מנכ"ל כיל: רוצה להשקיע בישראל, אך הממשלה מקשה עלי

בורגס בוועדת ששינסקי 2: "אני פשוט לא מבין למה הממשלה עושה הכל כדי למנוע מאיתנו כל אפשרות להשקיע, ודוחפת אותנו כמעט בכוח להשקיע במדינות אחרות, שדווקא מאד מעוניינות בהשקעות שלנו"

מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, הופיע היום (ב') יחד עם צוות יועצים בפני ועדת ששינסקי 2, הבוחנת את חלקה של המדינה במשאבי טבע שאינם גז או נפט, וטען כי החברה מעוניינת להשקיע עשרות מיליארדי שקלים בישראל - אך הממשלה מקשה עליה. בפני הוועדה הופיעו בשם כיל גם ד"ר דוד תדמור שמשרדו מתמחה בייצוג גופים עסקיים מובילים במשק הישראלי, בהתנהלותם מול משרדי הממשלה, הכנסת ובתי המשפט, וכן מומחים זרים הנחשבים למומחים המובילים ביותר בעולם בתחום זה.

"כיל תורמת כבר היום לאינטרס הציבורי בישראל יותר מכל חברה אחרת בישראל", מסר בורגס. "העלאת תקבולי המדינה של כיל יובילו לצמצום התרומה ולפגיעה באינטרס הציבורי".

בורגס חזר על נתוני החברה לפיהם היא המקור לכ-20% מהתמ"ג בנגב ואחראית לכ-7.5% מהייצוא של ישראל.

"ישראל היא הבית של כיל, יש לה משמעות עבור כיל וכיל גאה להיות שחקן שתורם לכלכלה ולחברה הישראלית. תקציב ההשקעה של כיל בעשור הקרוב יהיה יותר מ-40 מיליארד שקל. אנחנו רוצים להשקיע הרבה בישראל בעשור הקרוב, כדי לשמר ולהגדיל את פעילות הייצור שלנו כאן בישראל, אבל אני פשוט לא מבין למה הממשלה עושה הכל כדי למנוע מאיתנו כל אפשרות להשקיע, ודוחפת אותנו כמעט בכוח להשקיע במדינות אחרות, שדווקא מאד מעוניינות בהשקעות שלנו", הוסיף בורגס.

באשר לתפיסה לפיה כיל לא יכולה לסגור קווי ייצור בישראל ולהעבירם לחו"ל אמר בורגס כי זו "תפיסה מוטעית שלא ניתן להזיז את ים המלח ומכרות הפוספט - אין צורך לעודד השקעות. אבל המציאות מורכבת יותר; הכסף שצריך כדי לפתח את ים המלח זז בקלות רבה מאד למקומות שמעודדים השקעות, לא למקומות שמפלים אותנו לרעה. כך לדוגמא, מאז שהחריגו את כיל מהחוק לעידוד השקעות הון, בחרנו להשקיע מעל למיליארד שקלים בפיתוח מכרות האשלג שלנו בקטלוניה ספרד, שם עושים המון כדי שנשקיע שם".

בתחום הפוספטים, ועל רקע פיטורי 127 עובדים ברותם אמפרט נגב, אמר בורגס כי "התעשיה על סף קריסה. היא כבר היום הפסדית, משום שבעולם עלות יצור פוספטים זולה הרבה יותר מאשר בישראל. כדי להציל את תעשיית הפוספט כאן צריכים לצמצם עלויות, להשקיע מאות מיליוני דולרים בטכנולוגיה מתקדמת ולהגדיל את פעילות הייצור. כיל מוכנה לכל אלה, אבל השאלה האם הממשלה מעוניינת בהמשך התעשייה הזאת, על תרומתה החשובה לתעסוקה, לייצוא, לכלכלה ולנגב.

מעבר לכך, מכרות הפוספט שלנו בישראל ימוצו תוך 7-8 שנים, והמדינה לא מסוגלת לקבלת החלטה ביחס לעתודות הפוספט כבר מעל ל- 20 שנה. התוצאה היא שאנו מוצאים אלטרנטיבות זולות יותר בחו"ל. תעשייה שלמה המייצאת מיליארדים ומעסיקה מאות אנשים בשכר ממוצע גבוה, פשוט תיעלם מישראל בשנים הקרובות. למה המדינה דוחפת אותנו בכוח לחפש פוספטים מחוץ לישראל? דבר שאנחנו כבר עושים בלית ברירה".