בדיקת "גלובס": האם כדאי לשדרג לסוני פלייסטיישן 4?

8 שנים של המתנה עשו את שלהן: סוני פלייסטיישן 4 היא קונסולת משחק מצוינת עם גרפיקה משובחת ומהירות ביצועים גבוהה ■ הממשק אמנם יכול היה להיות מוצלח יותר ואין עדיין מספיק משחקים, אבל הבעיה העיקרית כרגע היא מחסור זמני במלאי

8 שנים חיכו הגיימרים לדור ההמשך של הפלייסטיישן 3. לא בכל שנה משדרגות היצרניות את הקונסולות שלהן, כך שרף הציפיות מהקונסולה החדשה והמשודרגת גבוה. זו כנראה הסיבה שכרגע מוגדרת הפלייסטיישן 4 כחסרה במלאי בחנויות בארץ, לאחר מכירות של כמה אלפי יחידות בודדות במכירה מוקדמת.

אם החלטתם שאתם מעוניינים לרכוש את הפלייסטיישן 4, כרגע כדאי לדעת שקשה להשיג אותו גם בישראל וגם במדינות אחרות בגלל מחסור עולמי. יבואנית סוני, ישפאר, החלה במכירה מוקדמת של הקונסולה זמן רב לפני ההשקה הרשמית בסוף החודש שעבר, והמלאי הזה אזל מרוב רובן של החנויות.

חנויות שונות מציעות לרכוש קונסולות מייבוא מקביל (פרללי), אבל הלקוח ישלם עליהן מחיר גבוה יותר מהמחיר שגובה ישפאר, כשמדובר בתוספת של כ-700 שקל. בחודשים הקרובים בעיית המלאי אמורה להיפתר, כשמחברת ישפאר נמסר שמי שימהר להזמין יוכל לקבל קונסולה לקראת סוף חודש פברואר. מי שחשב לקנות את הקונסולה במדינות אחרות ימצא שהמחסור במלאי אינו מיוחד לישראל, אלא קיים במדינות נוספות.

המתחרה הישירה - אקס בוקס One של מיקרוסופט, עדיין לא נמכרת בארץ באופן רשמי על-ידי מיקרוסופט ישראל וקשה לדעת אם ענקית החומרה והתוכנה האמריקנית תפתיע את הישראלים ותמכור את המוצר בארץ עוד בשנה זו.

האם כדאי לשדרג את את הקונסולה הישנה, או שאולי זה בכלל הזמן לרכוש דווקא את הדגם הקודם? "גלובס" מביא את השיקולים העיקריים:

הדגם החדש מצריך משחקים חדשים

מי שלא חייב להחזיק בבית את הקונסולה החדשה, יכול להסתפק בדגם פלייסטיישן 3, שעדיין יקבל את כל המשחקים החדשים במשך תקופה ארוכה. המחיר של גרסה הכוללת נפח אחסון של 12 ג'יגה עומד על כ-1,100 שקל, ולגרסת הכוללת 500 ג'יגה - 1,500 שקל. הפלייסטיישן 4 לא יודע להריץ את המשחקים מהפלייסטיישן 3, לכן מי שמחזיק ספריית משחקים גדולה והוא עדיין מעוניין לשחק בה, כדאי שימשיך להחזיק את שתי הקונסולות במקביל. חוץ מזה, תמיד אפשר למכור את הקונסולה הישנה בשוק היד השנייה.

מבחינת משחקים, כל קונסולה חדשה סובלת ממגוון יחסית מצומצם, אבל בישפאר מבטיחים שבשבועות הקרובים יהיו כ-20 כותרים על המדפים. אילו משחקים אפשר למצוא כבר כיום? את משחק הפעולה קילזון (ראו מסגרת); משחק הפעולה-הרפתקאות Assassin`s Creed 4; משחק יריות מגוף ראשון קול אוף דיוטי - Ghosts; משחק הרפתקאות Knack; משחק ההרפתקאות לגו Super Heroe; משחק הכדורסל NBA2K14 ומרוץ המכוניות Need For Speed - Rivals. מחירי המשחקים עומדים על כ-300 שקל.

מחיר

מחירו של הפלייסטיישן 4 הוא 2,600 שקל למארז הבסיס, בעוד שערכת הפרימיום הכוללת שלט נוסף, מצלמת תנועה ואת המשחק Killzone עולה 3,200 שקל. עלות הפלייסטיישן 4 בגרסת הבסיס עומדת בארה"ב על 1,550 שקל באירופה 1,900 שקל. כאשר מביאים את המוצר לארץ צריך לשלם מיסים במכס ולקחת בחשבון שהאחריות לשנה לא תקפה בישראל.

גרפיקה

המשחקים שמגיעים היום לקונסולה עדיין לא מנצלים עד תום את היכולות הגרפיות של הפלייסטיישן 4 וייקח עוד זמן רב עד שנגיע לכך. בינתיים כשמשווים את המשחק קול אוף דיוטי Ghosts הקיים גם לפלייסטיישן 3, אפשר לראות גרפיקה נקייה יותר עם פחות פיקסלים ותנועות יותר חלקות. בכותר החדש מבית Killzone בשם Shadow Fall אפשר לראות רמה גרפית אפילו טובה עוד יותר.

שלטים

אחד השיפורים שהכי קל לחוש בו בפלייסטיישן 4 לעומת הדגם הקודם הוא שלט המשחק. הדגם החדש מעט גדול יותר, אבל נעים יותר למגע בזכות גומי רך העוטף אותו. לשלט נוסף משטח מגע בחלק הקדמי המשמש להפעלות מהירות של פעולות במשחקים. יש גם מנורה אחורית הנדלקת בצבעים שונים, המשמשת בעת חיבור למצלמת התנועה. אחד החידושים האהובים עלינו הוא היכולת לחבר אוזנייה חוטית לשלט האלחוטי של סוני ולהקשיב לסאונד של המשחק דרך האוזניות ולא באמצעות הרמקולים של הטלוויזיה. דיירי הבית הנוספים העריכו מאוד את השקט שהם קיבלו פתאום.

לשחק ולשתף

הפלייסטיישן 4 נבנה לעולם של הרשתות החברתיות. אפשר לשדר סרטוני וידיאו מהמשחק בזמן אמת לאתרים שונים ואפשר בלחיצת כפתור לשלוח סרטונים או תמונות לפייסבוק או לטוויטר.

מצב שינה

אחד הדברים הפחות חביבים בפלייסטיישן 3 היה זמן ההמתנה מרגע הפעלת הקונסולה ועד שהכותר מתחיל לפעול ואפשר לשחק בו. בפלייסטיישן 4 שילבה סוני מצב המתנה שמאפשר להפעיל את הקונסולה במהירות רבה יותר ולהגיע לתפריט הראשי בתוך המשחק. בשלב הבא שיגיע באחד העדכונים העתידיים, ניתן יהיה ממש לעשות עצירה במשחק, להעביר את הקונסולה למצב המתנה ולחזור לאחר מכן בדיוק לאותה נקודה, מבלי לחכות זמן רב.

בינתיים אפשר להרגיש שהמשחקים עולים קצת יותר מהר, כאשר גם הפעלת המשחק בפעם הראשונה לא דורשת לחכות זמן רב עד לסיום התקנה של הקבצים הראשונים והעדכונים. לאחר הכנסת הדיסק לקונסולה, הפלייסטיישן עושה התקנה של קבצים בסיסיים וניתן להתחיל לשחק יחסית במהירות, כששאר הקבצים מותקנים ברקע.

ממשק

הממשק לא מספיק מסודר. גם לאחר משחק של מספר ימים קשה להתרגל אליו, ואולי באחד העדכונים העתידיים סוני תעשה קצת סדר בו. סוני עדיין לא גיירה את הממשק שלה לעברית, אבל המחירים בחנות האונליין לרכישת משחקים מופיעים בשקלים.

אפליקציה

אפליקציה לסמארטפונים או לטאבלטים מאפשרת לרכוש משחקים מחנות האונליין, כך שהמשחק כבר ירד לקונסולה עד שהמשתמש יגיע הביתה. האופציה הזו יותר רלוונטית מעבר לים, ללקוחות שרוצים לרכוש סדרות או סרטים.

ויטה

קונסולת המשחקים הניידת של סוני ויטה, לא פופולרית אצל הגיימרים, אבל מי שכן רכש אותה, ימצא בה עכשיו שימוש לא רע בכלל. הפלייסטיישן 4 מאפשרת להזרים באמצעות רשת WiFi ביתית את המשחק שנמצא בקונסולה הנייחת ישירות לויטה. בצורה הזו, ניתן לפנות את הטלוויזיה לדיירים אחרים בבית ולהמשיך את המשחק בקונסולה הניידת.

בשורה התחתונה

הפלייסטיישן 4 היא קונסולה נהדרת לחובבי המשחקים. היא מציעה גרפיקה טובה יותר שעדיין לא מנוצלת במלואה, חוויה מהירה יותר וחיבור לרשתות חברתיות. מי שיצליח למצוא קונסולה כזו זמינה במלאי, בהחלט ישדרג את עולם המשחקים שלו.

קילזון: משחק קשה עם חוויית לחימה מהנה

אם הצלחתם להניח ידכם על קונסולת המשחקים החדשה של סוני, פלייסטיישן 4, ודאי גיליתם שמבחר המשחקים עדיין יחסית מצומצם. סדרת משחקי Killzone, שעליה אחראית סוני, נחשבת כבר מספר שנים למוצלחת. החלק החדש - Shadow Fall - לא מאכזב, בעיקר בגלל הגרפיקה המוצלחת שלו, שנהנית מהיתרונות הגרפיים שקונסולת הדור הבא מספקת לה. קילזון הוא משחק פעולה מגוף ראשון, העלילה מביאה את בני האדם למלחמה בבני גזע ההלגסט, שהם בני דודים של בני האדם.

לאחר מלחמה שנמשכת כבר 3 דורות, בני האדם וההלגסט חיים זה לצד זה בכוכב הלכת וקטה, כאשר חומה ענקית מפרידה ביניהם.

מעשי טרור בין שני הצדדים ממשיכים את המלחמה הארוכה הזו. גיבור המשחק לוקאס, אשר אביו נהרג על-ידי חיילי הלגסט בילדותו, נשלח להילחם ברעים, אבל בדרך מגלה שלא הכול שחור ולבן כמו שלימדו אותו. הרעיון של העלילה הוא לקרב בין שני המחנות, כאשר בדרך מתמודדים בשלבים ללא כוח משיכה בחלל ולחימה באזורים אורבניים עמוסים.

מבחר הנשקים רב ויש גם רובוט מסייע שתוקף אויבים בהוראה של השחקן (באמצעות משטח המגע החדש בשלט). הרובוט גם עוזר כאשר נפסלים ומחזיר את השחקן לחיים. בשורה התחתונה, קילזון הוא משחק קשה, אבל מספק חוויית לחימה מהנה.