פעילות הגז והנפט תופרד מקבוצת דלק ותונפק בלונדון

מנכ"ל הקבוצה: "אנליסטים זרים אומרים לנו - כל עוד לא תהיו ממוקדים לא נקנה את המניות"

חמישה חודשים לאחר שהחברה לישראל של עידן עופר הודיעה על כוונתה לפצל את נכסיה לשתי חברות נפרדות, דיווחה היום (ג') קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה כי גם היא בוחנת ביצוע מהלך דומה. השוק אהב את המהלך, ומניית הקבוצה נסחרה במהלך היום בעלייה של יותר מ-3%.

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הפיצול הוא הפרדת פעילות חיפושי הגז והנפט, המרוכזת כיום בעיקר בחברה הבת דלק אנרגיה, וכוללת את שותפויות החיפושים אבנר (57% מההון) ודלק קידוחים (69%), והעברתה לתוך חברה חדשה שתקים הקבוצה. זו תחזיק גם במניות השליטה בחברת כהן פיתוח (52%), הזכאית לקבל תמלוג-על מאבנר, וב-Navitas Petrolium, החברה החדשה שהקימה הקבוצה ביחד עם גדעון תדמור לחיפושי גז ונפט בעולם.

בקבוצת דלק מתכוונים לרשום את החברה החדשה למסחר ברשימה הראשית של הבורסה בלונדון, הנחשבת למרכז הגדול ביותר של חברות בענף החיפושים. לאחר התחלת המסחר בלונדון, ישקלו בקבוצת דלק האם לרשום את החברה החדשה גם למסחר בארץ.

יתרת נכסי קבוצת דלק תיוותר בחברה הקיימת. אלה כוללים את הפניקס, חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, דלק רכב, חברת הזיקוק האמריקאית דלק US ופעילות הדלקים בישראל ובאירופה.

בשנה האחרונה עלתה מניית קבוצת דלק ב-50%, לשווי שיא של 15 מיליארד שקל. עם זאת, בקבוצה מקווים שהפרדת פעילות תביא להקטנת הדיסקאונט שבו היא נסחרת עדיין ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה (NAV), שעומד על כ-15%. נוסף על כך, הדבר יקל על הקבוצה לגייס את המימון הנדרש לפיתוח מאגר לוויתן, הנאמד במיליארדי דולרים.

הפיצול המתוכנן ייעשה כך שכל בעל מניה של קבוצת דלק יחזיק לאחר המהלך מניה נוספת של החברה החדשה. בסוף חודש ספטמבר עמד החוב הפיננסי של החברה על 8.1 מיליארד שקל, מתוכו כ-7.3 מיליארד שקל באג"ח. במסגרת הפיצול, החוב הקיים של הקבוצה יפוצל בינה לבין החברה החדשה, לפי החלק היחסי של שוויה מסך שווי הנכסים של קבוצת דלק (על פי ההערכות כמחצית משווי הקבוצה).

נוסף על כך, תינתן ערבות הדדית צולבת של קבוצת דלק לפירעון החובות שיעברו לחברה החדשה, אם זו לא תוכל בעתיד לפרוע את התחייבויותיה, ולהיפך. מהלך הפיצול צפוי להתבצע תוך שנה, והדבר תלוי בעיקר בגורמים רגולטוריים, ובראשם רשויות המס. הפיצול לא יהווה אירוע מס למחזיקי מניות קבוצת דלק, והוא מחייב קבלת פרה-רולינג ממס הכנסה.

"אנליסטים זרים אומרים לנו: כל עוד לא תהיו חברה ממוקדת לא נקנה את המניות שלכם", הסביר היום ל"גלובס" אסי ברטפלד, מנכ"ל הקבוצה, את הסיבות העומדות מאחורי מהלך הפיצול המתוכנן. "השינוי יאפשר לקהל משקיעים גדול ומגוון יותר להיחשף לפעילות הקבוצה בתחום חיפושי הנפט, וליהנות מהפוטנציאל הרב שטמון בפעילות זו".

מבנה החברה החדשה
 מבנה החברה החדשה