ה-OECD לא ממליץ על שר"פ: "מערכת הבריאות עובדת טוב"

הארגון קורא להעביר את בתי החולים הממשלתיים לידי קופה"ח בשל ניגוד העניינים של משרד הבריאות כבעלים וכרגולטור מנגד

ארגון ה-OECD כנראה לא מתרגש במיוחד מהזעקות של ראשי מערכת הבריאות בדבר "קריסת הרפואה הציבורית", ואף מזהיר מפני ניסיונות לחולל במערכת שינויים דרמטיים - מה שעשוי להתפרש אולי כאזהרה מפני הניסיון האינטנסיבי לאפשר לבתי החולים הממשלתיים בישראל לספק שירותי רפואה פרטיים (שר"פ). בדוח שפרסם היום (ה') הארגון, נאמר: "במובנים רבים מערכת הבריאות עובדת טוב. אין צורך בשינוי כיוון משמעותי מהמערכת הקיימת שמשלבת בין שירותים אוניברסאליים באמצעות קופות החולים לבין השירותים הנוספים שניתנים". על פי הדוח, לאור שיעור הישראלים שמחזיקים ביטוחים משלימים ופרטיים, ישנה חשיבות דווקא בחיזוק העיקרון הממלכתי של מערכת הבריאות בישראל.

לצד שבחים על האופן שבו המדינה מעדכנת מדי שנה את סל התרופות והטכנולוגיות וציון לטובה של השירות הניתן בקופות החולים, מחברי הדוח כותבים כי יש מקום לשיפור ולדאגה לנוכח הצפיפות בבתי החולים וכן עומדים על הפערים הגדולים במדדי הבריאות בעיקר בין יהודים לערבים.

אבל אחת הנקודות המעניינות ביותר בדוח היא ההמלצה של הארגון להעביר את בתי החולים הממשלתיים לניהול קופות החולים או לידי גופים ציבוריים אחרים ללא מטרות רווח. ההמלצה הזו מופיעה מזה מספר עשורים בכל ועדה ציבורית שהוקמה בישראל, אבל כשהיא מגיעה מארגון בינלאומי נחשב בכל זאת יש לכך משמעות. משרד הבריאות נמצא בניגוד עניינים מובנה לאור היותו רגולטור לצד הבעלים של בתי החולים, כך על פי הדוח, מה שעשוי להביא לכך שיעדיף את טובת בתי החולים בעת מחלוקות שונות מול קופות החולים למשל.

הארגון הביע דאגה לנוכח המחסור באחיות והצפי למחסור ברופאים לאור פרישה מסיבית לפנסיה של רופאים רבים שעלו לארץ בשנות ה-90. כדי לעודד גיוס של אנשי צוות רפואי וכדי לשמר אותם במערכת, הארגון מציע בין היתר להקים מעונות לילדים בשטח בית החולים. בצורה הזו אנשי הצוות יוכלו להקדיש יותר זמן לבית החולים ולמחקר, תוך שילוב בין קריירה להורות.