפרטורה של תיבת ההעברה בעת נסיעה בשטח.

כל העסק הזה נשלט בצורה ידידותית להפליא: מתג סיבובי משנה את תכנות מערכת ההעברה ומחשב המנוע למצבי שטח שונים - חול, סלעים, בוץ וכדומה - ואת השאר עושה הרכב כמעט בעצמו בנוסח "כוון את ההגה וסע". מי שממש רוצה יכול לשפר את הרכב עד אין קץ באמצעות קיטים שונים ומשונים, אך ספק אם יהיו רבים כאלה בארץ.

מחירי המציאה של הגראנד-צ'ירוקי היוצא, שהפכו אותו ללהיט מכירות, נעלמו בדגם החדש, ובסיוע מס היוקרה החדש מחירו מתחיל כיום בסביבות ה-300 אלף שקל ונוסק עד קרוב ל-400 אלף שקל בדגם ה"לימיטד" המפואר עם מתלי האוויר. גם בטווח המחיר הזה הוא עדיין נמוך משמעותית מהמחיר של המתחרים הגרמנים והבריטים, שמציעים שילוב דומה של פאר, ביצועים וממדים. בשורה התחתונה זהו כלי שנראה כמתאים יותר לרודיאו דרייב מאשר לרודיאו (או ל"סוסיאדה" בעפולה בגרסה המקומית), אבל מסתיר בתוכו יכולות שלא מביישות מסורת של 70 שנה.

גרנד צ'ירוקי
 גרנד צ'ירוקי

חלק מהמתחרות

קדילאק SRX

המתחרה הצמוד של הגראנד-צ'ירוקי בארה"ב נמכר בישראל ב-290-370 אלף שקל. בקצה העליון של המחיר מקבלים את הדגם המפואר עם מנוע V6 בנפח 3.6 ליטרים בהספק רציני של 314 כ"ס. יכולת השטח אינה משתווה לצ'ירוקי אך ביצועי הכביש מרשימים.

טויוטה לנדקרוזר 2014

ב-337 אלף שקל לדגם הארוך והמאובזר, לנדקרוזר של טויוטה הוא עדיין אחד הכלים המבוקשים. יש לו מערכת תמסורת מקצועית ויכולות שטח גבוהות מאוד ולישראל הוא מיובא עם מנוע טורבו-דיזל בהספק 190 כ"ס. בשלהי ינואר ינחת כאן לאחר מתיחת פנים.

דיסקברי 2014

בינואר ינחת כאן לנדרובר דיסקברי לאחר מקצה שיפורים. יש לו מנוע טורבו-דיזל חזק, תיבה אוטומטית מדור אחרון ומוניטין שטח מהולל לא פחות משל ג'יפ. הוא מוצע עם חמישה ושבעה מקומות ודגם בסיסי יתחיל כנראה ביותר מ-400 אלף שקל.