"בבית חולים שיבא לא בונים מנחת לאוליגרכים חולים"

מנהל המרכז הרפואי שיבר, פרופ' זאב רוטשטיין, מגיב לכתבה ב"גלובס" תחת הכותרת: "שיבא בונה מתחם למסוקים שיקפיצו תיירי מרפא לנופש"

ביום חמישי, 23 בינואר 2014, הופיעה כותרת ענק בעמודו הראשון של העיתון "גלובס": "בית החולים שיבא בונה מתחם ענק למסוקים פרטיים כדי להטיס את תיירי המרפא לנופש בארץ". הקוראים הופנו לכתבת ענק, פרי עטו של הכתב שי ניב, שהשתרעה על שטח של שני עמודים תחת הכותרת: "שיבא בונה מתחם למסוקים שיקפיצו תיירי מרפא לנופש. למשרד הבריאות לא היה מושג".

לא היו דברים מעולם.

לאחר סדרת הידיעות ב"גלובס" שלחתי איגרת חריפה, יש האומרים חריפה מדי, לידידי שיבא, שבה הבעתי את ביקורתי ומחאתי כלפי הפרסומים. ככל שניתן היה להבין, מחאתי כוונה כלפי הכתב שי ניב שבאווירה הכללית הרגישה לנושא ועדת גרמן וחילוקי הדעות העקרוניים בנוגע לתיירות המרפא, יצר קישור בין נושא המנחת להטסות של אוליגרכים רוסים. ייתכן שהוא הוטעה על ידי גורמים אינטרסנטיים. אני מדגיש, כי ביקורתי ומחאתי הינן נגד הפרסומים ב"גלובס" אשר לא הציגו את התמונה במלואה, וככל שהובן אחרת מאותה איגרת - אני מצר על כך.

אני תקווה כי לאחר קריאת מאמר זה הציבור הוא שישפוט.

בשיבא לא בונים מנחת לאוליגרכים חולים כפי שהצביעו הכותרות ב"גלובס". מנחת מסוקים קיים בשיבא לאורך עשרות שנים ועד לפני פחות משנתיים הוא שימש רק את כוחות הביטחון לצורך הנחתת פצועים וחולים בשיבא, או לחילופין לצורך הטסתם משיבא לכתובת אחרת.

בשנים האחרונות, עם התרחבות משמעותית של הפעילות האזרחית להנחתת פצועים וחולים בשיבא, גבר הצורך לאזרוח המנחת וכך אכן קרה לפני כשנה וחצי.

נוכחות מסוקים אזרחיים על הקרקע פגמה בכוננות בית החולים לנחיתת מסוק גדול. ולכן הציב שיבא ריבוע בטונדות בפאתי המנחת כדי להגן על מסוקים אלה בעת נחיתת מסוקים גדולים. להלן "המסתור". ריבוע הבטונדות הגן גם על המסוק של חברת אדלטק, המשתמשת במסוק לצרכיה, להוציא טיסות עבור בית החולים על פי חוזה עמה.

מסתבר שטעינו. רשות שדות התעופה התלתה את רישיון המנחת עד לסילוק הבטונדות. אנחנו, שניסינו להתחמק מהשקעה כספית בהאנגר מרוחק יותר, נאלצנו להתקפל, לשלוף תוכניות שהיו לנו ולצאת לדרך. שלב א' (מיידי ועל ידי קבלן העובד על פי מכרז אחר בשיבא) - יציקת משטח מרוחק אליו יוסטו הבטונדות כדי לאפשר את פתיחת המנחת, ושלב ב' - בכפוף לאישורים סטטוריים ופרסום מכרז לקבלן לבניית המבנה (שייצא בימים הקרובים): בניית מבנה פלדה קבוע. להלן ה"האנגר".

הכול נעשה בגלוי, אין סודות, אין קונספירציה, אין כוונות נסתרות, ולפרויקט ההאנגר אין כל קשר, לא ישיר ולא עקיף, לנושא תיירות המרפא ו/או לחברת עדן תעופה שהוזכרה רבות בכתבותיו של ניב.

אישורים עקרוניים לתוכנית קיבלנו הן מרשות שדות התעופה והן מצה"ל. אישור לחלק א' התקבל מעיריית רמת גן.

האמת העירומה היא שלמרות שבשיבא מטופלים כ-3,000 תיירי מרפא בשנה, עוד לא נוצרה הטיסה הראשונה לתיירים מן המנחת שלנו. ואם תהיה בעתיד הטסה אחת או שתיים מן הסוג הזה, יהיה זה בבחינת טיפה בכוס מים. אמירותיו של הבעלים והמנכ"ל של "עדן תעופה", מר אורי פרץ, בדבר הטסת תיירי מרפא, להבנתנו התייחסו לחברה הפועלת ממנחת ראשון. בצמוד למנחת נתלה שלט עם הלוגו "עדן-שיבא תעופה", אבל מעולם לא התקשרנו איתם כיוון שלא קיבלו את אישור רת"א להטסת חולים.

האם אין הגיון בהקמת שירות היטס רפואי לבית החולים הגדול והמשמעותי בישראל? האם מה שקורה בפועל בפוריה ובסורוקה אינו ראוי שיקרה גם אצלנו? מה פסול בשילוב פינוי רפואי מוטס על ידי פארמדיקים והליקופטר, כאשר פעילות כזו משולבת עם המחלקה לרפואה דחופה, כפי שזה קיים בכל העולם המודרני?

האם מישהו יכול לצאת כנגד יוזמה שלנו להטיס רופאים לצורך סיוע בטיפול בחולה בבית חולים בפריפריה? או למה שקרוי SECOND OPINION? או לחסוך בזמן יקר כדי לאפשר למרצים להעביר שיעורים לסטודנטים בפקולטה לרפואה בצפת?

ובכלל, איזו סיבה יש להתנגד לשירותי מנחת למסוקים אזרחיים? מנחת פעיל מזרים הכנסות לבית החולים, מנחת שומם הוא בזבוז. בתי החולים כבר מזמן הבינו זאת.

אינני חש צורך להתנצל נוכח יוזמות רבות שלנו בתחום הנגשת שיבא לציבור. לצערי לא תקראו עליהן בשום כלי תקשורת, פשוט משום שהן אינן צהובות. לא צהוב, לא מעניין:

1. פרויקט שאטלים. בתמיכת משרד התחבורה, עיריית רמת גן ומינהל מקרקעי ישראל יזמנו תוכנית שאפתנית לפיה לא ייכנסו עוד אוטובוסים ארוכים לתוך בית החולים. הם יחנו בשני מסופים שנבנה מחוץ לקמפוס, ומשם, בתדירות של אחת לעשר דקות, ייצאו ויבואו מיניבוסים קטנים וידידותיים לסביבה, שיסיעו את הנוסעים לכ-20 תחנות בתוך שיבא.

2. הרחבת דרך שיבא. לחצים חוזרים ונשנים שלנו גרמו לכך שבקרוב מאוד תורחב דרך שיבא (המובילה מצומת תל השומר בכביש גהה, בואכה כפר אז"ר ורמת אפעל, לשיבא) ממסלול אחד לכל כיוון לשני מסלולים.

3. מסוף שפירים. אנו מקדמים ביחד עם משרד התחבורה פרויקט שלפיו תבוטל תחנת רכבת הברזל המיותרת והמיותמת בכפר חב"ד ובמקומה תיבנה תחנה כזו במחלף שפירים. שאטלים של מיניבוסים קטנים, מהירים ונוחים, יצאו ויבואו מהחניון כדי לפזר את הנוסעים שיגיעו לשפירים ברכבות מכל רחבי הארץ, לשיבא, בר אילן ולמחנות הצבאיים בתל השומר.

4. רכבת קלה. אנו מתנהלים מול נת"ע (נתיבי תחבורה עירונית) על מנת לאפשר את הגעת הקו הסגול של הרכבת הקלה לתוך תחומי בית החולים. בתקווה שנצליח לשכנע את הנוגעים בדבר, יהיה בכך כדי להקל באורח משמעותי ביותר את הנגשת שיבא לציבור גדול שאיננו נוהג וזקוק לתחבורה הציבורית.

5. מסלולי אופניים. בשיתוף עם עיריית רמת גן אנו עומדים לרשת את קמפוס שיבא במסלולי אופניים, שיאפשרו לחלק מן המבקרים ולחלק מן העובדים להגיע לעבודה באופניים. בנוסף, נאפשר גם שכירת אופניים בתוך שיבא כדי לאפשר תנועה קלה ורכה מנקודה לנקודה.

6. תוספת שטחי חניה. נוכח מצוקת החניה בשיבא, בעיקר בשעות הבוקר ולפני הצהריים, בנינו שני חניונים, משולבים בבית חולים חירום, ושלישי בדרך. בכך יתוספו למעלה מאלף מקומות חניה.

בפרויקטים אלה שיבא, בעזרת חוג הידידים הנפלא שלו, משקיע כספים לא מעטים ישירות לטובת מטופליו ומבקרי בית החולים.

חבל שהדברים התגלגלו לידי כך, והלוואי שאני טועה בחושבי שמאחורי הפרסומים ב"גלובס" מסתתרת כוונה להבאיש את ריחה של תיירות המרפא בעיני ועדת גרמן ו/או לנסות לפגוע במי שעושה ומצליח, מי שיוזם ומקדם, מי שנלחם ומסכן את עצמו עבור ציבור המטופלים, מי שלא מוכן להיכנע לביורוקרטיה ותכתיבים, מי שמנסה להשיג ביטוח יעיל, גז טבעי וחשמל זול על מנת לחסוך בעלויות ולהותיר כסף לתרופות ולעזרה למטופלים, ולצערו הגדול הוא נבלם. לכך צריך לצרף חלק מכתבי הבריאות, שנדמה שעשו יד אחת לחסל את השליח המציע רפורמת בריאות אמיתית, חברתית וצודקת, שהם כה מתנגדים לה.

מי שמסתובב בקמפוס שיבא מריח את ריח הקידמה: מכונים חדשים לתפארת, בנייני אשפוז, מרכזי מחקר וחוקרים מהמובילים בעולם, רוח נפלאה של צוות שיבא המוביל בשירות רפואי, מחקר והוראה. כל זה לא צמח בלי ניהול ועשייה, התגברות על קשיים ביורוקרטיים והדיפת מטען כבד של חוסר פרגון.

איני בטוח שציבור הקוראים ער לכך שהמרכז הרפואי שיבא הוא בית החולים היחיד בישראל שגם מצטיין באיכות ובחדשנות וגם מאוזן כלכלית. זה לא היה קורה אלמלא הייתה כאן יד מכוונת, יצירתיות לשמה ומעל לכל מצוינות של צוותי שיבא. למגינת ליבנו, משרד הבריאות ממשיך לספוג = "להחרים" כל שנה עשרות מיליוני שקלים מהכנסותינו לטובת בתי חולים גרעוניים, תוך פגיעה מתמשכת ביכולותינו.

זו המציאות שלנו ואיתה נמשיך להתמודד ולהצליח. שום פרסומים מוטים לא יניעו אותנו מלהמשיך לעשות, ליזום, להפתיע ולהצטיין, כי את ה-DNA של שיבא אי אפשר לשנות.

■ הכותב הוא מנהל המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

תגובת "גלובס": "גלובס" עומד מאחורי כל פרסומיו בעניין פרשת "שיבא טורס" ודוחה כל ניסיון להציג את הפרסומים כאילו מדובר בהטעיה מצד גורמים אינטרסנטיים. "גלובס" דוחה גם את הניסיון להטיל דופי אישי בכתב העיתון ואת הניסיון להציג את העיתונאים בכללותם כמי ש"עשו יד אחת" לחיסולו של מנכ"ל שיבא. האינטרס היחיד שעומד לנגד העיתון הוא האינטרס הציבורי, ואכן: שהקוראים ישפטו.