הדירות בדרך? בסיסים בת"א ובצריפין יפונו בחודשים הקרובים

מקורות ביטחוניים: ב-2013 פינה משרד הביטחון לא פחות מ-3,000 דונם באזור ראש העין ועוד כ-40 מחנות ומוצבים שננטשו בידי צה"ל ברחבי הארץ

ההמלצה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לממשלה, להקצות לצה"ל כ-750 מיליון שקל לשימור הכשירות ולאימונים, מתבססת על התוכנית שלפיה בשנים הקרובות משרד הביטחון ימסור למדינה אלפי דונמים באזורי ביקוש בעקבות פינוי מחנות. מקורות ביטחוניים אמרו היום (ד') כי ההמלצה מדברת על כך שהסכום יינתן לצה"ל על חשבון הכסף שהמדינה תרוויח ממילא משיווק קרקעות אלה.

במערכת הביטחון אמרו היום כי פינוי המחנות מתנהל על פי התוכנית: כיום משרד הביטחון מבסס את הפינוי על התכנית שה"ם 1 (שיווק והעתקת מחנות) שאושרה לפני כחודשיים, ובמסגרתה יפונה מחנה קרן הקריה בתל אביב, והשטח יימסר למדינה. מדובר במחנה המשתרע על 36 דונם בקירוב בצפון-מזרח הקריה, ופינוי חלקים ממנו כבר החל. הפינוי כולו יסתיים עד סוף 2016, וחלק מהשטח ישמש להקמת תחנה לרכבת הקלה.

תוכנית שה"ם 1 כוללת גם פינוי של 421 דונם ממתחם המחנות בצריפין עד סוף 2015, וזאת בכפוף להמשך עבודות הבנייה של קריית ההדרכה החדשה של צה"ל בנגב - שאליה יועתקו רבים מן הבסיסים. על פי התוכנית, בד בבד עם הליכי הפינוי בשטח, רשות מקרקעי ישראל תוכל להתחיל לשווק ולפתח את הקרקע. בנוסף, מתוכנן פינוי של 30 דונם ממחנה פלנורד בחיפה - מהלך שיאפשר להקים בעתיד שכונה חדשה במרכז הכרמל.

מקורות ביטחוניים אמרו היום ל"גלובס" כי ב-2013 פינה משרד הביטחון לא פחות מ-3,000 דונם באזור ראש העין ועוד כ-40 מחנות ומוצבים שננטשו בידי צה"ל ברחבי הארץ. בין המחנות המפונים, נמנה מחנה ורד שבעיר העתיקה בבאר שבע. עם זאת, בשנה הקרובה לא צפוי להיות פינוי כלשהו במתחם המחנות בתל השומר: על פי התוכניות במערכת הביטחון, בסיס הקליטה והמיון (בקו"ם) של צה"ל שנמצא במתחם עתיד לעבור ללוד.

עם זאת, מעבר הבקו"ם ללוד מתעכב בינתיים בשל ויכוחים בין משרדי הביטחון והתחבורה על הקמת כביש גישה מתאים אל הבסיס החדש. "הנושא נמצא בתהליך מורכב של דיונים לקראת קבלת החלטות שיאפשרו להאיץ את התוכנית", אמר מקור ביטחוני.