עלייה של 14% במספר הנפגעים בענף הבנייה ב-2013

לפי מחקר חדש שפרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת במהלך שנת 2013 נפגעו 7,381 איש בענף לעומת שנת 2009 במהלכה נפגעו 6,103 איש

שנת 2013 הייתה שנת שיא במספר הנפגעים בענף הבנייה. כך עולה ממחקר חדש שפרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון שעתיד להתקיים היום (ג') בנושא. על פי המסמך, במהלך שנת 2013 נפגעו 7,381 איש בענף לעומת שנת 2009 במהלכה נפגעו 6,103 איש. בהשוואה לשנה שעברה, שנת 2012, נרשמה עלייה של 14% במספר הנפגעים בענף כאשר בשנה זו דווח על 6,481 נפגעים .

הדיון בנושא יתקיים היום בוועדה לפניות הציבור. יו"ר הועדה, חברת הכנסת עדי קול (יש עתיד) החליטה לקיים את הדיון בעקבות פניות ציבור רבות שהתקבלו בנושא, המלינות על העלייה מתמדת במספר הנפגעים מתאונות עבודה בתחום, והיעדר פיקוח מספק של משרד הכלכלה בתחום זה.

"ענף הבנייה נחשב לאחד הענפים המובילים בתאונות חמורות במשק, והוא ממשיך להיות אחראי על כמחצית ההרוגים בתאונות העבודה", כך נכתב במסמך. "על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנת 2013 עמד מספר ההרוגים מתאונות קטלניות בכל ענפי המשק על 56 הרוגים שמתוכם 28 הרוגים בענף הבנייה". עוד על פי המסמך, נפילה מגובה היא הסיבה השכיחה למקרי מוות באתרי הבנייה.

מי שאמון על פיקוח באתרי הבנייה הוא מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה. בעבודת המחקר של הממ"מ נכתב כי אנשי מינהל סיפרו

שמדי שנה מקיים המינהל מבצע אכיפה באתרי בניה ברחבי בארץ. כך למשל, במבצע האחרון שהתקיים בין התאריכים 18 לאוקטובר 2013 ועד 28 לנובמבר 2013, נערכו 361 ביקורים של מפקחים שבהם נמצאו לא פחות מ=2000 ליקויים. במסגרת הפיקוח, כך נכתב בדו"ח, ניתנו 335 מכתבי התראה, 97 צווי בטיחות ו=5 צווי שיפור. יש לציין שכמות הליקויים שמפרט הדו"ח בבדיקה שנערכה במהלך חודש וחצי מעידה על כך שהמצב באתרי הבנייה בכל הקשור לבטיחות לא מזהיר. גוף נוסף שאמון על הנושא, המוסד לבטיחות ולגהות שאחראי על ההסברה בתחום לפועלי הבניין, ציין בדו"ח כי קיים מחסור גדול במדריכים בתחום הבטיחות בענף הבנייה ומספר המדריכים הוא קטן מאוד ביחס למספר האתרים בענף זה.

ח"כ עדי קול, יור הוועדה לפניות הציבור התייחסה לנתונים ואמרה: "מהנתונים שהוכנו לבקשתי במחקר המרכז והמידע של הכנסת, עולה תמונת מצב חמורה ומסוכנת בענף הבנייה הישראלי. ענף הבנייה אחראי על כמחצית ההרוגים בתאונות עבודה, והמספרים רק הולכים וגדלים בכל שנה. הנתונים מעידים על בעיה עמוקה וחריפה, ובכוונתי לרדת לשורש הבעייה בדיון שאקים מחר בנושא. בוועדה לפניות הציבור התקבלו עשרות פנויות המלינות על היעדר פיקוח מספק של מ. הכלכלה, תקנות בטיחות שאינן מיושמות וחסכון של קבלנים שעולה בחיי אדם. אני קוראת לבחינה מחודשת של הנהלים, לבחון את אופני ההרשעה של קבלנים שאינם מקפידים על הוראות בטיחות וליצור מערכות הסמכה מקצועיות לעבודות מן הסוג הזה".