לבטל את הפטורים ממס

יש לבדוק את כל הפטורים, כולל הפטור לעידוד השקעות הון

איך מתכוון, מתכונן, שר האוצר יאיר לפיד לפרק את פצצת-הזמן המתקתקת של תקציב 2015? נכון להיום הוא לא ממש מתכוון או מתכונן. למה לרוץ? אולי כבר לא יהיה בממשלה, אולי לא תהיה הממשלה, אולי הכלב ימות... אולי יבוא קוסם.

האם זה יהיה הגיוני להעלות (שוב) מסים - אחרי שבסוף 2013 הוא הוריד אותם, והמס השולי כבר עומד על 50%? האם סביר לקצץ עוד יותר בהוצאה הציבורית, שנחתכה כבר מספיק? האם הוא יספר שוב על חיתוך תקציב הביטחון, אחרי שמעולם הוא לא ירד?

ואולי, אם ישאיר לרגע האחרון, לפיד יוכל לסמוך על הדרך הקלה והחלקלקה ההיא: להכניס את הכלכלה לתזזית, את השרים להיסטריה, ואז להעביר בממשלה החלטה לפרוץ את יעד הגירעון המתוכנן, נכון להיום ל-2.5%. והתוצאות? בזה כבר יטפל השר הבא.

הגיע הזמן לקפיצת מדרגה בתקציב שסובל מבסיס מס צר, בדרך של צעדה לפתרון הקשה באמת: לטפל בביטול ו/או כניסה למסלול הפחתת פטורי המס הגדולים, שאינם הוגנים, אינם מוצדקים, ועלותם גדולה וכבדה מדי על המשק.

וזו לא רק הבעיה/המלחמה של לפיד - האחריות מוטלת גם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם הסמכות להפעיל את מנכ"ל משרדו הראל לוקר ואת ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, ולהתחיל לעבוד יד ביד עם לפיד ואנשיו, דבר שנתניהו עצמו מדבר עליו הרבה שנים, אבל חשש לממש.

החגיגה שנפלה על לפיד - רזרבות מנופחות, תת-ביצוע בתקציבי המשרדים והכנסות חד-פעמיות ממסים, שפינו כמה מיליארדים טובים בתקציבי 2013-2014 - מיצתה את עצמה. ב-2013 נרשם עודף מופרז של 6-7 מיליארד שקל, בגלל רזרבה גדולה מדי ותת-ביצוע חד שנבע משנה של בחירות. לזה התווספו 4 מיליארד שקל בגין מיסוי "הרווחים הכלואים" ועוד הכנסות חד-פעמיות. תת-הביצוע לשנת 2014 מוערך ב-3-4 מיליארד שקל, לזה יתווספו הכנסות מסים מכמה מכירות, אקזיטים. וכך נעבור, אם לא יקרה משהו יוצא דופן, גם את השנה הזאת.

אבל 2015 היא כבר סיפור אחר לגמרי. התקציב מתוכנן להצטמצם, השרים-משרדים כבר מיומנים בלהוציא את תקציבם, ובנוסף יש הסכם שחתם לפיד עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני שמעביר לתחילת 2015 את הפעימה האחרונה של תוספות השכר למגזר הציבורי, וכן חתימה על הסכם שכר חדש, דברים שמבטיחים הוצאה של כמה מיליארדים טובים.

לפיד התחייב עוד למערכת הביטחון להחזיר לה ב-2015 את הקיצוץ של 2013; ומרכז השלטון המקומי אמור גם הוא לקבל החזר הלוואה שנתן לאוצר.

דוח מינהל הכנסות המדינה מעריך את כלל הטבות המס השנה ב-46.6 מיליארד שקל, ומציין את חסרונותיהם: מיטיבים עם המיעוט על חשבון הרוב; מחייבים להעלות שיעורי מס כדי להעלות את עלותם; מעוותים את הקצאת המקורות במשק ופוגעים ביעילות ובפריון; מייצרים שתדלנות ולחצים של אינטרסנטים על מקבלי ההחלטות - שגורמים לעיוות נוסף בהקצאה, ביעילות ובפריון.

הדוח מציין כי אם יבוטלו כל הטבות המס, אפשר יהיה להפחית את כלל שיעורי המס ב-15%. אמנם לא ניתן לבטל את כל ההטבות, אבל גם מינהל הכנסות המדינה מדבר על ביטול הטבות של 10-15 מיליארד שקל, בלי לפגוע בצמיחה או בצמצום הפערים בחברה.

הגיע הזמן להתחיל לקצץ בהטבת המס המופלגת לקרנות השתלמות, 4.4 מיליארד שקל הניתנים בפועל למיעוט מקושר, בעל שכר גבוה יחסית. לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות, בעלות 2.8 מיליארד שקל, שההצדקה היחידה שלו היא המשך קיום שוק חקלאי "שחור". לבחון אם צריך באמת לתת פטור ממע"מ באילת, או שהוא אתנן פוליטי מהעבר? ועוד - האם חייבים באמת להמשיך עם הפטורים לפנסיה בגובה 12 מיליארד שקל או לתת קצת פחות? ומה עם 3 מיליארד שקל להסדר הסולר?

לבטל את הפטור לעידוד השקעות הון

הגיע הזמן לבדוק הכול מחדש, כולל פטור-הפטורים: 6.7 מיליארד שקל לחוק עידוד השקעות הון.

זה מזכיר דברים שאמר אורי יוגב, היום מנהל רשות החברות, לפני שנכנס לאוצר כממונה על אגף התקציבים: הייתי מבטל את כל הכסף שהולך לחוק עידוד השקעות הון, ומוריד במסים. בכל מקום שבו המדינה רוצה להיטיב עם חברות כדי שיבואו ויקימו מפעלים במקומות מרוחקים - שתואיל ותיתן להם מענק מתוך תקציבה השנתי באופן שיסבסד את עלות הסיכונים האפשריים המתקיימים כאן, בשכר, מקרקעין, תחבורה, ביטחון ועוד.

הפטור ממס, אמר אז יוגב, והגיע הזמן שיאמר זאת שוב, הוא כלי נוח לאוצר ולממשלה, שכן הוא איננו סכום הנגרע במישרין מהתקציב. אבל בפועל הוא לא עוזר בהשקעה ולא תומך בהתמודדות עם הסיכון בכלל ולא עם סיכון ההפסד, שכן הפטור מתייחס רק לרווחים.

עניין נוסף, חוק עידוד השקעות הון מוגדר כתומך בתעשיות מייצאות, אבל אולי יש למדינה עניין בהבאת חברות גדולות לארץ, למשל גוגל, שיקימו כאן מרכזי פיתוח ומחקר? אז למה להגביל את העידוד ליצוא?

ביטול ההוצאה הזו והפחתת מסים יוכלו להחזיר את מס החברות לטווחים סבירים, כאלה שיחזירו לארץ, למשל, את הישראלים שבחרו להקים חברות-בנות בחו"ל כדי להסדיר לעצמם תכנון מס.

אמנם האינטרסים נגד ביטול הפטורים הם רבים וכבדים. קל זה לא יהיה. אפשר גם שהמשק יושבת לכמה ימים טובים. אבל הגיע הזמן!