הביאנלה בירושלים: מגוון רחב של תערוכות בחללים שונים בעיר

הביאנלה לרישום בירושלים מותחת קו בין חללי התצוגה בעיר ומרחיבה את מושג הרישום "מעבר לנייר"

כניסה לבית האמנים בירושלים - בנין אבן עתיק, ששימש את האקדמיה בצלאל בימי בוריס שץ וזאב רבן - נשמעת שריקה עדינה, המלווה את הצועד משער הגן ועד לסף הבית. צריך להחריש רגע כדי להבחין בה. "לעומת המורכבות של יצירה קונצרטנטית, שבהשוואה לציור מייצגת שכבות של צבע, השריקה היא כמו רישום באוויר. קו של צליל", מתארת טל יחס, אוצרת הביאנלה, ומסבירה את החלטתה לכלול עבודות מפתיעות, מז'נרים וטכניקות שונות ומשונות, תחת הכותרת "מעבר לנייר". השריקה היא יצירת סאונד של האמנית ליהי חן.

"הרישום הוא ביטוי עניו, אך הוא כבר מזמן חורג מתחומי הקו על הנייר", אומרת יחס. בתערוכה המרכזית של הביאנלה, בבית האמנים, היא מנסה לתת נוכחות לעבודות היוצאות מנקודת מוצא של רישום, ומקבלות נפח וגוף בחלל. המעבר מדו-ממד לתלת-ממד, למשל במיצב הקורים השקופים של להלי פרילינג, מתעתע ומדהים בעדינותו. הדרך בה היא טווה נוכחות רפאים כמעט מתפוגגת בפינת החדר מרתקת לא פחות מהתוצאה.

בקומת הכניסה בעבודת וידיאו מיצב מקסימה של מירב סבירסקי, רישום קווי עפרון על הקיר מתעורר לחיים, כאשר בסרטון המוקרן עליו מעופפות ציפורים ומסלולן עוקב אחר קווי הרישום.

טליה קינן מציגה וידיאו ובו צללית מוארת בשתי נקודות אור, כנרות בחשיכה; עבודת קיר גדולת מידות של אהרון עוזרי, שבנה מעין מחוגת ענק שתשמש כ"מכונת רישום"; עדן בנט מקרינה צללים על פינת החדר, כציטוט מסרט קולנוע אפל או כשמש החודרת מבעד לתריסים ורושמת את מהלך היום.

"העבודות בתערוכה מאוד פיוטיות", אומרת יחס. "הרישום הוא הטכניקה העתיקה ביותר של ציור אך היא שרירה וקיימת עד היום בשורש של כל עבודת אמנות כמעט. התערוכה שואפת לבחון את ההיפרדות המוחלטת של הקו מהנייר. הוצאת הנייר מן המשוואה נועדה לנער את התפיסה האוטומטית של גבולות הרישום, ולבחון ואת תפקידו ואת תפקודו של הקו כרעיון, כחומר, כפעולה, ככלי הבעה והפשטה. להתבונן במדיום מעבר לגבולות המסורתיים של רישום על נייר ולבחון צורות ביטוי שונות באמנות העכשווית".

הביאנלה "רשמים V" מתפרשת על פני כמה תערוכות, בחללים שונים בירושלים, לצד התערוכה המרכזית בבית האמנים. בין אלה מוצגת התערוכה הקבוצתית "כתב סתיו" בגלריה אגריפס 12 (אוצר: דורון ליבנה), שני פרויקטים, של מקס אפשטיין ושל גיא גולדשטיין ואריאל עפרון בבית טיכו (אוצרת: תמנע זליגמן), התערוכה "חמרמורת" בגלריה ברבור (אוצרים: אבי סבח ומאשה זוסמן), והתערוכה המרשימה "להשאיר סימן", בסדנת ההדפס ירושלים (אוצרת: אירנה גורדון).

כ-90 אמנים משתתפים בכלל התערוכות, וביניהם ותיקים כאברהם אילת וצעירים כלהלי פרילינג ומיה לנדמן.

קטלוג הביאנלה המקוון הוא יצירת אמנות בפני עצמה, שעיצב סטודיו שועל, כחלק מהתערוכה. בכתובת: traces.art.org.il.

אתר בית האמנים: www.art.org.il. הביאנלה פתוחה מדי יום עד 1.3.14 ובמסגרתה יתקיימו מפגשים ופעילויות. ב-16.1.14 יתקיים "מסע בין רשמים" ומפגשים עם האוצרים ויוצרים במוקדי הביאנלה מ-13:00