בנק ישראל טרפד את יוזמת רשות ני"ע לבטל עמלות ההמרה

‎‎ברשות רצו להשוות בין תגמול הבנקים בהפצת הקרנות הישראליות לזרות, אולם הסמכות בנושא העמלות שייכת לבנק ישראל‏

‎‎בנק ישראל טרפד את היוזמה של יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, וקבע כי הבנקים יוכלו לגבות מהלקוחות עמלת המרת מט"ח בעת רכישת קרנות נאמנות זרות. בדיון סוער שהתקיים היום בוועדת הכספים, בנוגע לתיקון 15 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התברר כי המפקח על הבנקים דודו זקן מתנגד ליוזמה לאסור על הבנקים לגבות מהלקוחות עמלת המרה במט"ח על רכישת קרנות נאמנות זרות. הסמכות בקביעת העמלות היא של בנק ישראל, ולכן, מכיוון שהוא מתנגד, הנושא ירד מהפרק.

‏מהפיקוח על הבנקים נמסר, כי עמדתו היא שאין סיבה שהעמלה להמרת מט"ח תהיה שונה עבור רכישת מטבע חוץ לצרכים פרטיים, לעומת רכישה של מטבע חוץ לצורך רכישת קרן זרה. לעניין גביית העמלה, המהות היא עצם הפעולה של רכישת מטבע חוץ, ולא הסיבה לרכישה.

‏זו אינה הפעם הראשונה שבה מתגלים חילוקי דעות בין בנק ישראל לרשות ני"ע. לפני חודש נחשף ב"גלובס" כי ברשות ניסו לקדם מהלך של ביטול דמי המשמרת בקרנות נאמנות, אלא שבבנק ישראל התנגדו ליוזמה, והרעיון ירד מהפרק.

‏ברשות ביקשו למנוע מהבנקים לגבות את עמלת ההמרה כדי שלבנק לא תהיה עדיפות לשווק את הקרן הזרה על פני הישראלית, בעקבות העובדה שבמכירת קרן זרה הוא נהנה מהכנסה נוספת של עמלת ההמרה.

‏באיגוד קרנות הנאמנות‏, בראשות אלי בבלי, ביקשו שתנאי התחרות בין הקרנות הישראליות לזרות יהיו שווים. באיגוד טענו שאם הפצת הקרנות הזרות תכלול עמלות נוספות, כמו המרת מטבע, היא תהיה יותר כדאית לבנק, ובכך תפגום באובייקטיביות של היועצים. מנגד, בבנקים טענו כי אין זה הוגן שהבנק יסבסד ללקוח שירות של המרת שקלים למט"ח, ולא יגבה על כך עמלה, זאת על אף ששירות זה עולה לו כסף.

‏בחודשים האחרונים מקדם האוזר במרץ מהלך להכנסת קרנות הנאמנות הזרות לשוק המקומי, במטרה לשפר את התחרות. אלא שהיוזמה, שכאמור עלתה היום לאישור ועדת הכספים, נתקלת בלא מעט התנגדויות.

לצד החשש באשר לאובייקטיביות הבנקים, באיגוד הקרנות תוהים מדוע רשות ני"ע מאפשרת כניסת קרנות זרות שמנהליהן משקיעים במכשירים החסומים בפני מנהלי הקרנות הישראלים, לרבות בנגזרים ובניירות ערך מגובי משכנתאות (‏MBS‏).

‏‏"לא יעלה על הדעת שביד אחת יעודד הרגולטור כניסת מנהלי קרנות זרים לשוק הישראלי, במטרה לעודד את התחרות לטובת הצרכן, וביד השנייה יכבול את ידיהם של חלק מהשחקנים בשוק... באופן שיטה את התחרות לטובת שחקנים אחרים", נכתב בנייר עמדה שהפיץ האיגוד, שבו התריעו כי הדבר יפגע קשות במנהלי הקרנות הישראליים ובתחרות עצמה. גם באיגוד תעודות הסל הביעו התנגדות ליוזמה.

‏אלא שנראה כי ברשות לא שותפים לחששות הללו. "פעילות היועצים בבנקים מפוקחת ולרשות כלים יעילים למדי לנטר אותה",‏ אמר בדיון דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות ני"ע. "הרשות תקדיש תשומות ומשאבים מיוחדים כדי לבחון איך הנושא מיושם במערכי הייעוץ, ואם תמצא שהבנקים לא ממלאים את חובתם, יש לה הכלים להתמודד עם זה".

‏באשר לחוסר השוויון בין הקרנות המקומיות לזרות השיב לביא, כי "מדובר באסימטריה בין הדין הזר לדין הישראלי", וכי במסגרת השיח מול מנהלי הקרנות תבחן הרשות אפשרות לפתוח בפניהם אפשרויות השקעה נוספות. ‏‎‎‏