השותפים בלוויתן שוקלים לחכור אסדה אחרת לקידוח הנפט

האסדה שכרגע נראית בעלת הסיכויים הטובים ביותר היא של חברת Saipem האיטלקית ■ מדובר באסדה שאמורה להגיע למימי קפריסין במאי על מנת לבצע קידוח לחיפוש נפט עבור חברת ENI

השותפים בלוויתן החלו לבדוק אפשרות לחכור אסדה אחרת מזו שהייתה מתוכננת עבור קידוח הנפט - וזאת אם יוחלט לבצע את הקידוח.

האסדה שכרגע נראית בעלת הסיכויים הטובים ביותר היא של חברת Saipem האיטלקית. מדובר באסדה שאמורה להגיע למימי קפריסין במאי על מנת לבצע קידוח לחיפוש נפט עבור חברת ENI. הקידוח שמתכננת ENI יארך ארבעה חודשים והוא דומה מאוד במאפייניו לקידוח הנפט המתוכנן בלוויתן, כך שניתן יהיה להפיק תועלת מהמידע הגיאולוגי שתצבור האסדה בקידוח הראשון. חשוב להדגיש כי חכירת האסדה תהיה בכפוף לקבלת החלטה סופית על ביצוע קידוח נפט בלוויתן - החלטה שכפופה עדיין להתמלאות תנאים אחרים שאינם קשורים בשאלת הזמינות של האסדה ובראשם ודאות רגולטורית.

קידוח הנפט בלוויתן היה אמור להתבצע ברבעון הראשון של 2014 באמצעות אסדת Atwood Advantage החדישה שנחכרה על ידי נובל אנרג'י לשלוש שנים. כתוצאה מהאי ודאות שיצרה הממשלה לגבי פיתוח לוחות הזמנים לפיתוח מאגר הגז בלוויתן, החליטה נובל לשגר את האסדה לזירת פעילות אחרת שלה - במפרץ מכסיקו. מנכ"ל נובל צ'רלס דיווידסון הסביר כי אין טעם לשגר את האסדה לישראל רק עבור קידוח הנפט כשלא ברור אם תבצע קידוחים נוספים. עלות הבאתה של האסדה לישראל נאמדת ב-50-75 מיליון דולר.

ואולם גורמים בענף החיפושים מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה כי נובל ושותפתה קבוצת דלק יחליטו בסופו של דבר לבצע כמה קידוחים נוסף על קידוח הנפט בלוויתן ועל קידוחי הפיתוח של מאגר הגז בלוויתן. כלי תקשורת בקפריסין מדווחים כי בנובל לא פוסלים עריכת קידוח אקספלורציה לחיפוש נפט גם בשטח בלוק 12. קידוחי אקספלורציה נוספים ייתכנו בעקבות פענוח ממצאי הסקר הסייסמי התלת ממדי שנערך לאחרונה באזור רישיונות רות, שבו נמצאים כמה מבנים מעניינים בעלי פוטנציאל קדיחה.