ג'ורג' אורוול של שוק ההון

הגרף השבועי מציג את חוסר ההגיון של פעולות במיליארדי דולר

שנת 1984 עברה די מזמן. אך לג'ורג' אורוול מתווספות, כל יום, נקודות זכות בתת-המודע הקולקטיבי שלנו. גם בתחום הכלכלי, בו הוא נגע כעסק צדדי של העולם המתהווה, ניתן למצוא כל יום סיבות להלל את גאוניותו המפוארת. ה-New Speak, ובמיוחד השחור שהוא לבן, וההיפך, אינם רק תופעות לשוניות, אלא בבועה של מציאות יום-יומית.

קנייה מרוכזת, ובומבסטית, של 45 מיליארד דולר לחודש של אג"ח מדינה, המביאה לירידה בהן, ולעלייה בתשואותיהן, או צמצום באותן רכישות המביאה לתהליך הפוך, דהיינו לעליות באגרות ולירידה באותן תשואות, כל אלו בהחלט יכולות להיחשב לתופעות הזויות הנובעות ישירות מספריו של הגאון הספרותי. וזהו בדיוק מה שאנו חווים בימים אלו, במערכת הפיננסית החשובה בעולם (האמריקאית כמובן), המנוהלת על ידי הגוף הסמכותי מכולם, הפדרל-רזרב

לפניכם גרף שבועי המראה את חוסר-ההיגיון הזה בפעולה:

משה שלום תושאות-04-02
 משה שלום תושאות-04-02

לפני שכל המקטרגים מן הסוג הטוקבקיסטי יתחילו להסביר לי כמה אני לא מבין בתהליכי מקרו, ולמה הכול כאן נעוץ בהגיון של פלדה, המותך ממסמרי הרצון לקחת, או להימנע מסיכון, אני רוצה להבהיר: חוסר ההיגיון שבתנועה, כבר אינו מפתיע, ולכן אינו צריך להיות שיקול במדיניות הפעולה שלנו כמשקיעים ממילא. לפחות בעיני. לעומת זאת, סטיות, כן.

לא מן הסוג הלא מוסרי, אלא הנראות בגרפים של נכסים פיננסיים. סטיות הן תופעות מעניינות הדורשות הסבר קצת יותר מורחב, מאשר צחקוק על שמן. במידה ותמצאו, ותאמצו, כמוני, אינדיקאטור המביא לפתחכם סטיות ישרות, או נסתרות, בין תנועת המחיר ואותו כלי טכני, אשרכם.

אינדיקאטור Macd, המורכב מהפרש שני ממוצעים נעים אקספוננציאלים, הוא אחד הפופולאריים לצרכים אלו, ויכולתו להציג "בעיה" בנכס, לפני שהיא הופכת להיות מורגשת בפועל. מאגר של כמה שנים של סקירות טכניות בגלובס יכולות להעיד על כך. אך מדוע אותן סטיות כל כך טובות לשימוש? ומה המשקל הסגולי שלהן במכלול שיקול הדעת שלנו?

לדעתי, זוהי האתראה-אזהרה הטובה ביותר למה ש"יכול לקרות". אופיין המקדים של הסטיות, בנוסף לזמן הרב, יחסית, שהן לוקחות על מנת להיוולד, מקנה להן את ייחוס היתר הזה. אבל, וזכרו טוב שאמרתי כאן "אבל": הן רק אתראה-אזהרה, ולא סיבה לביצוע. רק מעבר המחיר מעל מחסום הנובע מתנועתו עצמו, במגמה, הוא ההדק ללחיצה.

ומה לפנינו, בתשואות המוצגות לעיל? סטייה שלילית בין המחיר עצמו, והמומנטום, כפי ש-2 אדום מציג למכביר. רוצים לראות סטייה חיובית? היא הייתה לא מזמן, כאשר המחיר חזר מן התחתיות סביב 1.39. אז ב-1 ירוק בגרף.

בזמנו, זה קרה ממש אחרי תחילת ההכרזה על השלב האחרון, והגרנדיוזי, ברכישות האג"ח. עכשיו, זה קורה כאשר אותו שלב מצומצם ב-10 מיליארד לחודש. מזעזע את ההיגיון? את זה כבר אמרנו. ומה עם הטריגר המעשי שציינתי כהכרחי לצורך קבלת החלטה? הנהו לפניכם: שבירת קו המגמה העולה ב-3 סגול.

המדאיג את אוחזי התקווה החיובית בזירת המניות, נמצא בשתי העובדות הבאות:

• ירידות בתשואה, דהיינו עלייה באג"ח, מקושרות עכשיו במימוש, ואפילו קשה מכך, בזירת המט"ח האנטי-דולרי ובזירה המנייתית.

• שנית, את בדיקת הפריצה של רמת ההתנגדות סביב 2.40-45, ראינו כבר בדצמבר של השנה שעברה. התירוץ הזה כבר לא שמיש כסיבה לתנועה האחרונה.

מה כל זה אומר? 2.40-45 נראית כרגע הסביבה הטבעית ליעד קרוב עבור הנכס המוצג.

זה אומר עוד קצת (או אולי הרבה יותר) ירידות במדדי המניות בשבועות הקרובים. שנית, עלייה באותם אג"חים יכולה להיות מקושרת עם חיוב בדולר, בנוסף למה שקורה במטבעות של המדינות המתפתחות. הרי, הדולר הוא מטבע הרזרבות העולמי אך גם המטבע שבו תעודות האשראי הממשלתי האלו נקנות כמובן.

אבל מי אמר שיש הגיון במערכת?

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.