"הצדדים איבדו שליטה, הסכסוך הגיע למקומות שאף אחד לא רצה"

רתם קמר, מנכ"ל ההתאחדות, מספר על הקרב הייצרי מול משרד הספורט, ועל האמונה שהעתיד צבוע בוורוד ("אני מאוד מאמין בהסכם הרפורמה") ■ ריאיון

גם אחרי שהסתיים ירי הקטיושות מכיוון הטוטו ומשרד הספורט על בניין ההתאחדות לכדורגל והמצור הכלכלי הוסר, רתם קמר (43) מבקש עוד יום ואחר כך עוד יום ועוד אחד לפני שהוא מתיישב לסכם את מה שעברה ההתאחדות לכדורגל. אם יש משהו שהשנה האחרונה הוכיחה למנכ"ל ההתאחדות הטרי שקודם מעמדת הסמנכ"ל זה שהמצב הנפיץ בין הצדדים יכול להידלק בשניות מכלום, וגם בימים שבהם נראה היה שהכל הולך ונסגר תמיד נולד עוד סעיף שאיים לפרום את כל הרפורמות והסכמי השיווק.

"אחרי היורו של הנבחרות הצעירות היתה תחושה של אופוריה שאפשר לעשות דברים אחרת בכדורגל הישראלי, תחושה שהכדורגל פה נפתח", פותח קמר. "רק שלצערי דברים התגלגלו למקומות שחלקם עבורי הם סימני שאלה. אני שואל את עצמי למה זה בכלל הגיע למקומות האלו, וגם לי אין תשובות. התהליך איבד שליטה מכל הכיוונים. אבל אני יכול להגיד שהיום, אחרי שחתמנו על הסכם השיווק עם הטוטו והתחלנו להניע את הרפורמה - לא נותר לנו אלא להסתכל קדימה, לראות איך הופכים את השינויים האלו והופכים אותם למשהו טוב בכדורגל הישראלי. אני מאוד מאמין במהלכים ובשינויים האלו, הם יכולים לעשות טוב לכדורגל ולהתאחדות. אני רואה בזה אתגר מאוד גדול, גם לי באופן אישי".

* בניתוח לאחור, היציאה של הטוטו מהסכם השיווק לפני שנתיים ואיך שהדברים התגלגלו בהמשך - אתה לא חושב שהיה מהלך מתוכנן ושיטתי נגדכם?

"אני לא חושב שאז כולם ידעו לצפות את המהלכים. ידענו שאחרי היורו ניכנס לסיטואציה אחרת, קיווינו שזה לא יתגלגל למקומות שזה התגלגל. בסופו של יום הסיטואציה שנוצרה היא גם בגלל שהצדדים איבדו עליה שליטה, זה הגיע למקומות שאף אחד לא רצה, חלק מזה גם ברמה האישית. היו פה משקעים והתנגשויות אישיות וכשאתה נמצא במו"מ זה משפיע על הלך הרוח. אני חושב שרק אחרי היורו בקיץ התחיל מהלך יותר גדול ויותר מתוכנן. אני ראיתי את המאבק מבחינתנו בעיקר בשמירת האוטונומיה והעצמאות".

* מבחינת העצמאות לא ממש הצלחתם, נכפו עליהם שינויים באמצעות אמברגו כלכלי.

"אני לא חושב, כי אני רוצה להזכיר שעוד לפני שנכנסנו לתוך התהליך הזה, לסחרור עם מועצת ההימורים ומשרד הספורט, קיבלנו החלטה לאמץ את הרפורמה של דודי כהן והתחלנו במהלכים וביישום. נכון שמינהלת הליגה שכולם דיברו עליה לקחה יותר זמן, אבל אני אומר לך שמראש היתה לנו כוונה להקים מינהלת עוד לפני שמשרד הספורט העלה את זה. אבל אני לא חושב שמשהו נכפה על ההתאחדות. הלכנו בעיניים פקוחות והבנו את המשמעויות של כל הצעדים מההתחלה".

* גם אתם בהתאחדות נאלצתם לבצע קיצוצים, לך עצמך אין סמנכ"ל. כמה מתחתם את קווי האשראי שלכם כדי שתוכלו להעביר כספים לקבוצות?

"בסופו של יום כשאתה מגיע לסיטואציה כזאת אתה צריך לעשות את ההתאמות. רוב השותפים שלנו למאבק אמרו 'אנחנו מוכנים להצטמצם כדי שלא יהיה מישהו מבחוץ שיקבע איך לנהל את הכדורגל'. כל איגוד אחר במקומנו כבר מזמן היה קורס, והרגשנו שהיינו יכולים להמשיך לעמוד ולנהל את המאבק הזה ולהתמודד, רק שבלונג-ראן אף אחד לא היה מרוויח מזה. בגלל המאבק הזה כולם הפסידו, הקבוצות יקבלו פחות כסף העונה, והטוטו לא מיקסם את הרווחים. הבאזז שנוצר סביב הכדורגל לא היה באזז טוב, ואם אנחנו מסתכלים על היורו ופתאום איך מצאנו את עצמנו במקום שבסופו של דבר כולם סובלים ממנו - אז טוב שבסופו של יום כולם הבינו שצריך לרדת מהעץ, שאין מנצחים ומפסידים, וטובת הכדורגל מעל הכל. הרגשתי שכולם כבר רוצים להיות מאחורי זה, שמיצינו את המלחמות ורוצים להתחיל לחשוב על העתיד. בשלב מסוים גם כל אחד הבין מה הם הקווים האדומים של הצד השני".

* המצב שבו שני גופים משלבים ידיים כדי לכפות את רצונם על גוף ספורט שאמור להיות אוטונומי, הוא בעייתי?

"התהליך הזה הוא בהחלט התערבות בעצמאות של גופי הספורט, וגם הגופים הבינלאומיים שהיינו איתם בקשר פירשו את זה בצורה הזאת. אנחנו לא רצינו - בגלל אינטרסים שלנו - לערב את פיפ"א ואופ"א באופן מיידי ולא הגשנו אף פעם תלונה רשמית, כי האמנו שהדרך הנכונה היא לסגור את זה אצלנו בבית. הם היו עם יד על הדופק בדיווחים שוטפים על מה שקורה פה, ובשלב מסוים הם רצו להגיע לישראל להעביר את הנקודה איך הם מסתכלים על הדברים. כששיתפנו בהמשך את פיפ"א ואופ"א בכל הבלגאן, הם לא הצליחו להבין מה רוצים מאיתנו. הם אמרו לנו 'הרמתם יורו כזה מדהים, מה רוצים מכם?' אין פה שחיתויות, ולא נעשו פה דברים לא תקינים, אנחנו אחד מארגוני הספורט הכי מבוקרים - היו פה כל סוגי הביקורות, המשטרה היתה פה, הכל עבר פה - ולא מצאו פה שום דופי משמעותי כלפי ההתאחדות. כשאתה בתוך משבר אתה תמיד מסתכל גם על היום שאחרי, וידענו לכל אורך התהליך שביום שאחרי נצטרך לעבוד שלושת הגופים ביחד - משרד הספורט, הטוטו וההתאחדות לכדורגל, ואני לא בטוח שלעשות מעשה קיצוני כזה היה הדבר הנכון".

* בניתוח שלך, מי הוביל את המאבק הזה מאחורי הקלעים - הטוטו או משרד הספורט?

"היה ברור שזה שניהם במקביל".

לימור לבנת עם צחי פישביין / צלם: תמר מצפי
 לימור לבנת עם צחי פישביין / צלם: תמר מצפי

■ ■ ■

* ONE עשו נגדכם מלחמת חורמה בעניין מכרז השידורים שהוצאתם ל-2016-2019, ובאופן כללי יש סימני שאלה לאופן שהתקשורת התנהלה בסכסוך. אתה מרגיש שנאבקתם לאורך הדרך נגד סיקור מוטה?

"חד משמעית כן. חלק מגופי התקשורת, והם גם מודים בזה, לקחו צד במאבק הזה. הם השתמשו בכל הטריקים שכתובים בספר, ולא ידעו לעשות את ההבחנות של מי שאמור לסקר בצורה עיתונאית והוגנת. לכמה מגופי התקשורת יש אינטרסים כלכליים במאבק הזה, הם לקחו חלק מהשיקולים הכלכליים האלו בסיקור שלהם. אני אלא אכנס לשמות של גופים, אבל זה היה ברור לנו לחלוטין. היו גופים מסוימים שהצד השני השתמש בהם כדי לייצר אווירה מסוימת להפעיל לחצים, לצערי הרב חלק מהסיקור היה כבר מעבר למגמתי והפך כבר לאישי".

* ברמה של אבי לוזון?

"כן, זו היתה כניסה אישית מאוד מתוזמנת, מתוכננת, במעטפת של דוברות ויחצ"נות, עם מהלך אישי ברור מאוד על לוזון. נגרם לאבי עוול גדול מאוד בחצי שנה האחרונה, כי הוא תמיד לנגד עיניו ראה ורואה את טובת הכדורגל, וברגע שזה הידרדר למשהו אישי נגדו זו כבר היתה חצייה של קו אדום".

* הרגשת שזה משפיע עליו?

"אין ספק שבנאדם שעובר לינץ' תקשורתי כזה בחצי השנה האחרונה, הדברים האלו לא עוברים לידו. אבל נדהמתי מהחוזק הנפשי של הבנאדם הזה, הוא תמיד ידע להמשיך ולתפקד ושידר את זה לסביבה. מהבחינה הזאת אין ספק שהוא שרד את זה. אני לא בטוח שמישהו אחר היה שורד את מה שהוא עבר. לפני 15 שנה היו פה שני עיתונים מרכזיים בארץ שפחות או יותר סיקרו את כל הכדורגל הישראלי. היום אתה נמצא במצב שיש עשרות אתרי אינטרנט, יש עיתונות כתובה יותר משהיתה, כתבים שמסקרים הרבה יותר, החשיפה שלך הרבה יותר גדולה, והיכולת שלך לשלוט בתקשורת כמו ששלטת בעבר היא יותר נמוכה.

"זה גורם לכך שיש דיסוננס מאוד גדול בין התדמית של ההתאחדות לבין היכולות המקצועית והאנשים שעובדים פה בהתאחדות. הרבה אנשים שמגיעים להתאחדות לכדורגל נדהמים מהאיכות של האנשים כאן, יש פה את האנשים הכי מקצועיים בתחום, בכל אגף ואגף, אין פה הצנחות פוליטיות. גם הקידום שלי מראה איזה חוסן בתוך המערכת. אבל אנחנו מוצאים את עצמנו הרבה פעמים כשק חבטות. הדיסוננס הזה בלתי אפשרי להסבר".

אבי לוזון / צלם: עינת לברון
 אבי לוזון / צלם: עינת לברון

■ ■ ■

* עם כל ההערכה לתפקיד שלך ולהרבה אנשי מקצוע בהתאחדות, בסוף ההתאחדות זה המקום שבו אבי לוזן ושטרן חלובה קובעים הכל.

"זו עוד דוגמה לעוול שנעשה. קח לדוגמה את ההחלטה בסוף השבוע האחרון על דחיית המשחקים, זו החלטה שאנחנו הגופים המקצועיים ביחד עם המשטרה קיבלנו. לא היתה פה התערבות לא של לוזון ולא של חלובה. מצד שני, הם בהחלט אלו שמובילים את המדיניות, הם יושבים במזכירות ההתאחדות, ואנחנו כגוף מקצועי צריכים להוציא את הדברים האלו לפועל. ככה זה בכל ארגון. ככה גם קורה באופ"א כשאנשי הצוות המקצועי מציגים את הדברים, ובסופו של דבר האקזקיוטיב מקבל את ההחלטות".

* אתה באמת מאמין שהמינהלת תצליח לעבוד, הרי הבעיות שלה נותרו כשהיו - האינטרסים של הקבוצות הקטנות והגדולות הם מנוגדים לגמרי?

"הצלחת המינהלת תלויה בקבוצות. אם הן ידעו להסתדר ולהבין את חשיבות הקולקטיב, זה ילך טוב. אני רוצה להאמין שיש כוונות טובות מצד כל הצדדים ,כל אחד צריך לוותר קצת, אני רוצה להגיד שאני כמנכ"ל ואנחנו פה בהתאחדות תמיד נעזור ונסייע. בכל מקרה, מוקד לחץ אחד ירד ברגע שהוחלט שבשנתיים וחצי הקרובות שיטת חלוקת הכסף תהיה בדיוק כמו שהיתה עד עכשיו בהתאחדות, כך שהמכשול המרכזי אמור כרגע להיות מנוטרל, ומה שנשאר להם עכשיו זה להתמקד באיך להביא ספונסרים ולשפר את המוצר. אני חושב באמת שהקמת מינהלת הליגה היא טובה גם להתאחדות לכדורגל. אנחנו כארגון נוכל להתרכז בדברים שקשורים בפיתוח וקידום הכדורגל, בנוער, אימון, פיתוח תשתיות בפריפריה ובנבחרות, ופחות נתרכז בחלון הראווה של ליגת העל. ההתעסקות בליגת העל לקחה לנו משאבים גדולים".

* אוקי, יהיה לכם זמן עכשיו. מה החזון הגדול הריאלי הבא - ואל תגיד לי להביא את גמר ליגת האלופות ב-2016?

"אחרי היורו 21, השלב הבא זה לארח סופר-קאפ או טורנירים בינלאומיים אחרים של אופ"א או פיפ"א. אבל עיקר הפעילות שלנו צריכה להיות בדברים שמפתחים את הכדורגל ברמה המקומית. הדרכה ואימון, ששם יש לנו הרבה איפה להשתפר. או אקדמיות, שאחד הדברים שאנחנו בוחנים זה הקמת נבחרות אזוריות, נבחרת בדרום, במרכז ובצפון. הגדלת מספר המועדונים והספורטאים. ואי אפשר להסתתר - אחת המטרות המרכזיות היא הישגים, כל הארגון הזה, המטרה שלו היא בשפיץ של הנעל, ואנחנו צריכים שהשחקנים בסוף יתנו את הגולים ויביאו הצלחה בינלאומית. עליה לטורניר גדול יכולה לתת דחיפה ענקית. ברגע ששיטת הטורניר של יורו 2016 השתנתה והטורניר הורחב ל-24 נבחרות, אז הציפיות שלנו הן גדולות. אנחנו במקום 22-23 באירופה מבחינת הדירוג, אבל בכל מקרה טיול בפארק זה לא יהיה".

* מה הדבר הכי חזק מיורו 2013, מה למדתם על עצמכם?

"הדבר המרכזי שלמדנו הוא על היכולות של ההתאחדות, ראינו שאנחנו יכולים לעשות דברים ברמה הכי גבוהה. הבעיה היא שבשביל להרים דברים כאלו צריך גם תקציב, ושאומרים לך שהתקציב שלך הוא כמעט בלתי מוגבל, אתה יכול להראות לאן אתה יכול להביא את הכדורגל הישראלי ואת רמת הארגון".

* יש סיכוי גבוה מאוד שביולי 2014 יהיה יו"ר חדש להתאחדות לכדורגל.

"אבי יצטרך לשבת עם עצמו ולקבל את ההחלטות מה הוא עושה. אני באמת לא יודע מה הוא רוצה לעשות. משהו אחד שברור לנו הוא שכל מועמד לתפקיד יו"ר ההתאחדות יצטרך לעבור ועדת הכשר, זה סוכם בהסכם הרפורמה. ומבחינה הזאת, בסופו של דבר זה גם מה שהיה חשוב לנו בתהליך - שמי שיקבע את יו"ר ההתאחדות לכדורגל זה הקבוצות ולא אף אחד אחר".

נורבגיה מול איטליה במסגרת יורו 2013 בישראל / צלם: רויטרס
 נורבגיה מול איטליה במסגרת יורו 2013 בישראל / צלם: רויטרס