גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיטה: דמי חסות לעבריינים - ואתר הבנייה לא ייפגע

קשה להאמין, אבל היום בישראל, אם אתם בונים בית, סביר להניח שאתם משלמים פרוטקשן - דמי חסות לעבריינים בתמורה לכך שלא יחבלו לכם באתר הבנייה ■ זה נכון לגבי אנשים שבונים וילה, אבל גם לגבי יזמים שבונים בניינים

כולם יודעים, כולם משלמים - וכולם שותקים: כל מי שדיברנו איתו במהלך הכנת התחקיר סיפר בדיוק את אותו הדבר. לאט-לאט הבנו שיכול להיות שהדבר הכי מטריד הוא שכל מי שמכיר קצת את התחום הזה, יודע שאין היום אתר בנייה בישראל שלא משלם דמי חסות - "פרוטקשן".

"כולם השלימו עם המצב הזה, פה אין מי שיעשה סדר, זה בכל הארץ", אומר אחד ממנהלי אתרי הבנייה ששוחחנו איתו.

כשאתם נוסעים עם הרכב ורואים באופק מנוף אתם כנראה מניחים שמישהו בונה בניין חדש, אבל יש אנשים שרואים כל מנוף שכזה כהזדמנות עסקית. הם קוראים לזה "שירותי שמירה" - אבל בעצם זה משהו אחר לגמרי.

אז איך זה עובד בדרך-כלל? שולחים אנשים לאתר בנייה - והם מבצעים גניבה. מיד לאחר מכן, הקבלנים או מנהלי העבודה מקבלים טלפון: "האם אתם זקוקים לשמירה?", כך מספרים מנהלי עבודה וקבלן באחד מאתרי הבנייה ששוחחו איתנו.

כביכול הכול לגיטימי: הם רק מציעים שירותי שמירה, אפשר גם עם חשבונית, אבל מי שלא משלם - מתחיל לסבול.

"באים, פוגעים לך באתר, שואלים אותך אם אתה צריך שמירה ואם אתה אומר 'לא אני מסתדר, אני לא צריך', אז פוגעים לך באתר עוד פעם", סיפר רוני מזרחי, בעל חברת בנייה.

"פוגעים במשרד מכירות, בדגמים, בציוד המשרדי, פוגעים בטרקטורים, גונבים את הסולר, קורעים לך כבל של מנוף, שזה 90-80 אלף שקל. מי שפוגע בך הוא זה שקורא לעצמו השומר שלך, וכדי שהוא יפסיק לפגוע בך, אתה משלם לו".

רוני מזרחי הוא קבלן ותיק ויוצא דופן. אחד הבודדים שהיה מוכן לדבר על זה בגלוי, והתעקש שלא לשלם לכל אותם "מציעי שירותי שמירה". הוא ציין כי המקום היחיד בו שילם "פרוטקשן" היה בחיפה כשלא הייתה לו ברירה, אך בהוד-השרון למשל, כשלא הסכים, הוא נאלץ לשלם 400 אלף שקל על נזק שגרמו לו 13 פריצות. הוא העיד כי הוא הרגיש מאוים, אך ציין כי הוא אדם עם עקרונות, ולכן הוא לוקח את הסיכון.

מ', מנהל אתר בנייה במרכז, סיפר: "יש להם תצפיתנים, הם עוברים בלילה, יש להם צריפים, והכול מסודר".

ס', מנהל עבודה באתר בנייה, הוסיף כי מדובר בחמולות שהשתלטו על השטחים וחילקו את אתרי הבנייה.

"זו תופעה חמורה שנפוצה בחלקים גדולים במדינת ישראל", אמר תנ"צ יהודה עטר, מפקד מרחב השפלה. "אנו מתייחסים אליה במלוא החומרה ומטפלים בה במישור המודיעיני ובמישור המבצעי. במקומות מסוימים אנו מזהים את אותן דמויות מעולם הפשע".

עטר אמר שהוא חושב שהמשטרה עושה מספיק: "אנו נמצאים בכל מקום, ולא הכול מובא לידיעת הציבור, ואני קורא לקבלנים לבוא ולהתלונן. כשנזכה לשיתוף-פעולה, נצליח למגר את התופעה הזאת".

אלא שהסיפור לא נעצר אצל הקבלנים: שלמה (שם בדוי) קנה מגרש בשכונה חדשה בבנייה וניגש להקים עליו את בית חלומותיו, אך קצת אחרי התחלת הבנייה מישהו פנה אליו בהצעה שקשה לסרב לה.

"מגיע בחור נחמד שמציע שירותי שמירה. לא ידעתי שאני בכלל צריך, וכשהציעו בפעם השנייה אמרתי לו 'בסדר, יכול להיות שאני לא צריך את השירותים הספציפיים שלך, אני יכול לקחת מישהו אחר'. ואז הגיע השלב שהוא אמר: 'לא לא, אנחנו שומרים באזור הזה'. ואז מתחיל הלחץ: יש כל מיני נזקים פנימיים בבית, כשלמחרת מגיע איש ואומר שאולי כדאי שאקנה שירותי שמירה".

משלמה ומהשכנים שלו דרשו 4,000 שקל לחודש, ובחישוב פשוט זו תוספת של יותר מ-50אלף שקל עבור שמירה לכל משפחה. שלמה ניסה לארגן את השכנים שילכו יחד להתלונן, שיקימו חזית מאבק נגד הסוחטים. "בשכונה השתיקו אותי, חברים בשכונה אמרו לי לא להתערב, ושהם החליטו לשלם כי הם פחדו". אחד מהם הלך למשטרה, אך נסוג כי הבין שיצטרך להעיד נגד עבריינים, וחשש לחייו.

הפחד הזה מקשה מאוד על עבודת המשטרה - וגם כשנוחלים שם הצלחה במאבק נגד גביית דמי החסות באתרי הבנייה, זה נעשה ללא שיתוף-פעולה מצד הנסחטים, וזה בדיוק מה שקרה בתיק של ארגון אבו-מור. "זיהינו תופעה של גביית דמי חסות של קבלני בניין באזור מרחב השפלה והפריפריה", אמר רפ"ק חיים שרייבהנד, מפקד צח"מ שפלה.

לדבריו, "ביקרנו ב-500 אתרים, וכל הקבלנים שפנינו אליהם סירבו לשתף איתנו פעולה. רובם חששו ותיארו סיטואציה שהם השלימו עם המצב ולא רוצים את עזרת המשטרה. אם תצפה בכתב האישום של ארגון הפשיעה אבו-מור, לא תגלה בו כמעט עדי תביעה".

הארגון של אבו-מור, על-פי כתב האישום, פעל כמערכת היררכית: היה ראש, מנהל כספים, אנשי שטח ונציגים שפעלו מול הקבלנים ואחרים שפגעו באתרי הבנייה לשם הסחיטה. "חברת אבו מור גם הנפיקה קבלות פיקטיביות, כדי שלאותם קבלנים לא יהיה אינטרס להתלונן".

ראשי הארגון של אבו-מור נמצאים במעצר כבר 3 חודשים. כתב האישום נגדם הוא בעצם חלק קטן מתעשייה שלמה מלמד על ההיקפים שלה: "בחיפושים שערכנו בביתם של החשודים מצאנו כמעט 4 מיליון שקל במזומן. החברה הזאת במרוצת השנים האחרונות הרוויחה קרוב ל-150 מיליון שקל רק מעסקי השמירה".

למרות ההצלחה בתיק הזה, גם במשטרה מודים כי אין ואקום, ושיש כבר מי שנכנסו לטריטוריה שנשלטה בעבר על-ידי אנשי ארגון אבו-מור.

עוד כתבות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?