אפריקה הכריזה על רכישות אג"ח במיליארדים; כמה רכשה?

אפריקה שוב מכריזה על תכנית רכישה, אך בעבר מימשה רק חלק מזערי מתוכניות דומות‏ ■ עם הון עצמי של 3.6 מיליארד שקל, היא עדיין ממונפת למדי

אגרות החוב של אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, ממשיכות במסען צפונה, לאחר שהחברה הודיעה היום (ב') על תכנית רכישה חוזרת של אג"ח בהיקף של כ-400 מיליון שקל: "רכישת ניירות הערך תתבצע בהתאם להזדמנויות בשוק, במועדים, במחירים ובהיקפים, כפי שייקבע על ידי הנהלת החברה".

‏הודעת אפריקה הגיעה לאחר שחרורן של שתי הודעות חיובית שפורסמו לאחרונה בדבר השלמת עסקה למכירת נכס בפלורידה תמורת 37 מיליון דולר ובדבר מכירת חלק מפרויקט אוזרקובסקיה במוסקבה בתמורה לכ-65 מיליון דולר.

‏מתחילת השנה עלו האג"ח של אפריקה בשיעורים בעד 8% וכעת הן נסחרות קרוב לשווי המתואם שלהן, מה שאומר כי פוטנציאל רווחי הון עבור החברה במסגרת תכנית הרכישה החוזרת מוגבל למדי.

‏אפריקה מדווחת כי לנוכח מימוש נכסים בהיקף של כ-1.24 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות היא צברה נזילות המאפשרת לה לבצע את רכישת האג"חים בחזרה, מבלי שהדבר יפגע ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה וכי רכישת האג"ח, אשר נסחרות כיום בתשואה של כ-8%, תביא לה תשואה עודפת ותשפר את מבנה ההון.

‏‏"החברה מעריכה, כי רכישת האג"ח תהווה שימוש נאות בחלק מן המזומנים שבידי החברה, וזאת הואיל והיא צפויה להניב תשואה רעיונית עודפת על פני השקעות אחרות וכן ליצור חיסכון משמעותי בהוצאות המימון העתידיות של החברה....ביצוע התכנית יוביל לשיפור מבנה ההון של החברה והיחסים הפיננסים שלה, וכפועל יוצא מכך צפוי לגרור הפחתה בעלויות גיוסי ההון והחוב על ידי החברה".

‏אלא שתכנית הרכישה החוזרת היא לא יותר מאשר תכנית מסגרת, לרכישה מעת לעת, ואין פירושה כי החברה התחייבה לבצע רכישות בפועל. כך גם היה בתוכניות רכישה אחרות עליהן הכריזה החברה בעבר. למעשה החברה נוהגת בשנים האחרונות להכריז בתחילת כל שנה אזרחית על מסגרת כללית לרכישת אג"ח וההכרזה מהיום הינה בסכום קטן יחסית.

‏תכנית הרכישה של שנת 2013 עמדה על היקף של 700 מיליון שקל, התכנית של 2012 עמדה על מיליארד שקל וזו של 2011 הציבה מסגרת רכישה של 1.5 מיליארד שקל. אלא שהחברה לא ניצלה עד כה את התכניות עליהן היא הכריזה והפעם היחידה בה היא ביצעה רכישה חוזרת של אג"ח הייתה במהלך חודש ספטמבר 2011, בו נרכשו כ-110 מיליון ערך נקוב מסדרה כ"ו בשער של כ-83 אגורות.

‏מאז עלה שער אג"ח כ"ו בכ‏‎ ‎‏-33% לשער של 110 אגורות והוא כיום שווה ערך לשער-המתואם, כך שפוטנציאל רווחי ההון ממימוש התכנית נותר כאמור מוגבל. לאפריקה ישראל יש חוב פיננסי נטו של כ-2.8 מיליארד שקל, כאשר עד לסוף 2014 היא צריכה לפרוע סכום של כ-740 מיליון שקל מתוכו. ההון העצמי של אפריקה עומד על כ-3.6 מיליארד שקל ומהווה כ-15% מסך המאזן, כך שהחברה עדיין ממונפת למדי.