קצת פחות סלפי: התערוכה "עדות מקומית" חוגגת עשור

תערוכת "עדות מקומית", שחוגגת עשור, מצליחה למקד את התודעה לרגע, להוציא את עצמנו מהעיסוק בעצמנו, קצת מעבר ל"סלפי"

כבר עשור ויותר שהעיתונות והתקשורת "הממוסדת" עוברות טלטלות ומחפשות את דרכן ואת זהותן בעידן הדיגיטלי. עידן שבו עיתונים ומהדורות חדשות - מקוונות או לא - נאבקים על מעמדם ומנסים לקבוע סדר יום, שיגבר על הפטפטת והטוקבקים ברשת החברתית. ובמקביל הופכת התקשורת ליותר ויותר חזותית ופחות מילולית. תמונה אחת כבר לא שווה אלף מילים, אבל כמה תמונות עם כותרת חזקה (או "סטטוס חזק", אם תרצו) שוות הרבה יותר.

שנת 2013, שהוכתרה בסיכומים כ"שנת הסלפי", מסמנת רק את קצה הקרחון של הצילום והתיעוד האובססיבי של כל אחד כמעט, כל הזמן כמעט. אנו מצלמים את עצמנו, את חברינו, את כל מה שקורה סביבנו. מצלמים ומשתפים בהמונינו. ובתוך כל הרעש הוויזואלי הזה אנו מחפשים נקודות אחיזה שיהפכו ל"תמונות חיינו". כאלה שיצופו מעל הבליל ההמוני הזה וייחרטו בזיכרון - קודם כל האישי ואחר כך הקולקטיבי.

את המקום הזה מסמנת עבורנו התערוכה "עדות מקומית", החוגגת עשור. התערוכה המרכזת את מיטב צילומי העיתונות של השנה, פרי עבודתם של הצלמים המקצועיים, בולטת באיכותה ובחדות המבט שלה. היא מצליחה למקד את התודעה לרגע, להוציא את עצמנו מהעיסוק בעצמנו, קצת מעבר לסלפי.

בתערוכה השנתית המוצגת בימים אלה במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, מוצגת השנה החולפת כפי שעלתה מצילומי התקשורת בישראל, לצד World Press Photo, תערוכת צילומי העיתונות העולמית. התערוכה מתקיימת במתכונת של תחרות מקצועית. כ-300 צלמים הגישו כ-7,500 צילומים ומתוכם בחרה האוצרת, מורן שוב, כ-170 צילומים נבחרים וסדרות צילום בשמונה תחומים: אמנות ותרבות; קהילה, דת ואמונה; חיי יומיום; חדשות; דיוקנאות; ספורט; טבע וסביבה; אורבניזם. בנוסף, מוצגות עבודות וידיאו תיעודיות. את הזוכים בתחרות בוחר צוות שיפוט מקצועי. לרגל העשור לתערוכה מוצגים השנה גם צילומים נבחרים מתערוכות העשור החולף. תצלומים חשובים אלה מדגישים את המקום האיקוני שממלא הצילום ברגעים היסטוריים מרכזיים ואת תפקידם של הצלמים המקצועיים ביצירת התיעוד.

בצילום תמונת השנה זכתה מרים אלסטר (מסוכנות הצילום פלאש 90) המציגה את נשות הכותל בתפילת ראש חודש תמוז בחסות המשטרה. בסדרת השנה זכה אוריאל סיני (סוכנות גטי אימג'ס) שתיעד ישראלים בערים שונות בעת מבצע עמוד ענן: בתל אביב, בקריית מלאכי, בנתיבות, בבאר שבע, ביד מרדכי ובאשקלון. סיני צילם גם את הפליטים ממלחמת האזרחים בסוריה הזוכים לטיפול רפואי בבית החולים זיו בצפת. בקטגוריית חיי היומיום זכה עמאר יונס עם הסדרה Waste Bank - שצולמה במזבלה שליד כפר יטא בשטחים, שם חיים צעירים במבנים ארעיים שהקימו מפסולת של ההתנחלויות ושל העיר חברון הסמוכה.

בחמישי הקרוב, בשעה 18:30, יתקיים סיור מודרך בתערוכה עם האוצרת מורן שוב ולאחריו יקיים העיתונאי רינו צרור שיחה עם הצלמים הבכירים גדי דגון ומיכה קירשנר על הדיוקן בעיתונות הישראלית, בעקבות אדם ברוך.

התערוכה תוצג עד 18.1.14. מוזיאון ארץ-ישראל, רמת אביב, www.edutmekomit.co.il