אחרי כלל ומגדל: גם עובדי AIG הקימו ועד עובדים

גורם המעורב בהתארגנות במסגרת ההסתדרות מדבר על "חבורה כריזמטית מאוד" שמובילה את המהלך בקצב מהיר ■ בינתיים, עובדי מגדל מתכננים הפגנה מול ביתו של שלמה אליהו

אחרי כלל ביטוח ומגדל, גם עובדי AIG בישראל נמצאים בעיצומו של מהלך התאגדות במסגרת ההסתדרות הכללית. ל"גלובס" נודע כי בחברה הוקם לאחרונה ועד פעולה שתכנן את מהלך ההתאגדות כמו מבצע צבאי, שיצא לפועל היום (א') באמצעות עשרות פעילים שהחלו להחתים את העובדים באמצעות טפסים ורישום דיגיטלי, שנעשה בין היתר באמצעות משלוח מסרונים.

גורם שמעורב בהתארגנות מספר על "חבורה כריזמטית מאוד" של עובדים הנמנים עם מובילי ההתאגדות, ועל קצב מהיר במיוחד של החתמות. על-פי הערכות, ייתכן כי בתוך יממה אחת יושלם מהלך ההתאגדות - בדומה למהלך שנעשה במגדל לפני 3 חודשים.

לעומת מגדל, שמונה כ-3,000 עובדים, ב-AIG מועסקים כ-900 עובדים - מספר שכבר מזמן לא מפחיד את האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות. לפחות על פניו, העבודה המאורגנת מגיעה לחלק ניכר מענף הביטוח בישראל, זאת לאור אינדיקציות שונות על כך שגם עובדי הפניקס מנסים להוביל מהלך דומה, אולם לפי שעה באופן איטי יותר.

מ-AIG נמסר בתגובה: "AIG היא חברה שמכבדת את עובדיה. במהלך כל השנים כיבדנו את כל זכויותיהם ובהתאם אנו מכבדים גם את זכותם להתארגן. עד לרגע זה לא קיבלנו שום פניה מוועד הפעולה, כשתתקבל פניה, נגיב לה בהתאם".

כזכור, לפני כשבוע וחצי נחתם הסכם קיבוצי בכלל ביטוח, שמהווה את ההסכם הקיבוצי הראשון בענף הביטוח.

במקביל, עובדי מגדל ממשיכים למחות נגד הסירוב של ההנהלה להכיר בהתארגנות, על אף הביקורת שנמתחה עליה מצד בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. עובדי מגדל נקטו במשך כל השבוע שעבר בעיצומים, וביום חמישי האחרון השביתו כליל את העבודה בחברה כולה. ביום ד' הקרוב מתכוונים עובדי מגדל, יחד עם ראשי ועדים שונים במשק, להפגין מול ביתו של שלמה אליהו, היו"ר והבעלים של החברה, שמתגורר במגדל גן העיר בת"א.

ההחלטה להפגין מול ביתו של אליהו התקבלה לאחר מה שנראה כמו הפרה נוספת מצד אליהו של פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה, שאסרה על המעסיקים להתערב ולהתבטא בעניין התאגדות עובדיהם. אליהו, מסתבר, שב ופנה באופן ישיר לעובדיו באמצעות מכתב ששלח, והפעם קרא להם "לקיים בחירות" ולהצביע על השאלה האם ברצונם להתאגד - כל זאת אף שעובדיו כבר התאגדו כדין ומסרו להנהלה כ-1,700 טפסי הצטרפות להסתדרות. אליהו המתיק את דבריו בכך שהבהיר כי הוא מכבד לכאורה את חופש ההתארגנות של עובדיו.

הצעד הזה של אליהו נעשה על אף צו מניעה שהוציא לאחרונה ביה"ד האזורי לעבודה, שאסר על אליהו מפורשות לפנות לעובדיו בעניין ההתאגדות. על-פי הערכות, שופט ביה"ד האזורי דורי ספיבק, צפוי לקבל את בקשת ההסתדרות ולהטיל על מגדל קנס כספי בגין פגיעה בהתארגנות. ההסתדרות, נזכיר, תובעת כי יוטל על מגדל קנס בגובה 1.1 מיליון שקל.