האמריקאים ייצרו רכיבי טילים של מערכת "כיפת ברזל"

עוד נתח של הייצור הביטחוני בישראל עובר לארה"ב ■ ההרכבה הסופית במתקן של רפאל בישראל, אך ייצור הרכיבים ב"טמיר" יועבר לארה"ב ■ ארה"ב התנתה סיוע פיננסי לתוכניות הטילים של ישראל בהעברת חלק מייצור ה"טמיר" למפעלים אמריקאים

למורת רוחה של ישראל, עוד נתח של הייצור בתעשיות הביטחוניות הישראליות עובר לארה"ב בעקבות לחץ של הפנטגון והקונגרס. ברקע: הרחבת שיתוף הפעולה בין רפאל לבין רייתיאון, תאגיד ענקי של תעשיות ביטחוניות עם מפעלים במדינות רבות בארה"ב.

על פי ידיעה בגיליון החדש של "דיפנס ניוז", מתכננות שתי החברות להדק את ההתקשרות ביניהן באמצעות ייצור משותף של הטיל "טמיר", טיל היירוט של מערכת "כיפת ברזל" להשמדת רקטות מטווח קצר, וכן של גרסה אמריקאית פוטנציאלית של הטיל "סטאנר", פיתוח משותף של רפאל ורייתאון, שבמקור נועד לשמש כטיל היירוט של מערכת "שרביט קסמים" ("קלע דוד").

בכפוף לאישורים סופיים של משרד הביטחון והסוכנות להגנה מפני טילים, גוף של הפנטגון, מתכננת רפאל לאמץ הסכם חדש עם רייתיאון להסדרת הייצור המשותף של טילי "טמיר", שפותחו ע"י רפאל. על פי ההסכם החדש, תוביל רייתיאון צוות של קבלני משנה אמריקאים לייצור רכיבים ומערכות משנה של "טמיר" בארה"ב, בעוד שהרכבה הסופית של הטיל והאינטגרציה של מערכות המשנה שלו תבוצע ע"י רפאל בישראל.

השבועון מציין, שגורמים במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות הישראליות קיוו שכל עבודות הייצור של טילי "טמיר" יבוצעו בישראל, אך פקידים במשרד ההגנה האמריקאי ומחוקקים בכירים בקונגרס התנו מתן סיוע פיננסי לתוכניות הטילים של ישראל בהסכמה של משרד הביטחון לייצור של רכיבי ה"טמיר" בארה"ב. מדובר בסיוע בסך 680 מיליון (בניכוי הקיצוץ התקציבי הרוחבי, סיקווסטר) שמורכב מחבילות סיוע שהובטחו לישראל בעבר.

לדברי מקורות, עלות ייצור רכיבי ה"טמיר" בארה"ב תהיה כ-170 מיליון דולר. מימון ראשוני לייסוד יכולות הייצור במתקנים אמריקאים נכלל בתקציב משרד ההגנה (הרשאות) שהתקבל בדצמבר. כן כולל התקציב 220 מיליון דולר לרכש מערכות "כיפת ברזל" ע"י ישראל ועוד 460 מיליון דולר, שתקבל ישראל בפרישה לשנתיים הבאות (סה"כ: 680 מיליון דולר), אם יושג הסכם בין ירושלים לוושינגטון על ייצור בארה"ב. מעבר לזה, אמורה ישראל לקבל מארה"ב גם 205 מיליון דולר (חלק מתקציב 2013) ו-255 מיליון דולר (חלק מתקציב 2015) כסיוע לתוכניות הטילים שלה.

פקיד ישראלי בתוכנית "טמיר" אמר, שהסכם בין ממשלות ישראל לארה"ב על הייצור המשותף צריך להיחתם בשבועות הקרובים. "אנו צריכים לוודא שמחיר הטילים עם רכיבים מייצור אמריקאי יהיה קרוב למחיר שממשלת ישראל היתה משלמת עבור טילים עם רכיבים שרפאל היתה מייצרת בישראל", אמר המקור.

פיני יונגמן, ראש מינהלת הגנה אווירית ברפאל, אמר ל"דיפנס ניוז", כי לאחר שייחתם ההסכם בין הממשלות, תתקדם רפאל לקראת חתימה על הסכם בינה לבין רייתיאון. לדבריו, רפאל בחרה ברייתיאון לאחר שניהלה מגעים עם חברות אמריקאיות מובילות אחרות לייצור טילים, שלא היו מוכנות, או מסוגלות, לעמוד בלוחות הזמנים והתנאים הפיננסיים של רפאל.

יונגמן אמר, שייצור מערכות המשנה של "טמיר" ע"י רפאל יחזק את ההסכם בין שתי החברות לשיווק פוטנציאלי של "כיפת ברזל" לצבא ארה"ב.

הוא מסר עוד כי שתי החברות מנסות לקבל אישור של הפנטגון לשלב את את הטיל סטאנר במערכות הגנה אווירית של צבא ארה"ב וצבאות של בעלות ברית. הכוונה היא לשלב את הטיל בסוללות הדור הרביעי של טילי פטריוט (PAC-3), שנמצאות בשימוש הצבא האמריקאי. על סמך ניסויים של הסטאנר וניוחי עלויות, הפעלת הסטאנר בסוללות פטריוט תהיה זולה משמעוית מעלויות ההפעלה של טילי היירוט הנוכחיים במערכות אלה.

אם הפנטגון יחליט לאמץ את הסטאנר לשימוש במערכות "פטריוט", רייתיאון תהיה הקבלן הראשי ו-60% מעבודות הייצור יבוצעו בארה"ב. לפי ההסכם הנוכחי בין שתי החברות, רפאל היא הקבלן הראשי ושתי החברות חולקות שווה בשווה את עבודות הפיתוח והייצור.