כור מסיימת הרפתקה בקרדיט סוויס ברווח של כמיליארד ש'

מכרה את יתרת החזקותיה בבנק השוויצרי - 3.68 מיליון מניות - תמורת 110.5 מיליון פרנק שוויצרי ■ הרווח שיירשם לה מכך ברבעון - כ-27 מיליון שקל

ההשקעה שהתחילה ברווח עצום, והובילה לבסוף לנפילת נוחי דנקנר. שבוע וחצי לאחר העברת השליטה בקונצרן אי.די.בי מידי נוחי דנקנר לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, הודיעה היום חברת כור המשתייכת לקונצרן על חיסול השקעתה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס. בכך מגיעה לסופה אחת ההשקעות השנויות ביותר במחלוקת שביצע דנקנר, מהלך שהניב לאי.די.בי רווח עצום בתחילה, אך בהמשך עלה לו בהפסדים כבדים והיה בין הגורמים שהביאו בסופו של דבר לאובדן השליטה של דנקנר בקונצרן.

בסיכום חמש שנים מאז החלה כור להשקיע במניות קרדיט סוויס, היא מורווחת בסך הכול כמיליארד שקל על ההשקעה, וזאת אחרי הוצאות מימון בגין הלוואות שנלקחו מבנקים זרים למימון רכישת המניות.

לפי הדיווח מהיום (ה'), מכרה כור את יתרת החזקותיה בקרדיט סוויס - 3.68 מיליון מניות, תמורת 110.5 מיליון פרנק שוויצרי. בגין המכירה היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון הראשון של 2014 רווח נטו של כ-27 מיליון שקל.

מאז הודעתה של כור על כוונתה למכור את מניותיה בקרדיט סוויס, באוגוסט 2013, מימשה החברה כ-31 מיליון מניות הבנק השוויצרי (כ-1.95% מההון) תמורת כ-897 מיליון פר"ש (כ-3.4 מיליארד שקל), ברווח של מאות מיליוני שקלים.

את ההשקעה בקרדיט סוויס החלה כור לבצע בשנת 2008, בעיצומו של המשבר הגלובלי בשווקים. אז רכשה החברה כ-3% ממניות הבנק השוויצרי תמורת כ-3.7 מיליארד שקל. הסיבוב הראשון של ההשקעה היה מוצלח, ומימוש הפוזיציה הניב לחברה רווח עצום של יותר מ-3 מיליארד שקל בשנת 2009.

בזמנו נחלקו הקולות בשוק לגבי עצם ביצוע ההשקעה, בין אלו שהריעו לדנקנר על זיהוי ההזדמנות המוצלח ליצור רווח הון פנומנלי, לבין אלו שביקרו את מהלכיו בטענה כי מדובר בהשקעה ספקולנטית שאינה מתאימה לאופיו של הקונצרן.

נציין, כי מי שנחשב לאדריכל של השקעה זו היה ליאור חנס, יו"ר כור ומקורבו של דנקנר. חנס אף קיבל בגין הרווחים שיצרה ההשקעה בקרדיט בונוס מפנק של כ-2.85 מיליון שקל ב-2009.

הקונצרן התערער, המניה התאוששה

אלא שהימים היפים של הרווחים שגרף דנקנר נגוזו בסיבוב השני של ההשקעה, שהתחיל ב-2009 והביא להפסדים כבדים של מיליארדי שקלים בשנתיים הבאות, לנוכח המשבר בשוקי אירופה ב-2011. אך דנקנר לא נרתע, הוא המשיך לקנות מניות קרדיט סוויס תוך כדי הירידות, כשבשיאה הגיעה הפוזיציה של כור במניות קרדיט סוויס לכ-3.3%.

על רקע הירידה בשווי מניית הבנק, נאלצה כור לשפר את יחס הביטחונות להלוואה (LTV) לטובת הבנקים המלווים - מורגן סטנלי וסיטי, שהעמידו לה הלוואה של כ-4.3 מיליארד שקל. לצורך כך היא מימשה מניות קרדיט סוויס בהפסד, וירדה בהיקף ההחזקה שלה לכ-2% מההון המונפק של קרדיט סוויס.

באותה תקופה דרשה רשות ניירות ערך כי החברה תכיר בהפסד על ההחזקה בנייר בדוחות הרווח והפסד, דבר שגרר ירידה בהונה העצמי של כור ומעבר ליתרת עודפים שלילית, מה שמנע את יכולת חלוקת הדיבידנד שלה לקומות הגבוהות יותר בפירמידה של דנקנר. בכך נעצר המקור המרכזי להחזרי החוב של אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות, מה שהכניס את הקונצרן לסחרור.

באוגוסט האחרון כאמור, על רקע הסדר החוב באי.די.בי אחזקות ובעיות התזרים בחברות הבנות - אי.די.בי פתוח ודסק"ש, החליט דנקנר לממש את החזקות החברה בקרדיט סוויס. מימוש זה נעשה ב-6 פעימות במהלך ארבעת החודשים שעברו מאז, וברווח נאה שנגזר מהתאוששות מניית קרדיט סוויס.

מניית קרדיט סוויס
 מניית קרדיט סוויס