"כ"ץ מטרפד כל התקדמות ברפורמה בנמלים"

שר התחבורה מתנגד להצעת האוצר שלפיה המדינה תתחייב שלא יפוטרו בעתיד עובדים בנמלי אשדוד וחיפה ■ מקורב למו"מ: "השר מחפש מהומה" ■ שר התחבורה: "לממשלה יש מדיניות אחת, ועליה ממונה שר התחבורה"

"אם זה היה תלוי באוצר, אפשר היה לחתום על הסכם לרפורמה בנמלים מחר בבוקר. הבעיה היא ששר התחבורה ישראל כ"ץ מטרפד כל התקדמות ומחפש מהומה" - כך טען היום (ב') בשיחה עם "גלובס" גורם המקורב למו"מ מטעם העובדים. זאת, לאחר שההסתדרות הכללית פנתה ביום חמישי לביה"ד הארצי לעבודה בדרישה לאפשר לה לממש את זכות השביתה בנמלי אשדוד וחיפה. באופן רשמי, טענה ההסתדרות בבקשה, התקיימה פגישה אחת בלבד בחודש האחרון ובה הגיעו הצדדים למבוי סתום.

הטענה הקשה שהשמיע הגורם, לאחר שבועות ארוכים שבהם התנהל המו"מ להקמת שני נמלים חדשים בשקט יחסי, מתייחסת להתנגדות כ"ץ למתווה פשרה שהציע באחרונה האוצר. על פי המתווה, המדינה תתחייב שלא לפטר עובדים שהועסקו בנמלים הקיימים לפני הקמת הנמלים החדשים, עד פרישתם לגמלאות או במסגרת הסכם פרישה מרצון . עוד הציעו באוצר כי אם הקמת הנמלים החדשים תפגע בהיקף העבודה של הנמלים הקיימים וכפועל יוצא תפחית את ההכנסה של העובדים (שכרם מבוסס פרמיות), המדינה תממן 50% מהפער שנוצר בהכנסות - בתנאי שהעובדים יסכימו להעמיק את הקשר בין השכר לביצועים במסגרת הסכמי העבודה.

השר כ"ץ, מתברר, הבהיר באמצעות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, המשמש ראש צוות המו"מ מטעם המדינה, כי הוא מתנגד נחרצות לכל מתווה כזה. כ"ץ טען כי התחייבות כזו היא בגדר "שוחד", בדומה להסכמות שעוגנו במסגרת הרפורמה בנמלים ב-2005, אז התחייבה המדינה שלא לפטר בעתיד איש מהעובדים הוותיקים (דור א') בנוסף למענק של 100 אלף שקל לעובד ותוספות שכר. זאת לא הפעם הראשונה שכ"ץ מואשם ע"י גורמים שונים בטרפוד מו"מ לרפורמה. לפני כשנתיים היו אלה גורמים בהנהלת רכבת ישראל שטענו כי כ"ץ מחבל לכאורה בשיחות מול ההסתדרות.

בפועל, קשה לומר כיום שהדבר באמת תלוי בכ"ץ לבדו. הפערים במו"מ עדיין גדולים גם מול האוצר, שכן עובדי הנמלים דורשים כעת כי במסגרת שדרוג הנמלים הקיימים, המדינה תבנה רציפים נוספים בתוך הנמלים הקיימים (כרמל ב' בחיפה ונמל הדרום ב' באשדוד), שיתופעלו ע"י עובדי הנמלים ולא באמצעות גורם אחר. במשרדי האוצר והתחבורה טוענים כי מדובר בהשקעה גדולה מדי לאור ההשקעה המתוכננת - הן בהקמת נמלים חדשים, הן בשדרוג הרציפים הקיימים - שתייתר למעשה את ההקמה של הנמלים החדשים. זאת ככל הנראה המסקנה שאליה ביקשו לחתור עובדי הנמלים, ואולם נציגי המדינה מתעקשים כי הקמת הנמלים החדשים נועדה לא רק כדי להתמודד עם עלייה עתידית בכמות המכולות, אלא בראש ובראשונה כדי לייצר יותר תחרות. רשות ההגבלים העסקיים פרסמה באחרונה חוות דעת, שלפיה נמלי אשדוד וחיפה הם בבחינת "מונופול אזורי", ועל כן יש להביא לכך שכל רציף חדש שיקום יתופעל ע"י גורם חיצוני שיתחרה באלה הקיימים.

לפי הערכות, נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, יזמן השבוע את הצדדים למו"מ בניסיון להימנע מהכרעה שיפוטית בשאלת השביתה, ולהביא לחידוש השיחות.

מלשכת השר כ"ץ נמסר: "לממשלה יש מדיניות אחת, ועליה ממונה שר התחבורה. עקרונות המדיניות נקבעו מראש והובהרו מספר פעמים בעבר: הקמת שני נמלים מתחרים ללא מעורבות ועד העובדים של הנמלים הקיימים וללא כל הגבלות. זאת, לצד הענקת יכולת לנמלים הקיימים להתחרות בחדשים בהתאם לקריטריונים מקצועיים".