עוד חודש מוצלח בגמל: מה עשתה הקופה שלכם בנובמבר?

הקופות הניבו בנובמבר תשואה חיובית של 1.5% ■ צמצום החשיפה למניות בארץ לא הפריע לאלטשולר-שחם לשמור על מקומו בצמרת הקופות הגדולות, עם תשואה של יותר מ-29% בשלוש שנים

ענף הגמל מסכם חודש חיובי נוסף, עם תשואה של כ-1.5% בנובמבר. כך, התשואה המצטברת בענף בשלוש השנים האחרונות, שעליה מתבסס הסיכום החודשי של "גלובס", צמחה לכ-20.3%, והתשואה הממוצעת מתחילת השנה הסתכמה בכ-10%.

בחודשים האחרונים נהנות קופות הגמל ממומנטום חיובי, שנובע מעליות השערים בשוקי העולם. בהתאם, בחודש החולף המשיכה הבורסה המקומית להתחזק, ואף רשמה ביצועי יתר לעומת מקבילותיה מעבר לים - מה שהיטיב עם קופות בעלות חשיפת יתר למניות בישראל.

חרף ההחלטה לצמצם חשיפה למניות בארץ, ממשיך אלטשולר-שחם לשמור על מקומו בצמרת טבלת קופות הגמל הגדולות. בראש הטבלה נמצאת "גמל כללי", קופת הגמל הגדולה של בית ההשקעות שמנוהל על-ידי גילעד אלטשולר ורן שחם, עם תשואה מצטברת של 29.1% בשלוש השנים האחרונות. גם במהלך 12 החודשים האחרונים הניבה הקופה, שמנהלת נכסים בהיקף של כ-5.8 מיליארד שקל, תשואה נאה לעמיתיה, שעומדת על 12%.

הקופה השנייה של אלטשולר-שחם, "להיט קלאסי" - איחוד של הקופות "גמל קלאסי" ו"להיט" - ממשיכה לשמור על המקום השני בטבלה, עם תשואה של 25.8% במהלך 36 החודשים האחרונים. ואולם, במהלך 12 החודשים האחרונים רשמה הקופה, אשר מנהלת כ-4.5 מיליארד שקל, תשואה נמוכה למדי בשיעור של 8%. בהתאם, קופה זו הניבה תשואות נמוכות יחסית לממוצע בענף הן בנובמבר והן מתחילת השנה, שעומדות על 0.98% ועל 6.7%, בהתאמה.

איילון מובילה בנובמבר עם 1.8%

במקום השלישי בטבלה נמצאת "גמל ב", קופת הגמל הקטנה של ילין לפידות. הקופה, שמנהלת כ-1.2 מיליארד שקל, נושפת בעורפה של "להיט קלאסי", עם תשואה של 25.7% בשלוש השנים האחרונות. קופת הגמל הגדולה יותר של בית ההשקעות, שמנהלת כ-3.1 מיליארד שקל, אמנם ממוקמת רביעית בטבלה, אך בפער ניכר, עם תשואה של 22.5% במהלך שלוש השנים האחרונות. מתחילת השנה, אגב, הניבה קופה זו תשואה גבוהה יחסית לעמיתיה, של 11.48%.

בהקשר זה נזכיר את קופת הגמל "תגמולים" של איילון, שממוקמת במרכז הטבלה, עם תשואה של 19.4% במהלך 36 החודשים האחרונים. לצד העובדה שקופה זו, שמנהלת כ-1.6 מיליארד שקל, הניבה לעמיתיה תשואה יפה של 12.2% במהלך 12 החודשים האחרונים, היא רשמה את התשואה הגבוהה ביותר בנובמבר ומתחילת השנה מבין קופות הגמל הגדולות, שהסתכמו ב-1.78% וב-12.62%, בהתאמה.

סמוך לקופה של איילון ממוקמת "בר" של כלל ביטוח, עם תשואה של 19.1% במהלך שלוש השנים האחרונות. עם זאת, קופה זו, שמנהלת 1.6 מיליארד שקל, הניבה את התשואה הגבוהה ביותר במהלך 12 החודשים האחרונים, 12.7%, לצד תשואה נאה של 1.7% בנובמבר ושל 11.96% מתחילת השנה.

בדומה, גם "תמר", הקופה הגדולה של כלל ביטוח, שמנהלת נכסים בהיקף של 12.9 מיליארד שקל וממוקמת בשליש התחתון של הטבלה, הניבה לעמיתיה תשואה של 1.7% בחודש החולף ושל 11.86% מתחילת השנה, וכן תשואה של 12.4% במהלך 12 החודשים האחרונים.

לשם השוואה, 'גדיש' - קופת הגמל הגדולה בענף - שמנהלת נכסים בהיקף של 22.5 מיליארד שקל, הניבה לעמיתיה תשואה גבוהה יותר הן בנובמבר והן בשלוש השנים האחרונות (1.73% ו-20.1%, בהתאמה). עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים רשמה הקופה תשואה נמוכה יותר, של 10.6%.

את דירוג קופות הגמל הגדולות חותמת "יהבית" של הלמן אלדובי, שבמהלך 36 החודשים האחרונים הניבה תשואה של 15.6% בלבד - כמחצית מהתשואה שהניבה הקופה שבראש הטבלה.

בטבלת קופות הגמל הקטנות (מנהלות בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל) לא חל שינוי. בראש הטבלה ממוקמת קופת הגמל של הראל, שבמהלך שלוש השנים האחרונות הניבה לעמיתיה תשואה של 21.8%.

את דירוג קופות הגמל הקטנות ממשיכות לחתום הקופות "גמל כללי" ו"גמל כללי ב'" של בית ההשקעות אנליסט, עם תשואה של 15.6% ו-15.4% במהלך 36 החודשים האחרונים. עם זאת, "גמל כללי ב'" ממשיכה להציג את התשואה הגבוהה בכל יתר הפרמטרים מבין כלל הקופות שבדירוג: תשואה של 14.5% ב-12 החודשים האחרונים, וכן מתחילת השנה, לצד תשואה של 1.89% בנובמבר.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל