כחלון: "מחירי הדיור - יותר טוב ממכונה להדפסת כסף"

שר התקשורת והרווחה לשעבר: "אם המדינה כל כך רוצה להפחית מחירים שתבטל את המע"מ על דירות יד ראשונה. בדקה היא תוריד את מחירי הדיור ב-18%" ■ "מה שאנחנו צריכים היום במדינת ישראל זה דירות 3 חדרים"

יו"ר המרכז לרפורמות במכללה האקדמית נתניה ושר התקשורת והרווחה לשעבר משה כחלון דיבר היום (ב') בכנס נדל"ן של המכללה בנתניה, ואמר כי "לצערי, כל התחומים וכל הקשיים שיש במדינה דומים וגם הפתרונות שלהם דומים. בעיית הדיור לא שונה מבעיית הסלולר. משבר הדיור במדינת ישראל הוא המכונה הכי משומנת שיש להעביר כסף מהאזרחים למדינה ולבעלי ההון, בדיוק כמו שהיה בסלולר. אם הייתם מציעים למדינה להחליף את משבר הדיור במכונה להדפסת כסף - היא הייתה מסרבת. אם המדינה כל כך רוצה להפחית מחירים, שתבטל את המע"מ על דירה יד ראשונה. בדקה היא תוריד את מחירי הדיור ב-18%. המסים הם הכלי הכי חזק שיש למדינה בכדי לשלוט בשוק הנדל"ן היא לא משתמשת בו, כי אין לה רצון".

כחלון הוסיף: "כשנכנסנו למשרד התקשורת הודעתי בישיבה הראשונה שאני מתכוון להפחית את מחירי הסלולר ב-50%. כשאמרתי הזה התקשורת אמרה שאני הזוי. אף שר בממשלה לא הגדיר כיעד להוריד את מחירי הדיור. כשנכנס מנהיג ולא מציב יעדים - הוא לא מנהיג. כיום דרושות 12 וחצי שנים מהרגע שקרקע מאושרת עד הרגע שתיבנה בה דירה. אם המדינה לא תטפל במונופולים של התכנון והשיווק והמדינה, המחירים לעולם לא יירדו . מצב שבו דרושות 140 משכורות בכדי לרכוש דירה זה מצב חירום. הבנקים, המדינה ובעלי ההון שומרים אלה על אלה כדי לשמור על מחירי הדיור בשמיים".

כחלון הוסיף כי "הבנקים ובעלי ההון חוגגים על חשבון האזרחים. אף אחד לא מסתכל על האזרח הקטן. מה שאנחנו צריכים היום במדינת ישראל זה דירות 3 חדרים. המדינה צריכה לדאוג לצעירים שלה. יש להפקיע מראשי העיר את הזכויות על הקרקעות משום שהם מסתכלים על הזוגות הצעירים כגרעונות. זוגות צעירים דורשים הרבה שירותים ומייצרים לעיריות מעט הכנסות ולכן ראשי הערים לא רוצים אותם. שוויון בנטל זה לא רק לגייס חרדים, זה יכול להיות גם במחירי הארנונה, שוויון בנטל זה שהשכבות החזקות חיות ליד זוגות צעירים. הזוגות הצעירים הם נכס, לא נטל. חגיגת הדיור יום אחד תיגמר".

פרופ' אהרון נמדר, דיקן בית הספר לנדל"ן, אמר כי "העם לא נותן אמון בהנהגה שמספסרת בקרקעות המדינה. מחירי הדיור הלא הגיוניים הללו גורמים לצעירים לרדת מהארץ, הציבור מטיל את האשמה על הממשלה, ובצדק".

יו"ר מרכז הבנייה הישראלית ערן רולס: "מחירי הדירות בשנים האחרונות הם בגדר פיגוע כלכלי של המדינה כלפי אזרחיה. הסברה שהמדינה אינה יכולה להוזיל את מחירי הדירות אינה נכונה - המדינה אינה מעוניינת להוזיל את מחירי הדירות. כשדירות בקרית גת וכרמיאל מגיעות למיליון שקל המשמעות היא אחת - גזרנו על הדור שלנו עבדות מודרנית".