רוחאני רומז: אם ישראל תתקוף אותנו - נפעיל את חיזבאללה

נשיא איראן בראיון ל-CNN: "בפועל, הישראלים אינם יכולים לתקוף את איראן... זו תהיה פעולה מטורפת" ■ מאשש את דברי שר-החוץ האיראני: "לא נשמיד הצנטריפוגות בשום נסיבות שהן" ■ "הטכנולוגיה הגרעינית – חלק מהגאווה הלאומית שלנו"

נשיא איראן, חסן רוחאני, מזהיר את ישראל מפני ה"טירוף" של תקיפת מטרות גרעיניות בארצו, ומכריז שטהרן לעולם לא תוותר על תכנית הגרעין שלה מפני ש"טכנולוגיה גרעינית היא חלק מהגאווה הלאומית שלנו".

בראיון לתכנית GPS, ברשת CNN, שתשודר ביום א', התייחס רוחאני בביטול לאפשרות שישראל תנחית מהלומה צבאית על מתקנים גרעיניים באיראן ורמז שטהרן תפעיל את חיזבאללה נגד מטרות ישראליות כגמול על התקפה ישראלית אפשרית.

"ישראל יודעת היטב מה תהיה התגובה" אמר רוחאני. "ישראל יודעת היטב מהן היכולות האזוריות שלנו. כאשר מדובר בעולם המעשה, הישראלים אינם יכולים לעשות זאת. אם הם ינקטו פעולה מטורפת כזו, תגובתנו תגרום לכך שהם יקוננו על היום שבו החליטו לעשות זאת".

הראיון ב-CNN הוא ההתבטאות השניה של רוחאני לפני קהל גלובלי בתוך 48 שעות. אתמול הוא נאם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אך דבריו שם היו הרבה פחות לוחמניים. הוא שם דגש על הכלכלה, קרא למשקיעים לבחון הזדמנויות השקעה בארצו, לא הזכיר כלל את ישראל והדגיש שהמסר של איראן הוא "מסר של ידידות, שת"פ ודו-קיום". הוא תאר את התחממות היחסים עם ארה"ב כ"ההתפתחות החשובה ביותר באיראן מאז המהפכה האיסלמית".

בתגובה על האפשרות שהסנאט של ארה"ב יקבל הצעת חוק שתחייב את ממשל אובמה להטיל סנקציות חדשות על איראן, אמר רוחאני: "איננו פוחדים מאיומים. ללשון של איומים לא תהיה שום השפעה על איראן. הנוסח שבו (המחוקקים האמריקאים) צריכים לבחור כשהם פונים אל העם האיראני צריך לשאת אופי של כבוד..." (גורם בכיר בסנאט אמר באחרונה ל-CNN, כי בהצעת חוק לסנקציות חדשות יתמכו 75 סנטורים, משתי המפלגות. זה רוב חסין וטו).

נשיא איראן טען, שהסנקציות שמוטלות על ארצו בלתי לגיטימיות: "כאשר עוסקים בסנקציות, מה מידת ההצלחה שלהן עד עתה? בראש ובראשונה הסנקציות הן בלתי חוקיות. לקונגרס שמתיימר לחוקק חוקים אסור לפעול נגד החוק הבינלאומי. הסנקציות גורמות להחלשת האמנה למניעת נשק גרעיני, להחלשת החוק הבינלאומי ולהחלשת תקנות בינלאומיות... שום מדינה אינה יכולה להחליט בשביל מדינה אחרת".

בה בעת אמר רוחאני, כי לאיראן יש "נכונות מלאה לעשות את הצעד הסופי" בסוגיה הגרעינית. בתגובה על הצהרת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי יש סיכוי "קטן מ-50%" להגיע להסדר מקיף וסופי עם טהרן, מעבר להסכם הביניים שנחתם בנובמבר אשתקד, אמר רוחאני, כי למרות שבהתחלה יהיה קשה יותר לנקוט את הצעד הסופי, "התנאים מאפשרים לנו לעשות צעד זה".

למרות זאת אמר נשיא איראן, שלארצו יש זכות להשתמש בטכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום, לרבות העשרת אוראניום. את תהליך ההעשרה הוא הגדיר כ"חלק בלתי נפרד מהזכויות של מדינות, זכויות שאי אפשר להתכחש להן".

"זה חלק מהגאווה הלאומית שלנו; הטכנולוגיה הגרעינית נהפכה לחלק מהמורשת האיראנית", אמר רוחאני. "... לכן, לא נשמיד את הצנטריפוגות שלנו בשום נסיבות שהן". דברים דומים השמיע שר שר-החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זאריף, בראיון ל-CNN, ששודר אתמול.

רוחאני הצדיק את קיומו של מתקן המים הכבדים באראק וטען שהפלוטוניום שיופק במתקן ישמש ל"רפואה גרעינית", לא לנשק גרעיני. "אנו ניצבים על הרגליים שלנו (בנושא הפלוטוניום), הכריז נשיא איראן. "אנו תיכננו (את המתקן באראק). אנו בנינו אותו. הוא כמעט גמור. כאשר מדובר בסוגיות רפואיות, איננו יכולים לקבל שום הגבלות".