מנדל"ן עד היי-טק: הכירו את רוני יצחקי, הקבלן החשוד בשוחד

מיד אחרי שירותו הצבאי כקצין ביחידה 8200, הצטרף לעסקי הנדל"ן המשפחתיים ■ אחותו, הדר יצחקי, היא אשתו של רועי בר, העו"ד שמצוי במרכז פרשת השוחד

רוני יצחקי, אחד מיזמי הנדל"ן החשודים במתן שוחד לעו"ד רועי בר, הקפיד לאורך כל שנות פעילותו להתרחק מהתקשורת כמו מאש.

יצחקי (55) נולד וגדל בראשל"צ. כבן לאב קבלן יחסית מצליח באותה תקופה, יעקב יצחקי, יצחקי הבן למד הנדסת בניין בטכניון, ומיד אחרי שירותו הצבאי כקצין ביחידה 8200, הצטרף לעסקי הנדל"ן המשפחתיים. דרך אגב, אבי-סבו, הרב יעקב יצחקי, ייסד את היישוב באר-יעקב שקרוי על שמו. אחותו, הדר יצחקי, היא אשתו של רועי בר, העו"ד שמצוי במרכז פרשת השוחד.

יצחקי, די צנטרליסטי בסגנון הניהול שלו, ובעל חוג חברים די מצומצם, עסקית ואישית, עומד בראש "קבוצת יצחקי השקעות", שמגדירה עצמה - לפי אתר הבית שלה - אחת מחברות הנדל"ן הפרטיות הגדולות והוותיקות בישראל. בין נכסיה בארץ ניתן למנות את פרויקט יחידות המגורים "צמרות הרצליה" שכולל 680 דירות ב-8 בניינים, ואת מלון הסוויטות המפואר, "בלו מרין", שבמרינה בהרצליה, עיר מגוריו של יצחקי. מחוץ לגבולות ישראל, יש לחברה בעיקר פרויקטי דיור יוקרתיים בניו יורק, לונדון, מוסקבה וערים מרכזיות אחרות בעולם.

יצחקי, כמו לא מעט יזמי נדל"ן, ניסה לרכוב על בועת הנדל"ן של מזרח אירופה, וזאת דרך חברת "אטלס נכסים" שבה היה שותף עם בני הדודים גדי ודורי דנקנר, וקרן RP קפיטל של רפי ברבר והמיליארדר הצ'כי פיטר קלנר. אטלס הונפקה בשוק ההון הבריטי בימי הבועה שלפני משבר האשראי, ולאחר שמנייתה קרסה, יצחקי מחק אותה מהמסחר לאחר שביצע הצעת רכש. כך, מחק אותה יצחקי בזול לאחר שהוא ושותפיו משכו ממנה דמי ניהול של מאות מיליוני שקלים.

הרפתקה עסקית אחרת, שספק אם יצחקי גאה בה, היא חברת התבואות החקלאיות RAV Agro Pro שבה היה שותף עם קרן RP וקונגלומרט המזון Cargill Foundation. יצחקי, שלפי הידוע השקיע בה 70 מיליון דולר, ניסה להנפיק אותה בבורסת מוסקבה לפי שווי של כרבע מיליארד דולר, אך די מהר נקלעה RAV למצוקת נזילות קשה, ובקיץ 2011 נמכרה בנזיד עדשים לענקית ההשקעות של קלנר הצ'כי לאחר שירדה כמעט מכל נכסיה. באותה תקופה, רודמקו, חברת התבואות המקומית של יצחקי שהייתה ציבורית בשוק ההון המקומי, נקלעה אף היא למצוקת נזילות, והפכה לשלד בורסאי.

יצחקי לא הסתפק בפעילות נדל"ן ותבואות. יש לו 3.2% בחברת ADVFN הבריטית שמפעילה אתר חדשות פיננסיות (השקעה ששווה רק כמיליון דולר והוא לא מורווח עליה), ואת הצלחתו ההייטקיסטית הגדולה ביותר הוא חייב ל-QXL, שהפעילה אתר של מכירות פומביות, ונמכרה ב-2008 לקבוצת המדיה Naspers תמורת 1.9 מיליארד דולר. יצחקי, שהשקיע בחברה יחד עם שותפים כמו אביגדור וילנץ, שמעון ויינטרוב ורונן פלד, השלים במכירה אקזיט ענק בשווי של 330 מיליון דולר.