בכיר אמריקאי בנוגע לסוגיית פולארד: "ישראל חצופה וצבועה"

לאחר הפרסום אמש לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לדרוש את שחרור המרגל היהודי ג'ונתן פולארד מכלאו בתמורה להתקדמות במו"מ עם הפלשטינים, בכיר אמריקאי תוקף את ישראל: "ישראל שדרגה את רמת החוצפה לשיאים חדשים"

תמיכה בשחרור לצד ביקורת חריפה: סוגיית שחרורו של המרגל היהודיג'ונתן פולארד מהכלא בארה"ב שוב עולה על הפרק - וגוררת ביקורת מבכירים לשעבר בממשל האמריקני - זאת לצד תגובות תומכות מארגונים יהודיים בארה"ב.

סטיוארט בייקר, לשעבר בכיר בממשל בוש, תקף הלילה את דרישתו הצפויה של נתניהו לשחרור פולארד והאשים את ישראל בצביעות. "ישראל שדרגה את רמת החוצפה לשיאים חדשים. מצד אחד היא דורשת מארה"ב להפסיק לרגל אחריה, ומצד שני היא דורשת לשחרר אדם שנתפס מרגל אחר ארצות הברית", תקף בייקר בפוסט שפרסם.

בתוך כך, שיגרו אמש נציגים מטעם ועידת נשיאי הארגונים היהודיים בארה"ב מכתב לנשיא האמריקני ברק אובמה בבקשה לשחרר את פולארד במהלך החודשים הקרובים - ובכך להביא לסיומו את עונשו הממושך של המרגל הישראלי, הכלוא במדינה כבר 28 שנה.

במכתב ציינו הנציגים כי על וושינגטון לקצוב את עונשו של פולארד לאחר תקופה כה ממושכת, ודאי כאשר הוא כבר לא מהווה כל איום או סיכון בטחוני לארה"ב - כך לדבריהם. עוד הוסיפו כי בכירים אמריקנים לשעבר הביעו אף הם תמיכה בשחרור - ביניהם מזכירי המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ.

אמש דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לדרוש מוושינגטון לשחרר את פולארד בתמורה לחתימה על הסכם מסגרת עם הפלסטינים שכפי הנראה צפוי להיות מוצג בקרוב ע"י מזכיר המדינה ג'ון קרי או עבור שחרור אסירים ערבים-ישראלים, שישראל סירבה לשחרר במסגרת פעימות שחרור האסירים הפלסטיניים בחודשים האחרונים.

אסתר פולארד שוחחה נפגשה אמש עם ראש הממשלה וסיפרה לו כי מצבו של בעלה המוחזק בכלא האמריקני קשה וחזרה וביקשה כי יפעל לשחרורו. "אני יכול להגיד שהשחרור של יונתן מתבקש ונדרש על פי כל אמת מידה של צדק ושל הומאניות", אמר אתמול עדי גינצבורג מהוועד לשחרור פולארד.

גינצבורג הביע תקווה כי יעשו מאמצים לשחרורו בקרוב. "שמענו את קולות כל הבכירים האמריקנים שקראו לשחרורו, כולל אלה שמכירים את החומר החסוי בפרשה. אנו מקווים שכל הנוגעים בדבר יעשו הכל כדי ששחרורו יהיה מיידי".

בישיבת הממשלה שלשום התייחס ראש הממשלה לשחרורו של פולארד כחלק מתגובה לחשיפה לפיה ארה"ב יירטה תכתובות דוא"ל של נתניהו, אולמרט וברק בין השנים 2008 -2009. נתניהו הדגיש כי ישראל אינה זקוקה לאירוע מיוחד כדי לדון בשחרור של המרגל היהודי-אמריקני. "אני עוסק בזה כל הזמן ואנחנו מקווים שייווצרו הנסיבות שיאפשרו להחזיר את פולארד הביתה. נתנו את דעתנו בנושא הזה".