שי ניצן: "הצלחה משמעותית במאבק בפשע המאורגן ב-2013"

פרקליט המדינה חשף בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת נתונים המצביעים על עלייה דרמטית בהיקף תפיסות הרכוש, החילוטים והוצאת שומות המס לעבריינים החשודים והנאשמים בפשיעה חמורה וסדרתית

נתוני שנת 2013 מגלים "הצלחה מרשימה ומשמעותית ביותר" במאבק בפשיעה המאורגנת. כך אומר היום (ו') פרקליט המדינה החדש, שי ניצן, בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, המתקיים באילת.

את הנתונים הבלתי סופיים לשנה זו, שסוכמו בימים האחרונים, חשף ניצן בעת נאומו בכנס, ולדבריו, הם משקפים עלייה דרמטית בהיקף תפיסות הרכוש, החילוטים והוצאת שומות המס לעבריינים החשודים ונאשמים בפשיעה חמורה וסדרתית.

על-פי הנתונים שחשף פרקליט המדינה, בשנה החולפת נתפס על-ידי רשויות האכיפה רכוש בשווי כולל של כ-170 מיליון שקל; רכוש הכולל מזומן, מכוניות פאר, מקרקעין, בעלי חיים, תכשיטים ועוד, שחולטו סופית על-ידי בתי המשפט עמד בשנת 2013 על 87 מיליון שקל, זאת לעומת 60 מיליון שקל ב-2012 ו-24 מיליון שקל בשנת 2011. ואילו שומות מס אזרחיות לעבריינים, בהתבסס על חקירות פליליות כנגד עבריינים, הוצאו השנה בהיקף של 181 מיליון שקל, לעומת 65 מיליון שקל בשנת 2012 ו-3 מיליון שקל בלבד בשנת 2011.

"אחת ממטרות העל של כהונתי כפרקליט המדינה", אמר ניצן, "היא הגברת האפקטיביות של אכיפה כלכלית משולבת, כנגד פשיעה חמורה ומאורגנת. משטרת ישראל, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ישתפו פעולה במטרה להפחית את הכדאיות שבפשיעה ולנצל את כוחם הכלכלי המנוצל לרעה של עבריינים שפעילותם מהווה חסם לפעילות חופשית, לצמיחה כלכלית ואיום על החברה ועל הגרים בסביבתם".

לדברי ניצן, "אנשים צריכים להבין שהמאבק הוא גם בכלים כלכליים. זה שינוי משמעותי בתפיסת העולם של הפרקליטות והמשטרה. יחד עם זאת, אדגיש: החקירה הפלילית מתנהל במטרה אחת בלבד, והיא בירור האמת במסגרת ההליך הפלילי, ולא למטרה של גביית מס. עם זאת, יש חשיבות רבה במיצוי מלא של כל הוראות הדין עם עבריינים, ואם פרקליט נוכח שמחומר חקירה יש בסיס גם לאישום במס או לשומת מס אזרחית חובתו לפעול למיצוי גם בתחומים האלה".

ניצן דיבר גם על "גישה התקפית באכיפת החוק", ואמר כי "כפי שהמשטרה אינה מסתפקת בפתיחת תיקים הנפתחים עקב תלונות אלא יש לה גם זרוע חשיפה, כמו בעבירות שוחד, יש חשיבות לחשיפה, ולאכיפה היזומה, כך הפרקליטות החלה להיות מעורבת בשנים האחרונות בטיפול ביעדי פשיעה. לא יכול להיות שיהיו אזורים, או משפחות, חמולות, במגזר היהודי או הערבי או החרדי או במגזר העולים, בכל מקום צריכה להיות אכיפת חוק. צוותים משותפים של מגוון רשויות פועלים כיום בהצלחה בכמה מהמחוזות, משימתי להרחיב זאת לכלל המחוזות, ולהפוך את הפעולה הזו לסדרתית ושגרתית".