פלוריסטם מפיגה החששות: תוצאות טובות בניסוי בתאי הגזע

(עדכון) - אתמול קרסה המניה בכ-15%; הבוקר מזנקת 20% ■ השגת מובהקות בניסוי כה קטן היא אתגר משמעותי, ופלוריסטם עמדה בו בצורה ברורה באחת מקבוצות המינון שלה

חברת פלוריסטם הודיעה היום על הצלחה בניסוי הקליני שלה בניסוי בתחום שיקום השריר באמצעות תאי גזע המופקים משיליה. החברה הצליחה להראות כי חולים שטופלו בתאים שלה, הצליחו להפעיל יותר כוח שריר לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (שבו נפגע השריר) מאשר חולים שלא טופלו בתאים. התוצאות היו מובהקות סטיסטית, הישג שלא קל להגיע אליו במדגם קטן של חולים (כ-7 חולים בכל קבוצה).

יצויין עוד, כי הניסוי כלל שלוש קבוצות חולים - קבוצת ביקורת, קבוצה שטופלו במינון נמוך וקבוצה שטופלה במינון גבוה. התוצאות המובהקות הושגו דווקא במינון הנמוך, ואילו בקבוצה של המינון הגבוה השיפור היה פחות משמעותי, ובהתאם גם לא ניכרה מובהק סטטיסטית.

"זה ידוע בתאי גזע שאם אתה מוסיף תאים, אתה לא מקבל בהכרח תגובה יותר טובה", אמר היום מנכ"ל החברה זמי אברמן. עם זאת, יצויין כי מנתחי ניסויים קליניים מרגישים בדרך כלל נוח יותר לגבי השפעת טיפול כשהם רואים תגובה לינארית - עליה בהשפעה של המוצר עם עליה במינון. לעובדה שהניסוי קטן, יש שתי משמעויות. מצד אחד, ככל שניסוי קטן יותר, כך ההשפעה של המוצר צריכה להיות משמעותית יותר כדי שבכלל יראה הבדל. לכן השגה של מובהקות סטטיסטית במדגם כזה, היא מרשימה בהחלט.

מצד שני, בניסוי קטן, תוצאה של חולה אחד בלבד יכולה לשנות את כל התמונה. לכן רגולטורים ורופאים מעדיפים להסתמך על תוצאות של ניסויים גדולים יותר.

הניסוי הזה הוא הראשון של פלוריסטם שמבוצע מול קבוצת ביקורת. החברה ערכה כנס משקיעים מיוחד לקראת פרסום תוצאות הניסוי, עניין לא שגרתי, ויצרה בכך עניין רב סביב תוצאות הניסוי. מניית החברה עלתה 36% לקראת פרסום התוצאות, וצנחה יום לפני הניסוי.

מסע יחסי הציבור עבד. החברה הייתה בכותרת ראשית היום ואתמול בכל העיתונים והאתרים הכלכליים. כשהוצגו תואצות הניסוי הבוקר למשקיעי החברה בדרמטיות, מחא הקהל כפיים בעוז. לאחר מכן שוב פרץ הקהל במחיאות כפיים עם הצגת רכיבים שונים של הניסוי ועם עלייתו לבמה של החוקר הראשי.

מדוע בכל זאת ירדה המניה אתמול? יכולות להיות לכך כמה סיבות - שמועות על חוסר הצלחת הניסוי הן אפשרות אחת, ואחרת היא הערכה כי העליות של 36% מייצגות (ואולי ביתר) את משמעות הניסוי, ולכן הצלחה כבר מתומחרת במניה. אפשרות אחרת היא כי חלק מן המשקיעים נכנסו למניה כדי להנות מההתלהבות לקראת הניסוי, אך לא היו מעוניינים להישאר בסביבה לקראת האירוע הבינארי - הצלחה או כישלון.