משרדי עו"ד יחויבו להפריש רכיב פיטורים לפנסיות המתמחים

לשכת עורכי הדין החליטה כי בשל צו ההרחבה לפנסיה, מתמחים יהיו זכאים בקרוב להפרשות לפיצויי פיטורים בזמן התמחותם ■ שיעור ההפרשה יעמוד על 6% מהשכר ויחייב את המשרדים להפריש 3,000-5,000 שקל בשנה למתמחה

משרדי עורכי הדין וכן החברות והגופים הציבוריים שמאמנות מתמחים במשפטים יחויבו בקרוב להתחיל ולהפריש הפרשות לפיצויי פיטורים בקרן הפנסיה של מתמחים במשפטים שיועסקו אצלם - כך עולה מהחלטה שקיבל לאחרונה פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין בראשות עו"ד ערן גולן. הפורום קיבל השבוע החלטה פה-אחד, ולפיה מתמחים זכאים להפרשות לפיצויי פיטורים בזמן התמחותם.

‏לפי צו ההרחבה במשק, שיעור ההפרשה המדובר מגיע החל מה-1.1.2014 ל-6% מהשכר, והמשמעות היא שהמשרדים והחברות יצטרכו להפריש בין 3,500 שקל ל-5,000 שקל לכל מתמחה בגין רכיב הפיטורים בקרן הפנסיה.

ככל שמדובר במשרדי עורכי הדין הגדולים, שמעסיקים מתמחים רבים, תוספת ההוצאה על ההפרשה לפנסיה בגין העסקת מתמחים יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים מדי מחזור.

‏עבירה אתית

‏‎‎חוק לשכת עורכי הדין קובע כי מתמחה אינו זכאי לפיצויי פיטורים, ואולם בשנת 2008 נכנס לתוקפו צו הרחבה לפנסיה, הקובע כי כל עובד זכאי להפרשות לפנסיה וביניהן גם הפרשות לפיצויים. הפרשות אלה מופקדות לקרן הפנסיה ואינן משולמות ישירות לעובד.

מאז כניסתו לתוקף של צו ההרחבה, לשכת עורכי הדין העדיפה עד כה לא לקבוע עמדה בעניין, אלא להמתין למקרה בו מתמחה יגיש תביעה כנגד המאמן. בניגוד לעבר, פורום דיני העבודה החליט שהלשכה צריכה להוביל עמדה בעניין, ולא להמתין לפסק דין. עמדת הפורום אף הייתה זהה לעמדתה של סגנית הממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה, יו"ר ועדת אכיפת צו ההרחבה מטעם הממשלה.

‏החלטת פורום דיני העבודה בלשכת עורכי הדין טעונה עדיין אישור של הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, שצפוי לאשרה. אם ההחלטה אכן תאושר בוועד המרכז, אי-הפרשת של רכיב הפיטורים לקרן הפנסיה של המתמחה צפוי להוות עבירה על כללי האתיקה של הלשכה. ‏‎‎‏