נסגר חניון "חונים וטסים" בכפר טרומן הסמוך לנתב"ג

יצחק קלקודה הורשע בסוף 2013 בעבירות על חוק התכנון והבנייה ושימוש לא חוקי באדמה חקלאית לשימושים מסחריים ביניהם חניון רכב, מכון שטיפת רכבים וצימרים ■ המקום העתיק את פעילותו לאזור התעשייה בלוד

בתום הליכים משפטיים שניהלה המדינה כנגד יצחק קולקדה, נסגר חניון "חונים טסים" בכפר טרומן הסמוך לנתב"ג שהפעיל קולקדה על קרקע מדינה. בנוסף באו לקיצן גם פעילותן של חברות השכרת רכש ושטיפת רכבים במקום. המקום העתיק את פעילותו לאזור התעשייה בלוד.

את ההליכים ניהלה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין באמצעות עו"ד עפרה אורנשטיין, ואלה כללו הגשת כתב אישום בגין עבירות על חוק התכנון והבניה, הוצאת צו איסור שימוש, הליכים לפי פקודת ביזיון בית משפט, וחקירה של היחידה הארצית לפיקוח על הבניה במשרד הפנים מחוז מרכז.

שופט בית המשפט לעניינים מקומיים ברמלה אבו שחאדה, הרשיע בחודש דצמבר 2013 את קלקודה בעבירות על חוק התכנון והבניה בגין שימוש לא חוקי נרחב ביותר באדמה חקלאית לשימושים מסחריים במושב, ובגין הפרת צווי בית משפט. בין יתר הפעילות הלא חוקית, נעשה שימוש בקרקע חקלאית שגודלה 5.6 דונם לחניית כלי רכב לטסים לחו"ל, עשרה צימרים אשר שימשו את הטסים, ואלפי מ"ר המשמשים לאחסון ומסחר של עסקים שונים.

על פי הסדר הטיעון, אשר אושר על ידי בית המשפט, על קלקודה היה להפסיק את כל השימושים הנוגעים למגרשי המכוניות לרבות פעילות חברות השכרת הרכב אשר פעלו במקום, שטיפת כלי רכב ומגרשי חניה כבר ב-31 בדצמבר אשתקד. עשרת מבני הצימרים יפונו בתוך 4-8 חודשים על פי החלטת בית המשפט, וכל יתר השימושים החורגים יופסקו עד לתום שמונה חודשים מגזר הדין.

הנאשם אף יחויב להרוס ולפנות את כל המכולות, הקראוונים והפחונים אשר במקרקעין בתוך שמונה חודשים. בנוסף, הטיל בית המשפט על קלקודה מאסר על תנאי, קנסות והתחייבות כספית להימנע מביצוע עבירות על חוק התכנון והבניה. בית המשפט קבע את מועד הטיעון לעונש, באשר לרכיבי העונש הנוספים ל-9 באפריל השנה, והפעילות הקשורה ברכבים כבר הופסקה.

מוקדם יותר בחודש דצמבר 2012 ניתן צו איסור שימוש חורג שיפוטי, אך זה לא הרתיע את הנאשם מהמשך העבירות, ועל כן הוגשה לבית המשפט ברמלה בחודש ספטמבר 2013 בקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט.

בנוסף, פרקליטות מחוז תל אביב בשיתוף היחידה לתביעות בפרקליטות המדינה הגישו בחודש אוקטובר האחרון כתב תביעה בשם רשות מקרקעי ישראל על סך למעלה מ-23 מיליון שקל כנגד קלקודה וכנגד האגודה השיתופית כפר טרומן, בגין הפעלה בלתי חוקית של החניון על אדמות המדינה. בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז דורשת המדינה להשיב לרשות מקרקעי ישראל את האדמות, ותשלום עבור הרווחים שהופקו שלא כדין מהפעלת החניון ווהעסקים הנוספים.

"תביעה זו, עניינה במקרה המהווה חלק מתופעה נרחבת של הפרת חוק, תוך ניצול לרעה של מקרקעי המדינה וזכויות אשר הוענקו על ידי רשויות המדינה לאגודות שיתופיות ולמתיישבים לשם יישוב הארץ ועיבודה החקלאי, והכל לשם הפקת רווחים אישיים לטובת הפרט, על חשבון כלל הציבור", נכתב בכתב התביעה.

התביעה הוגשה על ידי עורכות הדין רינה מיוחס, מנהלת מחלקת מקרקעין, וליטל בן דוד סדובסקי מפרקליטות מחוז תל אביב, ובשיתוף עם עורכות הדין דקלה שלו אמסלם ואסנת דפנה מהיחידה לתביעות אזרחיות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה.

מיצחק קלקודה נמסר כי "החניון העתיק את פעילותו לאזור התעשייה בלוד וימשיך לתת שירות הן ללקוחות קיימים והן לחדשים".