"יש עסקים שמוכנים לשלם על ביקורות טובות מגולשים"

מנכ"ל yelp, האפליקציה המובילה בעולם בתחום המלצות על מסעדות ועסקים מקומיים, בכנס DLD במינכן: "סטיב ג'ובס שכנע אותי לא למכור את החברה לגוגל ואמר לי: 'יש להם כבר מספיק כוח. אם אתה צריך כסף, תבוא אליי"

האפליקציה של yelp אולי לא מוכרת בישראל, אבל מעל ל-100 מיליון אנשים משתמשים בה בארה"ב ובאירופה והיא נחשבת בעיני רבים לתנ"ך של העסקים המקומיים. מה שחברות דפי זהב היו פעם, כבר עשור שלם ש-yelp עושה זאת במקומם בצורה דיגיטלית וטובה הרבה יותר.

הרבה לפני פייסבוק וטוויטר, ג'רמי סטופלמן זיהה איך הצורך להתייעץ עם חברים ולקבל המלצה מפה לאוזן יכול להפוך בקלות לחוויה דיגיטלית ורחבה הרבה יותר. ההתחלה לא הייתה קלה בלשכנע את גולשים לכתוב המלצות. "הם שאלו את עצמם למה לא לשלוח אימייל לחבר ולשאול להמלצתו על מקום מסוים", סיפר סטופלמן, מייסד ומנכ"ל yelp, מעל בימת כנס DLD שנפתח אתמול במינכן, גרמניה, והוא יוזמה משותפת של יוסי ורדי וד"ר הוברט בורדה.

"להקים קהילת משתמשים זה משהו שלוקח זמן. אתה לא יכול ללחוץ על כפתור ולייצר קהילה בן לילה. תחשוב שאתה כומר ואתה מקים כנסייה חדשה. אתה לא יכול לייצר קהילה שתגיע לשם בתוך יום אחד. אתה צריך לעשות את זה באופן אישי ולהגיע לכל אחד ואחד", הוא אומר.

סטופלמן מנסה לבדל את עצמו מאתרים ואפליקציות כמו TripAdvisor הפופולרית. "אנחנו לא מנסים להיות אתר תיירות שתיירים מחפשים דברים, אלא משהו שמתחבר לאנשים המקומיים. מדובר פה על עסקים שפונים למקומיים ולאו דווקא רק לתיירים שקופצים לביקור בעיר מסוימת", לדבריו.

אחת השאלות המעניינות ביותר בעולם ביקורות המשתמשים, באתרים כמו Trip advisor ודומיהם, היא איך שומרים על האותנטיות ומשאירים בחוץ את הביקורות המזויפות. ניקולס קרלסון, מנחה הפאנל וכתב בכיר ב"ביזנס אינסיידר", סיפר כי הוא ואשתו נוטים לבקר תכופות במסעדה מקסיקנית קרוב לבית. יום אחד להפתעתו הוא קיבל מייל מהמסעדה, שהיא מוכנה לתת לו הטבה בסך 25 דולר אם הוא יכתוב ביקורת טובה על המסעדה ב-yelp.

"אנחנו מקבלים לא מעט דיווחים על עסקים שרוצים לקנות את הביקורות של המשתמשים", אומר סטפלמן. "יש כמה דרכים שאנחנו תוקפים את הבעיות האלה. יש לנו אלגוריתם של ביקורות, שבעזרתו אנחנו בודקים איך אנשים פועלים באתר ויכולים להכריע אם הביקורת הזה נראית אמינה או שאנחנו לא יודעים מספיק עליה או שהיא לגמרי מזויפת.

"אבל הדרך המעניינת ביותר היא באמצעות צוות ייחודי שלנו. אם תיכנס היום לאתרי מודעות כמו Craig's list ואחרים, תמצא עסקים שמחפשים אנשים שיכתבו עבורם ביקורות ב-yelp. מה שעשינו זה להעסיק אנשים שמפרסמים שהם רוצים לכתוב ביקורות בתשלום וברגע שעסקים פונים אליהם, אנחנו חושפים אותם ב-yelp ומזהירים את המשתמשים".

ההצלחה של yelp הגיעה במהרה גם למשרדי גוגל ולארי פייג' וסרגיי ברין רצו לשים את ידיהם על המוצר המוצלח של סטופלמן, אבל מנכ"ל אפל המנוח סטיב ג'ובס היה שם כדי לשכנע את סטופלמן שלא למכור. "הוא היה מאוד רגשי וגם מאוד משכנע. הוא פשוט בא ואמר לי: 'יש לך חברה טובה, אין סיבה למכור את זה. לגוגל כבר יש מספיק כוח. עדיף לך להישאר עצמאי. אם זו בעיה של כסף, תדבר איתי. יש לי כסף'. ואני עניתי לו כמו איזה מעריץ: אתה צודק ואגב, אני נורא אוהב את המוצרים שלך'".