"אנשים שופכים כסף כמו ב-1997; אז זה נגמר בבכי"

האנליסטית ג'נט טבקולי בוועידת ישראל לעסקים: "אני מאמינה שכן התפתחה בועה בשוק המניות" ■ מנכ"ל דויטשה בנק לשעבר: "שיעורי המינוף ירדו, הרבה סיכונים ירדו. אז הכל בגדול יותר חיובי"

אחד הפאנלים המעניינים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" עסק היום (ב') בשאלת מיליוני הדולרים: "איפה לשים את הכסף". כלומר, באפיקים הטובים ביותר להשקעה ואיך השוק ייראה בשנה הבאה.

בפאנל השתתפו ד"ר ג'וזף אקרמן, לשעבר מנכ"ל דויטשה בנק; אמיר ברמלי, מנכ"ל ויו"ר רוביקון ביזנס גרופ; ג'נט טבקולי, האנליסטית שזכתה לכינוי "קסנדרה של נגזרי האשראי"; ג'ין ליקון, מנהל קרן ההון של סין; וד"ר אדוארד לואיס, מנהל וראש חטיבת מחקר סחורות ואנרגיה בסיטיגרופ.

- מה מצב הבנקים באירופה והאם זה זמן טוב להשקיע במניות הבנקים?

אקרמן: "שיעורי המינוף ירדו, הרבה סיכונים ירדו. אז הכל בגדול יותר חיובי. בצד השלילי, צפויים מבחני לחץ ויש ספק אם כל הבנקים יעברו את המבחן. לכן, כדי להשקיע בבנק, חייבים להיות סלקטיביים בבחירה. בארה"ב נתנו לבנקים ליפול. אירופה בחרה נתיב אחר לבנקים, להציל את הבנקים, לשמור עליהם בעסקים השגרתיים, מתוך תקווה שאחרי תקופה הם יחזרו לשוק. לכן, לא צפוי שינוי מבני בבנקים. אירופה הרבה יותר שברירית בגלל זה.

"אם מאמינים שיש שינוי בכלכלה האירופית, אפשר להתחיל להשקיע בבנקים, אבל צריך לבחור את אלה שפחות יושפעו ממבחני הלחץ. הבנקים החשופים לבנקאות השקעה חשופים ליותר בעיות. המודל העסקי צריך להשתנות קצת, בהתאם לתקנות הרגולציה החדשות. יש בנקים שהקדימו בכך. צריך גם להסתכל על המאזנים של הבנקים".

- איזה שוק יבלוט ומאיזה כדאי להימנע?

"אני מאמין שהשוק האמריקאי יתאושש מהר יותר, ושהבנק שם יתחיל בהדרגה להפחית את התמיכה שלו. עדיין הרבה חוסר וודאות באופק. באירופה יש אבטלה גבוהה במדיניות רבות, ופרלמנטים שם יכולים להשתנות, צריך להביא זאת בחשבון. הדיפלציה היא גם נושא בחלק מהשווקים. הדרך היחידה לשפר את הכלכלה עם מטבע שהוא של כל היבשת, הוא להוריד מחירים, והדבר עלול להוביל ללחץ דיפלציוני. גם שינוי המדיניות בארה"ב ישפיע על חלק מהמדינות באירופה, שבקושי התאוששו מהמשבר. יש גם חוסר ודאות לגבי מבחני הלחץ ויש פרגמנטציה בבנקים. באירופה, יש כמה סוגיות שעלולות להעיב. אני מאוד חיובי על סין".

- תחזיות לגבי הסחורות?

"הצמיחה הגלובלית תהיה איטית, כי קשה לדעת מה יהיה האפקט של שינוי המדיניות בארה"ב. יהיו אתגרים רבים לשווקים ב-2014 ואופתע אם מחירי הנפט לא יירדו, כי מהפכת פצלי הגז בארה"ב תשפיע עליהם. מחירי הגז יירדו ויעזרו למפעלים בשוק האמריקאי, בהשוואה לאירופה ואסיה. השאלה לאורך כמה זמן, ואיך יצליחו להסתגל לזה".

- האם המשבר באירופה יהיה בקרוב מאחרינו?

"לא אומר מאחורינו, כי הייתי בסיטואציות בהן היינו קרובים לפשיטת רגל. היינו קרובים למצב בו מדינות לא היו יכולות לממן את פעילותן. הבנק המרכזי אז אמר שיעשה מה שצריך כדי להציל את המצב, ואנשים אמרו שאפשר להשקיע גם באג"חים בסיכון גבוה, בזכות הבנק המרכזי.

"יש עדיין קשיים מבניים במצב הכלכלה האירופית. לכן, אני עדיין זהיר. המצב הפוליטי והכלכלי עדיין לא איפה שהוא צריך להיות, אף שהושגה התקדמות נאה מלפני שנה-שנתיים. אבל, המצב עדיין לא יציב ועבודה רבה עוד נדרשת. אחת התקוות, וגם הסכנות, היא שנחזור לצמיחה. אנשים עלולים לפרש זאת לא נכון ולהניח שהכל בסדר, במקום להמשיך לעבוד על שיפור הכלכלה".

- חלק מהמדינות בעולם ביצעו קיצוצים. ארה"ב ביצעה מדיניות.

"השאלה היא האם צריך מדיניות פיסקלית מרחיבה יותר כדי לתמוך בכלכלה, או שעדיף לצמצם ואז להתחיל לצמוח שוב. לפתוח תיבת פנדורה ולבקש מימון מחודש של מדינות, זה לא משהו שיהיה אפשר לקבל עבורו תמיכה ציבורית. אחד מהרעיונות שעלו הם לחשוב על יצירת קרן הון שתשקיע בשווקים, שתסייע לשמש פלטפורמה לצמיחה".

- האם נקבל מדיניות אגרסיבית יותר מהמחליפה של ברננקי?

"ג'נט אמרה שתמשיך את המדיניות של ברננקי ושהיא תמיד הייתה חיובית לגבי המדיניות שלו. לכן לא נראה לי שנראה שינוי. לא יהיה שונה משמעותית ממה שהיה עד כה".

- מה יהיו ההשלכות של רגולציה הדוקה יותר על המערכת הפיננסית?

"95% מהפעילות בבנקים עומדים בסטנדרטים טובים. חלק מהרגולציה הגיעה מהבנה שונה של מוצרים. יש מעט דברים שלדעתי לא מקובלים לחלוטין, על סף הפלילי וצריך להילחם בכך. מקווה שזה ייעשה. הרגולציה מתמודדת בעיקר עם ההון של הבנקים ויכולות המימון שלהם. לכן ההשפעה תהיה בסופו של דבר מינופים נמוכים יותר ורווחיות נמוכה יותר. אבל לא יעלים לגמרי את ההרגלים הישנים. זה מצריך שינוי מחשבתי ב-DNA של הבנקים".

- האם נכון שהתפתחה בועה בשוק המניות, בתמיכת הריביות הנמוכות?

טבקולי: "אני מאמינה שכן. כשמסתכלים על הזדמנויות השקעה, וכדאי לחפש צרות, כי שם יש הזדמנויות. אנשים שופכים כסף לשווקים כמו ב-1997, גם אז הריביות היו נמוכות. אז זה נגמר בבכי. יש הזדמנויות ספציפיות, אבל השוק מתומחר בתמחור יתר. יותר ויותר אנשים נעשים דפנסיביים וחוזרים למזומן".

ליקון: "כשמדברים על הזדמנויות השקעה, צריך להסתכל מעבר למניות ואג"ח. צריך לראות את הסביבה העסקית. אנחנו רוצים לבצע השקעות ישירות בעולם. אנחנו מאוד פעילים בצפון אמריקה, אירופה, אמריקה הלטינית ואפריקה. אנחנו גם מתעניינים בהשקעות בישראל, מדינה עם תחרות גבוהה בהייטק. אני חושב שצריך להסתכל מעבר למניות ואג"ח, אלא על הזדמנויות השקעה ישירות בחברות".

- האם הראלי בשווקים יימשך ב-2014?

ברמלי: "מסכים שבשביל הזדמנויות גדולות צריך לחפש צרות, וגם לחפש השקעות ישירות. אנחנו בעידן בו קשה להתייחס למגמות. מחפשים הרבה פעמים את השוק הבא, אבל העולם כבר לא עובד כך. אנחנו לא יכולים לחזות 10 שנים קדימה, כי השינויים מתחוללים הרבה יותר מהר, בטח בזירה הכלכלית. צריך לנסות לחפש פחות מגמות ביבשות, ולהתמקד בהשקעות ישירות. בעולם גלובלי, זה לא משנה אם זה בברוקלין, ברלין או סין. בכל אחת מהמדינות יש הזדמנויות וגם צרות. מי שינסה לחפש קרקע בטוחה, לפעמים יצליח ולפעמים לא".