רת"א אסרה על המראה ונחיתה של מסוקים פרטיים משיבא

גורמים בענף התעופה: "לא יכול להיות שמישהו בבי"ח ממשלתי יעשה מהמקפצה ויהפוך מנחת לשדה תעופה פרטי" ■ וגם: מה הקשר בין ההתקשרות עם "עדן תעופה" ל"פרלמנט" במנחת שבו פועלת החברה בראשל"צ?

חשיפת "גלובס" בדבר מתחם המסוקים שמקים בימים אלה בית החולים הממשלתי שיבא (תל השומר) לצרכים פרטיים ובכלל זה לצורך הטסת תיירים רפואיים, ממשיך לעורר סערה הן במערכת הבריאות והן בענף התעופה האזרחית. היום (א') אנו חושפים כי מנכ"ל שיבא, פרופ' רוטשטיין, שהוא בעצמו חובב טיסה ובעל רישיון להטסת מטוסים קלים, נוהג לבקר בימי שישי בפורום המוגדר "פרלמנט" במנחת ראשון לציון - המקום שבו ממוקמת חברת "עדן תעופה" שעמה התקשרה שיבא על פי תחקיר "גלובס" ללא מכרז. אל המקום מגיעים בימי שישי טייסים ומכונאים מתחום התעופה, שם הם מבלים וסועדים יחד. באתר האינטרנט של עדן תעופה אף נכתב: "בכול יום שישי נפגשים החניכים והטייסים במנחת ראשון. בקרוב: מסיבות ואירוח". המנכ"ל והבעלים של עדן תעופה, אורי פרץ, נמצא גם הוא במקום דרך קבע ונחשב מיודד עם פרופ' רוטשטיין. בהנהלת תל השומר, לעומת זאת, טוענים בתגובה: ביקורי פרופ' רוטשטיין במנחת ראשל"צ בשבתות אינם קשורים לחברת "עדן תעופה". מפגשי "הפרלמנט" במנחת ראשל"צ, ככל שישנם, הינם מפגשים חבריים עם טייסי המנחת שם".

עוד אנו חושפים שכבר לפני חודש ימים התלתה רשות התעופה האזרחית (רת"א) את רישיון ההפעלה למנחת תל השומר, ואסרה בכך כל המראה ונחיתה במקום של מסוק פרטי.

התליית הרישיון, שעליה חתום ראש אגף תשתיות תעופתיות ברת"א, מוטי שמואלי, בתוקף עד שהנהלת ביה"ח תסיר את ההאנגר המשמש לאחסון שני מסוקים (כיום מוצב שם מסוק פרטי אחד). החלטת רת"א התקבלה לאחר ששמואלי שמע את הסבריו של מפעיל המנחת מטעם תל השומר. מפעיל המנחת, לפי המסמך שהגיע ל"גלובס", טען כי לא מדובר בהאנגר אלא ב"ריבוע בטונאדות" שנועד להגן על המסוקים הפרטיים מפני נחיתות של מסוקי יסעור צבאיים העוסקים בהפניית פצועים למקום. שמואלי כותב במסמך: "כפי שניתן לראות בתמונות מדובר במבנה גדול הנראה כהאנגר, ובפירוש לא ב'ריבוע בטונאדות'". על פי שמואלי, הצבת המבנה פגעה במישורי המעבר שאמורים להגן על מסוקים המבקשים לנחות במקום ולכן מדובר בהפרה של תקנה 22 לתקנות המנחתים. עוד הוא הבהיר במסמך כי היה על תל השומר לדווח מבעוד מועד על הצבת ההאנגר, וכי מפעיל המנחת התנצל על היעדר הדיווח.

ואולם, למרות האיסור המפורש של רת"א, ביום חמישי האחרון תיעדנו כיצד חברת "עדן תעופה", הפועלת בשיתוף פעולה עם הנהלת תל השומר, מודה שהיא מפעילה מסוקים פרטיים מהמנחת וגובה אלפי דולרים מתיירים רפואיים המבקשים להמריא מהמקום. כשביקשנו לעלות לטיסה המתוכננת להיום או למחר, לא אמרו לנו דבר על האיסור. בהנהלת רת"א נאמר לנו היום שלא חל שינוי בנוגע להתליית הרישיון, וכי הם במגעים עם הנהלת תל השומר לאישור עתידי של הפעלת המנחת, בין היתר באמצעות השלמת בניית ההאנגרים החדשים. ברת"א ציינו שהם אינם זוכרים מקרה דומה שבו גוף ממשלתי בנה האנגרים לכלי טיס ללא אישורים.

כפי שפרסמנו, הנהלת תל השומר התקשרה עם חברת עדן תעופה למיזם בשם "עדן-שיבא תעופה" ללא כל מכרז בעניין. על פי עדותו של אורי פרץ, המנכ"ל והבעלים של עדן, תל השומר בונה על חשבונה מתחם שיכלול האנגרים לטובת 3 מסוקים אזרחיים שיעמדו במקום, ואילו עדן תעופה תספק את המסוקים. עוד נודע כי ההאנגר הזמני שהוצב במקום משמש גם מסוקים פרטיים שאינם קשורים לעדן, וגם זאת ללא מכרז או כללים ברורים.

מנהלים בולטים בענף התעופה האזרחי סיפרו היום ל"גלובס" כי הם מודעים להתנהלות תל השומר ומתקוממים עליה, והם שמחים שהדברים נחשפו. "לא יכול להיות שמישהו בבית חולים ממשלתי יעשה מהמקפצה ויהפוך מנחת שאמור לשמש לפינוי נפגעים לשדה תעופה פרטי", אמר אחד מהם. "גם אם מאשרים כזה דבר, אז מה פתאום אין מכרז? איך זה שלא פנו לחברות הגדולות והמובילות בתחום?" הוסיף. גורם אחר אמר: "אולי גם אני רוצה שהמסוקים שלי יעמדו שם? באיזה עוד מקום בארץ מנחת של גוף ציבורי תולה שלט עם שמה של חברה פרטית אחת?" מנהל נוסף טוען: "מדובר בתפוח אדמה לוהט שכולם פחדו לגעת בו עד הפרסום הזה. אנחנו התרענו, אבל עד עתה זה לא עזר". לדבריו, נראה כי בתל השומר ניצלו את העובדה ששדה התעופה האזרחי בהרצליה אמור להתפנות בעוד כשנה בלי שהמדינה מצאה חלופה, אולם גם אם בכוונת בית החולים לשמש שדה תעופה אלטרנטיבי - מוטב היה אילו הדברים היו נעשים באמצעות מכרזים ובצורה שקופה.

בתוך כך, הגישה היום חברת הכנסת מירב מיכאלי (עבודה) שאילתא דחופה לשרת הבריאות יעל גרמן בנושא. "בעקבות תחקיר 'גלובס' על הקמת מתחם מסוקים לשימוש התיירים/ות באלפי דולרים - רצוני לשאול: מהו המקור התקציבי לבניית המתחם? מי מממן את המסוקים? מי קיבל את ההחלטה למערך המסוקים? והאם הוראות משרד הבריאות מאפשרות זאת?".

מיכאלי, שהגישה באחרונה הצעת חוק שתכליתה להסדיר ולהגביל את התיירות הרפואית בהתאם לטיוטת חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, שעד היום לא אושרה סופית, אמרה היום: "הממשלה מרעיבה את הרפואה הציבורית ומביאה את בתיה"ח למצב שבו הם הופכים לאטרקציות תיירותיות על חשבון כל אחד ואחת מאיתנו. לכן הגשתי הצעת חוק שתגביל את התיירות הרפואית ותקבע שהכספים המגיעים ממנה משמשים לציבור הישראלי ולא למועדון תעופה יוקרתי".

מבית החולים שיבא נמסר: "לחברת 'עדן תעופה' אין הסכם עם בית החולים, ומסוקיה אינם חונים במנחת שיבא. למותר לציין, שהכותרת תיירות מרפא והצמדתה למנחת הינה עורבא פרח אחד גדול מפרי דמיונו הפורה של הכתב והפנטזיה של הטייס אורי פרץ. שיבא רצה אמנם בהתקשרות עם עדן תעופה, אך האמור התייחס לפינוי והטסת חולים ופצועים אליו - ובסופו של דבר לא יצא אל הפועל.

"עמדת שיבא היא לאפשר נחיתת וחניית מסוקים בבית החולים, עם עדיפות לשירותים הניתנים לחולים או לצוות. לא זכור לנו מקרה של חברה המעוניינת בשירות האמור שפנתה ולא קיבלה אישור. ההיפך הוא הנכון - שיבא יוזם התקשרויות עם חברות לשימוש במנחת, בתעדוף לחברות בעלות פעילות רפואית.

"דרישת רת"א לפינוי הבטונדות המגנות על מסוקים קטנים בעת נחיתת מסוקים גדולים במנחת שיבא, היא זו שהביאה לצורך בבניית ההאנגר הנבנה בימים אלה בתכנון ובאישור רת"א. ככל הידוע לנו, אין כל שימוש במנחת עד לסיום הטיפול בדרישות רת"א. לאחר שההאנגר ייבנה ואם יהיה ביקוש לשירותי החנייה בו, יתעדף שיבא באמצעות מכרז מסודר ושקוף את החברות העוסקות בהובלת ובפינוי חולים, ויאפשר שימוש לא מתועדף לחברות מסוקים אחרות".