האוזר: אם נפריט את הבורסה, המחזור יזנק ל-5 מיליארד שקל

יו"ר רשות ני"ע: על כל דולר שיוצא מהארץ בגלל אקזיט - המשק מפסיד 3 דולרים ■ לריכוז כל הידיעות מהוועידה - לחצו כאן

"התרומה של הסקטור הפיננסי לתוצר הלאומי הגולמי נאמדת היום בשווקים הפיננסים ביותר מ-9%, שמשמעותה גידול של 10% בפעילות העסקית של הסקטור הפיננסי. זה מגדיל את שיעור הצמיחה השנתי ב-0.9%". כך אמר היום (ב') יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס", בפאנל שעסק ב"מדד החופש הכלכלי".

האוזר ציין כי בעיניו זו "משימה לאומית להנגיש את חברות ההיי-טק לבורסה בישראל. אנחנו רוצים לזנוח את תרבות האקזיט של חברות ההיי-טק לטובת השארת ההון האנושי והפעילות העסקית בישראל".

לפי הערכת רשות ני"ע, על כל מכירה לחו"ל של דולר אחד, נוצר הפסד ישיר ועקיף למדינה ולמשק הכלכלי של 3 דולרים ויותר. "העברת הפעילות העסקית של חברות היי-טק לחו"ל היא בבחינת אבדן דרך של המשק הכלכלי. כולם צריכים להירתם בדחיפות לפתרון הבעיה. חייבים לשקול הפחתה משמעותית של מס לחברות האלה, כדי למשוך אותן לגייס הון בבורסה בת"א, בתנאי שישאירו את פעילותן הכלכלית בארץ", ציין האוזר.

האוזר הוסיף כי "אנחנו רוצים יותר חברות בבורסה חברות פרטיות, ממשלתיות, היי-טק דוגמת 'תנובות' 'צ'ק-פוינטס' ו-'מלאנוקסים'". הוא התייחס לטענות של מנכ"ל מלאנוקס אייל ולדמן על הרגולציה הכבדה שהביאה למחיקת מלאנוקס מהבורסה בישראל ואמר: "רישום כפול תורם לסחירותה של המניה ויש לכך השפעה חיובית על ערכן של החברות. מעבר לכך, נראה לי שקצת ציונות לא תזיק לשוק ההון בישראל. יש היום כ-40 חברות ישראליות שגייסו הון בבורסות בארה"ב והייתי שמח מאוד לראותן רשומות למסחר כחברות דואליות בישראל".

לטענת האוזר, "אם חברות כמו צ'ק-פוינט היו נרשמות לבורסה בת"א וחברות כמו תנובה היו מגייסות הון, היה מביא הדבר לגידול של 20% במחזורי המסחר בבורסה".

עוד הוסיף כי חברות שרשומות למסחר בארה"ב יכולות לרשום מניותיהן במסגרת חוק הרישום הכפול, לדוגמה חברות כמו אלקובה, סודה סטרים ואבן קיסר. לגבי רישום חברות ממשלתיות, ציין האוזר כי הן חייבות לעבור תהליך של חשיפה.

האוזר אמר עוד: "אם נחליט להפריט את הבורסה ולאמץ חלק גדול מהמלצות ועדת הנזילות בראשות פרופסור משה בן-חורין, ההערכה שלנו היא שניתן בתוך 3 שנים להגדיל את פוטנציאל נפח המסחר בבורסה בת"א ל-3-5 מיליארד שקל ביום".