אלי ישי, האחראי למחדל בכרמל: "הממשלה לא נערכה לסופה"

שר הפנים לשעבר ח"כ אלי ישי מש"ס כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "ממשלת ישראל לא ציפתה את גודל הסופה ממדיה ותוצאותיה והדבר ברור לכל. חובה עליה להיות ערוכה מול איתני הטבע"

"ממשלת ישראל לא ציפתה את גודל הסופה ממדיה ותוצאותיה, והדבר ברור לכל. יחד עם זאת, חובה עליה להיות ערוכה אל מול איתני הטבע, וזאת במיוחד שאנו רק בפתחו של החורף". הדובר? חבר הכנסת אלי ישי מש"ס, שר הפנים לשעבר. אותו אחד שהיה מהאחראים למחדלי הטיפול באסון טבע אחר - השריפה בכרמל.

ישי הבטיח בעמוד הפייסבוק שלו כי "ועדת הפנים והגנת הסביבה וועדת המשנה למוכנות העורף יערכו סדרה של דיונים משותפים לבחינת מוכנות השלטון המקומי, המשרד לביטחון פנים, גופי ההצלה, כמו גם משרד הביטחון ופיקוד העורף במהלך הסופה. זאת למען הפקת לקחים ולמען מניעת הישנות המקרים בעתיד".

רק לפני שנה וחצי נמתחה על ישי ביקורת חריפה בדוח מבקר המדינה על טיפולו בשריפה בכרמל לפני שלוש שנים. המבקר לשעבר לינדנשטראוס הטיל על ישי, שהיה אז שר הפנים, ועל יובל שטייניץ שהיה שר האוצר "אחריות מיוחדת".

המבקר קבע כי שני השרים נקטו לאורך זמן רב מדי גישות קצה: שר האוצר שטייניץ דבק בעמדה לפיה יש לערוך תחילה רפורמה כוללת במערך הכבאות, ורק לאחר מכן הקצאת תקציב לנושאים השוטפים, שזעקו לסיוע מיידי. מנגד, שר הפנים ישי הבין את מצוקת מערכת הכבאות ואת הסכנה לציבור כתוצאה ממנה, אך גם הוא אימץ את גישת "הכול או לא כלום" - הוא דרש מאות מיליוני שקלים לתכנית הבראה כוללת של מערך הכבאות, לא איתר את הצרכים החיוניים והדחופים ביותר ולא עשה מאמץ למציאת פתרונות במסגרת המשאבים שעמדו לרשותו.

למרות האחריות המוטלת על השניים, ובניגוד לציפיות, מבקר המדינה נמנע ממתן המלצות אופרטיביות לגביהם, כגון פיטורים או הדחה מתפקידם. לינדשטראוס הדגיש כי האחריות של השרים היא למחדלים, אך לא למותם של 44 קורבנות השריפה.

בלשכתו של חבר הכנסת אלי ישי סירבו להגיב לדברים.