אחרי חמש שנים: יוסי סמולר פורש מניהול תוכנית החממות

סמולר ביצע יחד עם המדען הראשי ועם משרד האוצר רפורמה מקיפה בתוכנית החממות

יוסי סמולר פורש מתפקידו כמנהל תוכנית החממות אחרי 5 שנים. כך נודע ל"גלובס".

סמולר ביצע יחד עם המדען הראשי ועם משרד האוצר רפורמה מקיפה בתוכנית החממות. לאחר ביצוע הרפורמה, תוכנית החממות מושכת זכיינים (מפעילי חממה) מרשימים מאוד, חלקם בינלאומיים, למשל הקבוצות האצ'יסון, נילסן ואלביט מערכות. גורמים בינלאומיים נוספים, אמורים להשתתף במכרז הבא שיחל בחודש מרץ.

כמו כן נערך בתקופתו של סמולר, לראשונה מזה עשור, מכרז להפעלת חממת ביומד, אשר בו זכו קרן אורבימד ושתי חברות תרופות בינלאומיות - ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה. השתתפה במכרז זה גם חברת תרופות בינלאומית נוספת - אסטרה זנקה.

מה משך את החברות הבינלאומיות לצד גופים ישראלים חזקים שעד כה לא התעניינות בחממות, להביט בהם באופן אחר? במסגרת הרפורמה שונו הנהלים כך שהזכיינות על חממה תימשך כשמונה שנים (במקום שלוש שנים על הנייר, שהוארכו בפועל אוטומטית, למעט במקרים חריגים), שהתמרוץ ישוב להיות בצורת מענקים וההחזר בתמלוגים, לעומת המודל של הלוואה אשר הופכת למניות אם אין מחזירים אותה. קיימים מנגנונים שונים באמצעותם ניתן להגדיל את התמרוץ הכספי לחברות הנמצאות ראויות לכך.

כמו כן, נערכים היום הליכים במסגרתם נבחרים לראשות כל חממה גופים המציגים יכולת לבצע השקעות המשך בהיקפים גדולים, עם עדיפות לגופים עם ניסיון בתעשייה שלהם.

סמולר מסר: "אני חש כי עם השגת ההישגים הללו, זה הזמן הנכון לעזוב". עם זאת, יש לציין כי כדי להכתיר את הרפורמה כהצלחה מלאה, יהיה צורך לבחון את טיב החברות היוצאות מהחממות הללו, את היקפי השקעות ההמשך של הזכיינים ואת נכונותם של הזכיינים להתחרות במכרז בשנית. משרד המדען הראשי פרסם קול קורא לגיוס מחליף לסמולר.