"על כל שקל מס שנגבה משכיר, מישהו אחר מעלים שקל"

מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, בפאנל "סכיזופרניית המס": "השימוש במזומן - גורם משמעותי ביצירת כלכלה שחורה; אנו רוצים למנוע מצב בו ניתן לבצע עסקאות עם מזוודות מלאות מזומנים" לריכוז כל ידיעות הוועידה – לחצו כאן

"רבע מהכלכלה הישראלית היא כלכלה שחורה. על כל שקל מס הכנסה שנגבה משכיר, מישהו אחר מעלים שקל מקופת המדינה. בפועל, 17% מהציבור משלמים 76% מהמס הישיר במדינה. זה מצב לא סביר, אי-אפשר להמשיך ככה" - כך אמר היום (ב') הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס".

"זה חוסר שוויון משווע בנטל. ההון השחור מהווה איום חברתי וכלכלי על המדינה - וזאת בעיה אסטרטגית של ישראל", הוסיף לוקר.

לוקר אמר את הדברים בפאנל "סכיזופרניית המס", בו השתתפו גם רו"ח משה אשר, מנהל רשות המסים; ח"כ גילה גמליאל, מרכזת הקואליציה, ועדת הכספים של הכנסת; עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר; רו"ח אדיר ענבר, סגן נשיא לשכת רואי החשבון; עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות'; רו"ח איריב שטרק, שותפה-מנהלת במשרד שטרק את שטרק רואי חשבון; ועו"ד יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים. את הפאנל הנחתה אלה לוי-וינריב, כתבת ופרשנית משפטית ב"גלובס".

לדברי לוקר, בעוד שבארה"ב הכלכלה השחורה מוערכת בפחות מ-10%, ביוון היא מוערכת בכ-30%. "גבירותיי ורבותיי, אנחנו בדרך ליוון", התריע. "גם כשנגיע לרמה של ארה"ב, כלומר כלכלה שחורה בהיקף של 10%, המשמעות תהיה אובדן של כ-40-50 מיליארד שקל בהכנסות המדינה בשנה. זה סכום אדיר ששקול לכל התקציב השקלי של מערכת הביטחון, או לכל התקציב של משרד הבריאות, או לזה של משרד החינוך".

בהמשך, לוקר הציע שורה של דרכים לניצול אותם 50 מיליארד שקל: "יכולנו להוריד את המע"מ לשיעור של 8%, או להוריד את שיעור המס הממוצע על ההכנסה מעבודה בכשני שליש - מכ-25% בממוצע כיום לכ-10%. תחשבו מה זה היה עושה ליוקר המחיה".

לוקר התייחס גם להודעת בנק ישראל אתמול, לפיה בתקציב 2015 יהיה צורך בתוספת של כ-10 מיליארד שקל במסים או קיצוץ. "מניין נביא מסים?", תהה, "ממה שהורדנו בצדק אמש? נעלה שוב? האתגר שעומד על סדר יומי הוא הקטנת היקפי ההון השחור בצורה דרמטית, וכשיש איום אסטרטגי, צריך צעדים חריפים".

אז איך פותרים את בעיית הכלכלה השחורה בישראל? לדברי לוקר, לאחרונה קיבלה ממשלת ישראל שורה של החלטות שיאפשרו מלחמה אמיתית בהון השחור, ועם אישורן היקף גביית המסים יגדל במיליארדי שקלים מדי שנה. החלטות אלה כוללות הכרה בעבירות מס כעבירות מקור בחוק לאיסור הלבנת הון, שתאפשר לרשויות המס להיעזר בכלים של חוק איסור הלבנת הון לחשיפת עבירות מס, וכן העברת מידע בין הרשות להלבנת הון לרשות המסים.

החלטה נוספת היא צמצום השימוש במזומן. "השימוש במזומן הוכר בעולם כגורם משמעותי ביצירת 'כלכלה שחורה'. מדינות רבות נוקטות מדיניות לצמצום השימוש במזומן לצורך מלחמה בהון השחור", אמר לוקר.

לוקר, נזכיר, עומד בראש "ועדת המזומן". מדובר בוועדה שהוקמה בספטמבר האחרון במסגרת יוזמה שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו להרחבת המלחמה בהון השחור ובהעלמות מס, וצפויה להגיש את ממצאיה בשבועות הקרובים.

"אנחנו באמצע העבודה, אבל ניתן כבר להצביע על מספר תובנות שהתגבשו", אמר לוקר, שמציע להשתמש בכרטיס חיוב מיידי אלקטרוני (Debit). "לאזרח ולבעל העסק יהיה זול ונוח להשתמש בכרטיס חיוב אלקטרוני, כלומר בדביט, לפחות כמו במזומן, ולבטח לעומת כרטיסי אשראי. מדובר בתחליף נגיש, גם לאוכלוסיות מוחלשות, מחוסרי חשבון בנק ומקבלי קצבאות מהמדינה".

לוקר הוסיף כי כרטיסי הדביט, שכיום כמעט שאינם בשימוש במשק הישראלי, עשויים גם לשמש תחרות לכרטיסי האשראי.

"אין בכוונתו לאסור לחלוטין שימוש במזומן, והמטרה אינה להעביר את הציבור משימוש במזומן לשימוש בכרטיסי האשראי", הבהיר לוקר בנאומו. "אנחנו רוצים למנוע מצב בו ניתן לבצע עסקאות עם מזוודות מלאות במזומנים. להערכתנו, רובו המכריע של העסקאות הנורמטיביות במזומן אינו עובר את הרף של כמה אלפי שקלים בודדים, ולאלפים בודדים יוגבל השימוש במזומן. מעל הרף הזה כנראה יש בעיה. בנוסף, אנחנו בוחנים הגבלת סיחור צ'קים וגם הגברת הפיקוח על פעילות חלפני הכספים".

צוות "ועדת המזומן", נזכיר, אשר כולל בין היתר גם את מפכ"ל המשטרה, מנהל רשות המסים, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ולמימון טרור והיועץ המשפטי לממשלה, מגבש בחודשים האחרונים מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש בכסף מזומן כאמצעי תשלום במשק.

מתווה זה, שיוגש בקרוב לאישור הממשלה, כולל פתרונות שיקלו על הציבור בביצוע עסקאות יומיומיות, כשאת הכסף המזומן יחליפו כאמור כרטיסי חיוב אלקטרוניים בלי עמלות. מדובר בכרטיסי מזומן נטענים, שבשונה מכרטיסי אשראי, נגישים גם לאוכלוסיות חלשות ולכאלה שאינם מנהלים חשבונות בנק.

"כל המהלכים שתיארתי בפניכם", סיכם לוקר, "יביאו בסופו של דבר לצמצום דרמטי בהיקפי ההון השחור, לגידול בהכנסות המדינה ולהקטנת שיעורי המס בישראל".