מתקפת מזג האוויר: עשרות אלפים נותרו ללא חשמל

(עדכונים שוטפים) - מבקר המדינה יבדוק קריסת התשתיות ■ בחברת החשמל נערכים להמשך פעילות במתכונת חירום ומבקשים לצמצם את השימוש במכשירים עתירי אנרגיה ■ במשטרה קראו לציבור שלא לצאת לכבישים

מדינת ישראל תחת מתקפת מזג האוויר: בחברת החשמל הוכרז על מצב חירום, זאת בעקבות שיבושים כבדים באספקת החשמל ברחבי הארץ. עשרות אלפי בתי אב נותקו מאספקת הזרם הסדירה, זאת בשל מפגעים שונים שנגרמו בעקבות מזג האוויר.

מאז ליל אמש (ה') הפכו כ-60 אלף תושבים ברחבי הארץ למנותקי חשמל, לאחר שבעקבות התחזקות הסופה נגרמו נזקים לתשתיות החשמל. עד שעות אחר הצהריים חוברו כ-20 אלף בתי אב חזרה לרשת. בחברת החשמל ציינו כי הם נערכים להמשך פעילות במתכונת חירום במהלך השבת הקרובה כדי להשיב את אספקת הזרם.

בשל מזג האוויר הסוער והקור העז, חברת החשמל מבקשת מהציבור לצמצם את השימוש במכשירים ביתיים עתירי אנרגיה כמו מכונות כביסה, מכונות ייבוש, מדיחי כלים, תנורי אפייה ושואבי אבק. החברה מבקשת מהציבור בכלל ומהנזקקים למכשירים מצילי חיים, משפחות עם ילדים וקשישים בפרט, לפנות לשירותי הרווחה והבריאות בירושלים כדי לקבל מידע, עזרה ולהיערך לפינוי אפשרי מבתים ללא חשמל.

ניסים בן יהודה, תושב גבעת יערים, סיפר גם הוא על ההתמודדות עם המחסור באספקת החשמל. "זה קשה מאוד. לא ברור לי איך נעבור את השבת", אמר. "יש לנו אישה מבוגרת בבית, היא חולה סיעודית ואנחנו תשע נפשות. גם קר וגם חשוך".

בתוך כך, מבקר המדינה יוסף שפירא החליט היוםלבדוק את ההיערכות של חברת החשמל, המשטרה, התחבורה הציבורית, הרשויות המקומיות ומערכי הרווחה לסופה שפוקדת את ישראל ביומיים האחרונים.

במשטרה קראו לציבור בכל הארץ שלא לצאת לכבישים, והזהירו מפני "סכנת חיים". עד כה פונו למעלה מאלפיים בני אדם מרכבים שנתקעו בדרכי הגישה לירושלים.

בכביש מספר 1 פינו כוחות המשטרה את כל הנוסעים, למעט אנשים אשר סרבו להתפנות. בכביש 443 חולצו בהצלחה למעלה מ-600 לכודים לבסיס מג"ב בבית חורון, שם קיבלו שתייה חמה, מזון וטיפול רפואי. בזמן הקרוב תחל העברתם למודיעין, ומשם יוכלו לחזור לבתיהם.

כוחות משטרת ישראל במחוזות ירושלים, ש"י ואגף התנועה פועלים רצוף מאתמול לסייע לעיריית ירושלים במאמציה לפינוי הצירים המובילים אל העיר. כוחות המשטרה חברו לצה"ל ופיקוד העורף ומתמקדים בפעולות הצלה וחילוץ של נהגים התקועים עם רכבם, ומבצעים הכוונות תנועה וסגירות צירים כמתחייב מתנאי מזג האוויר. עד כה, במוקד 100 של המשטרה בירושלים בלבד התקבלו כ-25 אלף שיחות, כמות השווה לממוצע הארצי היומי.

משרד הביטחון הודיע כי שתי שיירות של אוטובוסים, שופלים ומשאיות עם גנרטורים נערכות ליציאה לכיוון ירושלים, כדי לסייע לאזרחים שפונו למרכזי הסיוע."העברנו עד כה יותר מ-1,000 מנות אוכל לאזרחים שחולצו, ואנו נערכים להעברת 1,500 מנות מזון חם לצהריים", נמסר מהמשרד.

"אנו מבקשים מציבור משתמשי הדרך להימנע מלצאת מהבתים ברכביהם, כולל רכבי שטח. נסיעה בצירי התנועה מהווה סכנת חיים של ממש", נמסר מהמשטרה. מרכזי הסיוע שנפתחו בבנייני האומה, במתנ"ס ברחוב שדרות החוצבים במבשרת ציון ובמחנה עופר בכביש 443 פועלים במרץ, ובמקביל החל לפעול מרכז שליטה ייעודי בלטרון של צה"ל והמשטרה.

במקביל, מורגשים גם שיבושים בנתב"ג, ושני מטוסים שהיו בדרכם לישראל הופנו לנמל התעופה החליפי ללרנקה. רוב הטיסות יוצאות בזמן למעט עיכובים קלים - ולזמן קצר הופסק הנמל לפעול. מרשות שדות התעופה נמסר כי נתב"ג עננות כבדה וגשם.

נתניהו קיים התייעצויות

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הבוקר (ו') התייעצות טלפונית עם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו, וקיבל עדכון על מאמצי הצבא והמשטרה לחילוץ נהגים שנמצאים בצירי התנועה החסומים. בשיחתו עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ביקש ראש הממשלה לוודא כי דרכי הגישה מאפשרות את הגעת גורמי הרווחה לתושבים.

"צריך לוודא שחלילה לא נשאר מישהו ברכב שאנחנו לא יודעים עליו. לוודא שכולם בבטחה תחת קורת גג", אמר ברקת. "אנשים התנהלו בקור רוח, עזרה הדדית וקהילתיות".