חופש אקדמי בגרסת החיפאית

מה רוצים מפרופ' אומן, הוא לא קרא לרצח ערבים ואף לא לפינויים

כשאוניברסיטת חיפה אומרת שלא תעניק תואר דוקטור לשם כבוד לפרופסור ישראל אומן, בשל דעותיו הפוליטיות, למה היא מתכוונת?

אני רוצה לומר כבר בתחילה שבהחלט יש דעות, פוליטיות ואחרות, המצדיקות פסילה למתן תואר אקדמי - בין לשם כבוד ובין לשם גנאי. אבל זה בהחלט לא המקרה עם פרופסור אומן, שהוא אגב גם חתן פרס נובל.

מה שהאוניברסיטה מגדירה כדעות הימניות שלו, הן דעות שהן לחלוטין במסגרת הוויכוח הפוליטי בישראל - הן בכנסת, הן באמצעי התקשורת ובכל מקום אחר. הטענה היא שאומן התבטא כנגד פינוי יישובים - שזו באמת התבטאות יוצאת דופן, שאין לה אח ורע בשיח הפוליטי במדינת ישראל... יש אנשים שיושבים בממשלה ומתנגדים לפינוי יישובים, ויש אנשים שמקבלים תארים באוניברסיטאות אחרות למרות שגם הם מתנגדים לפינוי יישובים.

התירוץ, או הסיבה, שמשמיעה אוניברסיטת חיפה היא שדעותיו של אומן מנוגדות, ש"עמדותיו של אומן אינן משקפות את ערכי האוניברסיטה".

"בהתאם לכללים"

ערכי האוניברסיטה? על איזה ערכים קרא פרופסור אומן תגר? על ערך חופש הדיבור? האם הערך הזה הוא אחד מערכי האוניברסיטה? האם הערך הזה קיים רק כאשר מדובר בימין? השמאל אינו נדרש לפעול ולחיות על-פי עיקרון חופש הביטוי?

הרי זה לא שאומן קרא לרצח ערבים או אפילו לפינויים, אבל על איזה עיקרון של האוניברסיטה הוא עבר? זה נשמע כמו תשובות של משרדי ממשלה על שהם "פעלו בהתאם לכללים". כאשר אף פעם, או כמעט תמיד, אין פירוט של הכללים האלה. לך חפש את הכללים שעל-פיהם פעל משרד כזה או אחר. ובהזדמנות הזו לך חפש גם את העיקרון שעל-פיו הוחלט לפסול את מועמדותו של פרופסור אומן.

האוניברסיטה טוענת גם כי פרופסור אומן אמר פעם שסביב היישובים הערביים צריך לבנות גדרות, וכי "זה לא דבר שהאוניברסיטה צריכה להעריך או לתת לו תואר דוקטור כבוד". אף אחד לא ביקש אי פעם מהאוניברסיטה לומר את דעתה על אמירה זו של פרופסור אומן; התואר היה אמור להינתן לו על הישגים מדעיים, לא על דעות פוליטיות.

טוהר הדעות השמאלניות

בתשובה לטענה כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי, השיבה האוניברסיטה: ''המקרה הוא לא האם אנחנו מאפשרים במה חופשית לוועדות, אלא איזו דעה אנחנו מעריכים''. אני חייב לומר שאני לא זוכר ששמעתי אי פעם, בוודאי לא ממוסד אקדמי, הגדרה מתאימה יותר לפעולה נגד חופש הביטוי. הרי ברגע שאתה אומר "אני אקבע איזה ביטוי מתאים לי ואיזה לא", כבר אין חופש.

מה שהאוניברסיטה בעצם אומרת - הן במפורש, הן באמצעות פעולתה נגד אומן - זה שהיא שומרת ותשמור על טוהר הדעות השמאלניות בקמפוס שלה. נדמה לי שזה מעשה שצריך לקבל את תגובתו של שר החינוך, ואולי גם של היועץ המשפטי לממשלה.