"לראשונה מכירים בקרקע כמשאב חברתי ולא כלכלי"

ראש עיריית הרצליה משה פדלון מדבר על מכרזי הדירות להשכרה בעיר, על הרחבת מלון דן אכדיה והשקת הריץ קרלטון

בשבוע שעבר נחתם הסכם בין שר האוצר יאיר לפיד ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן לבין ראש עיריית הרצליה משה פדלון, לפיו בקרוב תפרסם המדינה מכרז לשיווק 215 יחידות דיור בשטח גליל ים המיועדות להשכרה, 54 מהן במחיר מפוקח של 3,600 שקל לחודש לדירה ממוצעת בשטח 85 מ"ר.

"נחייב את הקבלנים שיזכו במכרז לבקשת תוספת יחידות דיור מתוקף תקנת שבס, כך שסך יחידות הדיור יגיעו ל-285, ו-70 מתוכן יהיו בשכירות מפוקחת ומיועדות לתושבי הרצליה", אומר פדלון. "מבחינתנו ההסכם הוא מהפכה כי המדינה לראשונה מכירה בקרקע שלה כמשאב חברתי ולא רק משאב כלכלי, וגם מהפכה בתפיסה של דיור בר השגה שלא חייב להביא לקניית דירה".

- נכון יותר שדיור בר השגה יציע שכירות מוזלת ולא קנייה מוזלת?

"כן, קודם כל כי אף אחד לא באמת יודע אם הדירות מגיעות בסוף ישירות לצרכנים, והרבה פעמים המשקיעים הם אלה שנהנים מהמחיר המופחת. אבל גם כשהממשלה חשבה להציע את הדירות בגליל ים למכירה לפי מסלול של מחיר למשתכן, המחיר עמד על 2.2 מיליון שקל, בגלל שערכי הקרקע גבוהים. זה מגוחך. 2.2 מיליון שקל לדירת 85 מ"ר זה מחיר לזוג צעיר? בהשכרה זה סיפור אחר. דירת 85 מ"ר להשכרה בהרצליה קשה להשיג, והמחיר נע בין 4,500 ל-5,500 שקל לחודש. סכום מופחת של 3,600 שקל לחודש, הוא בשורה גדולה לתושבי העיר, שיכולה גם להשאיר אותם בהרצליה, וזה הכי חשוב. בסך הכל יוקמו בגליל ים 4,500 יחידות דיור, 820 מתוכן מיועדות לזוגות צעירים".

- איזה עתודות נוספות לדיור אתה רואה בעיר, כמו מתחם תעש?

"אנחנו מתנגדים נחרצות לתוכנית תעש, ואיתנו גם ראשי העיריות של רמת השרון והוד השרון. זאת קרקע שצריך לטהר ולהשאיר אותה כפארק ירוק לכל אזור השרון, כי אין ריאה ירוקה אחרת. יש במתחם מאות עצי אקליפטוס בני 60-70 שנה. לא חסר שטח לבנייה בין חדרה לחיפה, ואנחנו רואים את הפוטנציאל לדירות חדשות בהתחדשות עירונית במרכז העיר. לפני חודש גיבשנו תוכנית להתחדשות עירונית ב-20 מתחמים בעיר לפי תיקון 2 לתמ"א 38 - הריסה ובנייה מחדש - בשכונות כמו שביב, נוה ישראל, שיכון דרום, ויצמן. אנחנו מאשרים את התוכניות, והתושבים יוכלו להתקשר עם יזמים כשהתוכניות כבר יהיו מאושרות. נוסף לכך נקים יחידה מיוחדת לתמ"א 38, שתאשר תב"עות בהליך מקוצר".

- לאחרונה נחנך בעיר מלון ריץ קרלטון היוקרתי. אתה לא חושש שזה שוב ממתג את הרצליה כעיר לעשירים בלבד?

"לא. מלון ריץ קרטון הוא בשורה לעיר, והוא יביא אליה אנשי עסקים רבים. יש דרישה של אנשים עשירים לבתי מלון יוקרתיים וזה בסדר שיהיו כאלה בהרצליה. זה לא בא במקום מלונות ארבעה כוכבים".

- מה עמדתך לגבי הרחבת מלון דן אכדיה שעל החוף?

"הרחבת דן אכדיה היא פרויקט מגלומני, שהתחיל לפני 15 שנה, ומאז חלו הרבה שינויים שלצערי לא הובאו בחשבון כשהתוכנית אושרה. מדובר בהגדלת המלון ל-1,325 חדרים, ואנחנו צופים שזה יגדיל את כמות כלי הרכב באזור המלון ל-12 אלף, כולל משאיות. אפשר להגדיל מלון ב-300 חדרים אבל לא ב-1,000. דברים צריכים להיות מידתיים".

- איך אתה יכול להתנגד לתוכנית שכבר אושרה?

"התוכנית עוד לא קיבלה תוקף, והיא נמצאת בבית המשפט שקבע שצריך לעשות בדיקה תחבורתית מחודשת. ובלי קשר, אם צריך להגיע לשר הפנים בעניין הזה, אגיע אליו".