רוחאני: התחממות היחסים עם ארה"ב - הכי חשובה

נשיא איראן בנאום שכל כולו קריאה לשיתופי פעולה - ואף מלה על ישראל: "הגלובליזציה הראתה שכולנו בסירה אחת. לכלכלת איראן פוטנציאל להיות אחת מעשר הכלכלות הגדולות בעולם תוך שלושה עשורים, מטרה שבכוונתי לממש"

1,500 אנשים הצטופפו היום (ה') באולם המרכזי בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס על מנת לשמוע את נשיא איראן חסן רוחאני, שעלה לבמה כשהוא עוטה את החיוך המוכר שלו ומסביר פנים לאומות העולם.

"בשם האל הרחמן והרחום", פתח רוחאני את נאומו, "הפורום הכלכלי העולמי הוא הזדמנות למנהיגים ומובילי דעה לדון בנושאים הגלובליים החשובים שעומדים על סדר היום. הדיאלוג הזה עוזר לשפר את ניהול העולם. כך אני רואה את הפורום הזה. אני כאן כדי להעביר את המסר של עמי, מסר של ידידות, שיתוף פעולה ודו-קיום".

רוחאני אמר שהוא מחזיק בעמדה כלכלית "מודרנית" וכי העם האיראני בחר בשיתוף פעולה ופתיחות. "אירועי שש השנים האחרונות בכלכלה הגלובלית הראו שאף מדינה לא יכולה להתנהל לבדה ושום עסק לא יכול לחיות לבד ולהיות בר-קיימא", הוסיף רוחאני. "הגלובליזציה הראתה שכולנו בסירה אחת. אם לא נבחר קברניטים חכמים, הסערה תפגע בכולנו. המדיניות הכלכלית צריכה לקדם צדק חברתי עבור כולם".

רוחאני ציטט מספרים הקדושים לאיסלאם המטיפים לשוויון חברתי-כלכלי והציב יעד שאפתני לארצו: "לכלכלת איראן יש פוטנציאל להיות אחת מבין 10 הכלכלות הגדולות בעולם במהלך שלושת העשורים הבאים, מטרה שבכוונתי לממש. אניח את היסודות למימוש החזון הזה. אני רוצה להיות ברור: כלכלת איראן היא שוק מתעורר. נשפר את היחסים הבינלאומיים של איראן. ממשלתי תקדם שיתופי פעולה עם העולם, שכן ללא שיתופי פעולה כאלה יעדי הצמיחה אינם בני השגה".

נשיא איראן אמר כי ממשלתו תעשה שימוש ביחסי חוץ מדיניים על מנת לממש את מטרותיה הכלכליות. הוא אמר שארצו תילחם בטרור ובקיצוניים, תיאבק למען תביעת הפלסטינים לעצמאות ותסייע לפתרון המשבר בסוריה. "כראש מדינתי אני מודע לחשיבות היציבות", הוסיף רוחאני. "זה קריטי עבורנו ולכן שיתוף פעולה אזורי הפך קריטי עבורנו במדיניות החוץ שלנו וזו הסיבה שאנחנו חותרים להעמקת היחסים עם שכנותינו. אנו רוצים לפתח יחסי סחר עם כל שכנינו".

רוחאני מנה שורה של מדינות שכנות אך כמובן לא הזכיר את ישראל. הוא קרא להידוק היחסים עם אירופה ואמר: "עם יישום הסכם ז'נבה, תהיה נורמליזציה ביחסינו עם אירופה".

רוחאני כינה את התחממות היחסים עם ארה"ב "ההתפתחות החשובה ביותר מאז המהפכה האיסלאמית" בארצו והוסיף: "אני בא מאזור בעולם שבוער בלהבות של אלימות וחוסר ביטחון. אסור לנו להיות אדישים לסבל של אחינו באזור. הטרור והאלימות הוא אש ברוח האדם. אני מאמין שיש להילחם בטרור באמצעות יצירות משרות ורווחה. יש להשתמש באמונה באל כדי לשרת את המין האנושי ולא כדי להשמידו. הבעיה העיקרית של המנהיגים היא ניתוקם מהעם. אני מאמין שביטחון העולם קשור קשר הדוק בביטחון במזרח התיכון. חשוב לשמוע את הקולות המגיעים מהמזרח התיכון וליצור מקומות עבודה עבור האנשים".