מיהם נותני השירותים שייפגעו מקריסת נוחי דנקנר ואי.די.בי?

"גלובס" מסמן את ספקי השירותים שצפויים להיפגע משמעותית עם הדחת דנקנר מאי.די.בי וכניסת בעלי הבית החדשים ■ סוף החגיגה / עמדה - שי שלו

רואי חשבון: משרד סומך חייקין

משרד רואי החשבון סומך-חייקין, בראשות רו"ח גד סומך, מעניק שירותי ביקורת לדוחות הכספיים של קונצרן אי.די.בי, ומסקר את רוב החברות הגדולות שבשליטת הקבוצה.

כעת עשוי המשרד לאבד הכנסה של כ-15 מיליון שקל בשנה, אם בעלי השליטה החדשים בקונצרן יבחרו לעבוד עם משרד רואי חשבון אחר.

רק לצורך ההמחשה, בשנת 2012 היקף שעות העבודה שהעמידו רואי החשבון של המשרד לקבוצת אי.די.בי, נאמד בלא פחות מ-63 אלף שעות.

כמו אצל שאר נותני השירותים לקונצרן, גם אם המשרד יצליח לשמור את אי.די.בי כלקוח, היקף שכר-הטרחה שהוא מקבל צפוי להתכווץ משמעותית עקב בואם של בעלי בית חדשים וחסכנים יותר, וכן בשל צמצום מספר החברות בהן מחזיקה אי.די.בי (בין אם בגלל מכירתן לצורך החזרת חוב או בשל הצורך בצמצום הפירמידה כמו במהלך מיזוג דסק"ש-כור שמתהווה בימים אלה).

* פוטנציאל הפגיעה: כ-15 מיליון שקל בשנה.

משרד פרסום: גיתם BBDO

עוד גוף שצפוי לאבד נתח משמעותי מפעילותו בעקבות העברת השליטה בקונצרן הוא משרד הפרסום גיתם BBDO, שבבעלות משה תאומים ומודי כידון.

כידון הוא חברו הטוב של נוחי דנקנר, מאז שהשניים הכירו בצבא, בקורס טייס. רכישת השליטה באי.די.בי על-ידי דנקנר בעשור הקודם הובילה לכך שתקציבי הפרסום של רוב החברות התפעוליות בקונצרן - בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה - הועברו למשרד של תאומים וכידון.

על-פי ההערכות, רבע עד שליש מהכנסות של גיתם נובעות מחברות השייכות לקבוצת דנקנר, כאשר חלק מתקציבי הפרסום של החברות מחולקים עם משרד פרסום נוסף.

הנעלם הגדול הוא האם חילופי הבעלים בקונצרן יביאו גם לחילוף של משרדי הפרסום, או שדווקא במקרה זה יעדיפו הבעלים החדשים לשמור על הקיים, ועל המשרדים שמכירים היטב את חברות הקונצרן.

* פוטנציאל הפגיעה: מיליוני שקלים בשנה.

מנהלים בחברות המטה: רפי ביסקר, ליאור חנס ועוד

מנהלים רבים בחברות המטה של אי.די.בי, נאמני דנקנר שהפכו סמל למשכורות מנופחות ולא תמיד מוצדקות, עשויים למצוא את עצמם מחוץ לכוורת החדשה של אלשטיין ובן-משה.

בינתיים הוחלט כי חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי, יישאר בתפקיד במהלך תקופת הביניים כדי "להעביר את המקל" לבעלים החדשים, אך לאחר מכן הוא צפוי לעזוב.

מעמדו של ליאור חנס, איש הכספים שמלווה את דנקנר בחברות המטה השונות ונחשב לאדריכל עסקת קרדיט סוויס, התערער גם הוא עם החלפת השליטה בחברה.

רענן כהן, מנכ"ל כור, עשוי למצוא את עצמו גם כן נפלט החוצה, בין אם בגלל המיזוג בין כור לבין דסק"ש, ובין אם בגלל רצון הבעלים החדש לרענן את השורות.

גם רפי ביסקר, המלווה את דנקנר עוד מהקמת גנדן ומכהן כיום כיו"ר של החברות שופרסל, נכסים ובניין וגב ים, צפוי לעזוב, וכך גם בעלי תפקידים נוספים במטה הקונצרן.

* פוטנציאל הפגיעה: מיליוני שקלים בשנה לכל אחד.

מנהלים בחברות התפעוליות: סגי איתן, איציק אברכהן ועוד

המנהלים בחברות התפעוליות שתוגמלו בנדיבות רבה והיו נאמנים לדנקנר זכו לגב חזק מבעל השליטה, וחלקם ממלא את תפקידו כבר שנים ארוכות. מנהלים אלה, שנהנו מוודאות גדולה בתקופת דנקנר, נמצאים היום בערפל בכל הנוגע לכוונות של בעלי השליטה החדשים.

בין המנהלים בחברות של דנקנר ניתן למצוא את סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובניין; איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל; ניר שטרן, מנכ"ל סלקום; ועוד.

העזיבה של דנקנר עשויה להעמיד למבחן גם שני מינויים טריים יחסית בכלל ביטוח: זה של מקורבו וחברו, דני נוה, שמונה ליו"ר החברה לפני חצי שנה; וזה של איזי כהן, מנכ"ל החברה שנכנס לתפקיד בסוף 2012.

כהן מונה על-ידי דנקנר לתפקיד המנכ"ל מתוך כוונה להשביח את החברה לקראת מכירתה, והחל בביצוע מהלכים אגרסיביים לצורך כך. אך בן-משה כבר אמר באחרונה כי הוא אינו בטוח שיש הכרח במכירת החברה.

* פוטנציאל הפגיעה: מיליוני שקלים בשנה לכל אחד.

הנפקות: כלל חיתום

חברת החיתום שבשליטת צחי סולטן, שכלל ביטוח הייתה בעלת מניות בה, הפכה ל"חתם הבית" של חברות הקונצרן במשך רוב העשור הקודם. כלל חיתום נהנתה מכך שהקונצרן על חברותיו הרבות הוא גוף המגייס כספים רבים, וזכתה ליהנות מעמלות שהגיעו לעשרות מיליוני שקלים, בשנים טובות בשוק ההון.

על אף שהשליטה בחברה הועברה לידי סולטן בשנים קודמות, עדיין ניתן למצוא אותה כמשתתפת פעילה ברוב ההנפקות של הקונצרן. כעת נראה, שכלל חיתום תצטרך להתמודד עם תחרות גבוהה יותר על ההנפקות שיבצעו חברות הקונצרן, כשגופי חיתום מתחרים ינסו לנגוס בנתח השוק שלה.

נציין כי הקשר העסקי בין סולטן לדנקנר בא לידי ביטוי גם בכך שכאשר סולטן הקים שותפות לחיפושי נפט בשנת 2009 (מודיעין), הצטרפה אי.די.בי כמשקיעה עיקרית בשותפות. הקונצרן של דנקנר הזרים עשרות מיליוני שקלים בגיוסי ההון שביצעה החברה שנחלה כישלונות בחיפושיה.

* פוטנציאל הפגיעה: מיליוני שקלים בשנה.

עורכי דין: משרדי גולדפרב-זליגמן ורם כספי

פירמת עורכי הדין הגדולה בישראל, גולדפרב-זליגמן, היא גם זו שמלווה את אי.די.בי זה עשרות שנים, עוד מהימים שבהם הקונצרן היה בשליטת משפחת רקנאטי. אי.די.בי אחראית לחלק ניכר מהכנסות המשרד, שטיפל בכמעט כל העסקאות הגדולות של הקונצרן.

עו"ד אלי זהר, מצוות המשרד ומבכירי הפרקליטים בישראל, הוא מי שליווה לאחרונה מקרוב את דנקנר ואי.די.בי.

לאלשטיין ובן-משה יש משרדי עורכי דין משלהם שמלווים אותם. אצל אלשטיין מדובר במשרד אפשטיין, חומסקי, אסנת ושות'; ואצל בן-משה מדובר בעו"ד יניב רוג ממשרד ש. פרידמן, ולאחרונה גם רענן קליר ממשרד קליר-בנימיני.

אם אכן יחליטו הבעלים החדשים של הקונצרן להחליף משרד עורכי דין, תהיה זה פגיעה משמעותית עבור גולדפרב-זליגמן, והיא צפויה להשפיע על הפירמה, שמעסיקה למעלה מ-200 עורכי דין, באופן ניכר.

עורך הדין המתוקשר רם כספי, שנחשב לאחד היקרים בארץ, היה זה שליווה מקרוב את דנקנר בשנה האחרונה במאבקו על שמירת השליטה באי.די.בי - מאבק שהסתיים כידוע בהפסד.

כספי, שגובה שכר-טרחה שנע בין 400 ל-600 דולר לשעה, קיבל שכר גלובלי על העבודה בתיק שנמשכה יותר משנה, וסיום הסאגה מסמן גם את סיום הקשר העסקי בין הצדדים, כפי הנראה מכיוון שדנקנר כבר לא יוכל להרשות לעצמו לשכור את שירותיו.

הסבירות שאלשטיין ובן-משה ימשיכו גם הם לעבוד עם כספי היא נמוכה: צמד בעלי השליטה החדש, שמנסה לשדר צניעות, לא ירצה להתהדר בכך שאחד מעורכי הדין היקרים במדינה - שמזוהה עם הטייקונים - עובד עמו.

עם זאת, סיום העבודה עם דנקנר אינו מהווה עבור כספי פגיעה משמעותית אלא מכה קלה בכנף. יש לו שורה ארוכה של לקוחות איתם הוא עובד הרבה שנים, כך שפגיעתו מכך שדנקנר כבר אינו הבעלים של הקונצרן הגדול, צפויה להיות מינורית יחסית.

* פוטנציאל הפגיעה: מיליוני שקלים בשנה לכל אחד מהמשרדים.

יחסי ציבור: רני רהב

אחרי שלב לבייב, שרי אריסון והחברה לישראל עזבו את משרד יחסי הציבור של רני רהב בשנים האחרונות, נותר נוחי דנקנר - על שלל החברות שבשליטתו - הלקוח הגדול והמשמעותי ביותר של רהב: 250-300 אלף שקל שילמה למשרד כל קבוצת אי.די.בי מדי חודש.

נכון לעכשיו, בתקופת הביניים, ממשיך רהב לתת שירותי יחסי ציבור לחברות התפעוליות הגדולות בקונצרן, הכוללות את מכתשים אגן, שופרסל, נכסים ובניין, סלקום, כלל ביטוח ועוד. רהב מזוהה תדמיתית עם הטייקונים בכלל ועם דנקנר ואי.די.בי בפרט, כך שסביר להניח כי עם סיום חוזה ההתקשרות עימו, משרדו יפסיק לטפל בחברות הקונצרן.

מי שעשוי למלא את החלל הגדול ולצבור תנופה הוא איש יחסי הציבור טל רבינא, המלווה את מוטי בן-משה מאז החליט להתמודד על הקונצרן ואת אהרון פוגל, יו"ר אי.די.בי החדש, זה למעלה מעשור (עוד כשזה היה יו"ר חברת הביטוח מגדל, שהיא הלקוח הגדול ביותר של רבינא).

* פוטנציאל הפגיעה: 3-4 מיליון שקל בשנה.