עיריית ר"ג: מקלחות וחדרי אופניים בבנייני המשרדים בעיר

ההוראה של עיריית ר"ג תחול על משרדים חדשים וגם על בנייני משרדים קיימים באזור הבורסה, אשר מתווספות להם קומות חדשות ■ יוזם המהלך: "במדינה עם מזג-אוויר כמו שלנו, קשה לצפות מעובד להתחיל את יום העבודה מבלי שהתקלח"

עיריית רמת-גן תחייב כל בניין משרדים חדש שייבנה באזור הבורסה בבניית מקלחות וחדרי אופניים. ההוראה תחול גם על בנייני משרדים קיימים אשר מתווספות להם קומות חדשות.

"הדרישה כבר קיימת בתוכניות שאישרנו והמלצנו לאשר באזור הבורסה, כמו למשל הגבהת מגדל גיבור ספורט והתוספות המתוכננות לבית הקריסטל", אומר חיים כהן, מהנדס עיריית רמת-גן. "אנחנו מגבשים עכשיו את התקנות וזה יהיה מעוגן בכל תב"ע. בסמכות מהנדס העיר לדרוש תוספות לתוכנית, כל עוד הדרישות אינן מופרזות וכך הכנסנו את המקלחות וחדרי האופניים לתוכניות הבנייה".

לגבי התייחסות היזמים לדרישה החדשה אומר כהן: "היזמים רוצים את תוספת הקומות או את אישור התוכנית כך שהם מוכנים לקבל כל דרישה. אני ראיתי את זה פועל בטוקיו, ביפן, בנייני משרדים עם חדרי אופניים ומקלחות והתפעלתי מאוד".

את הוראות המקלחת והאופניים מצרפת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן לכל תוכנית שמוגשת לאישורה באזור הבורסה, מדיניות שקבעה העירייה כחלק מכוונתה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ואופניים על פני שימוש במכוניות פרטיות. מגמה זו תואמת גם את מדיניות הוועדה המקומית בעיר, כמו מדיניות מינהל התכנון, להקטנת תקן החנייה באזורי תעסוקה הממוקמים בקרבת מוקדי תחבורה ציבורית. מינהל התכנון קידם בעבר תקן מופחת לחניה באזורי תעסוקה הסמוכים לתחבורה ציבורית, וכחלק ממנו היה גם פרק שלם שהתייחס לאופניים. אולם למרות שהתקן החדש אושר על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים הוא מעולם לא עבר לפרסום ברשומות.

"במדינה עם מזג-אוויר כמו שלנו, קשה לצפות מעובד יתחיל את יום העבודה בצורה נוחה לאחר רכיבה באופניים, מבלי שהתקלח לפני כן", אומר עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת העיר רמת-גן שיזם את המהלך, "משום כך, אני סבור שאחריות העירייה להגביר את השימוש באופניים אינה מסתכמת רק בשבילים, שלצערי מעולם לא נסללו ברמת-גן, או במתקנים לקשירת אופניים אלא גם בחובה להתאים את התשתיות ביעד שאליו רוכבים.

"לכן, הצעתי במועצה כי בכל בנייני המשרדים החדשים שיוקמו בבורסה ובבניינים בהם תהייה תוספת קומות למשרדים, יקבעו חדרי שירות לרוכבים, ובכלל זה מלתחות ותאי אכסון לאופניים. להפתעתי ולשמחתי, הצעתי זו קיבלה את תמיכתם של כל חברי הוועדה, ובכלל זה מהנדס העיר ואכן התנינו את אישור התכניות שהוגשו לנו נדרשו בהקמת חדרי השירות והמלתחות. בדרך זו, אני מאמין, יתוגבר התמריץ להגיע באופניים לעבודה, עם כל הטוב שמתלווה לכך".

עלות הקמה מינורית ליזם

בעוד עיריית רמת-גן מקבעת את הדרישה לחדרי אופניים ומקלחות כתנאי בתוכנית, גורמים בענף מעידים שמדובר במשהו שהשוק מתחיל לאמץ באופן עצמאי. "המודעות לתחבורה ירוקה גברה בשנים האחרונות ויש מגמה עולה של עובדים המגיעים לעבודה על אופניים, במיוחד בחברות היי טק ובחברות שבהן עובדים צעירים.

כך לדוגמה, במגדל צ'מפיון בבני-ברק המתאכלס בקרוב, וכן במגדל אדגר בתל-אביב שבו מוסיפים הקיים קומות משרדים נוספות, כבר הפנימו את הדבר ובנו מקלחות וחדרי אופניים", כך מספר אסף עטיה, מנכ"ל מעוף יועצי נדל"ן.

"עלויות ההקמה מינוריות, והשטח המוקצה לכך נמצא בדרך כלל במרתפי החניה, כך שגם הפסד דמי השכירות לא משמעותי במיוחד. הדבר משרת את יזמי הבניינים בכך שניתן לחסוך בביקוש למקומות חניה, והעובדים מקבלים דחיפה ותמריץ להגיע רכובים על אופנים ולחסוך דמי שימוש במכונילת, ובכך לתרום לסביבה נקייה ותחבורה מתקדמת".