פרופ' רוטשטיין יוזמן לשימוע באוצר בעניין מתחם המסוקים

האוצר הורה להפסיק עבודות הבנייה במתחם המסוקים של שיבא ולפנות את המסוק הפרטי ■ "אין זו הפעם הראשונה שביה"ח מתנהל בחריגה מסמכות"

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, פנתה היום (ב') רשמית למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו והודיעה לו כי בכוונתה להנחות את חשב משרדו להודיע לכל הגורמים שחתמו על הסכם עם בית החולים שיבא (תל השומר) בדבר חנייה למסוקים פרטיים או שיתוף פעולה דומה, כי ההסכמים נכרתו בחוסר סמכות ועליהם לפנות לאלתר את כלי הטיס שלהם משטח בית החולים.

זאת, בעקבות חשיפות "גלובס" על שדה התעופה הקטן למסוקים שנבנה במקום מתחת לרדאר של משרדי הבריאות והאוצר וללא האישורים וההיתרים הנדרשים.

"הגדיש את הסאה"

עבאדי-בויאנג'ו כותבת כי בכוונתה להנחות את החשב בין היתר "להודיע לחוג הידידים של תל השומר ולתאגיד של בית החולים, כי אין להם או לכל גוף קשור אחר כל הרשאה להקנות זכויות קניין או רשות שימוש לצדדים שלישיים בנכסי מדינה". בנוסף, עבאדי-בויאנג'ו כותבת כי היא מתכוונת לפנות לממשלה כדי שזו תשלול ממנכ"ל שיבא פרופ' זאב רוטשטיין כל הרשאה שיש לו להתקשר בעסקאות מקרקעין בשם המדינה, וכי לפני פנייה כזו לממשלה רוטשטיין יוזמן לשימוע בפניה.

המשמעות המיידית של הצעד הזה היא שחברת אדלטק ובעליה אורי אדלסבורג, תיאלץ לפנות בימים הקרובים את המסוק שבבעלותה אשר חונה בהאנגר מיוחד שהעמידה הנהלת תל השומר - האנגר שהוצב מבלי ליידע על כך את רשות התעופה האזרחית, מה שגרר את התליית הרישיון האזרחי של המנחת. למעשה, כדי להמריא מהמקום, אדלטק, שמחזיקה בין היתר בתחנת הכוח דוראד, תצטרך לקבל אישור המראה מיוחד מרשות התעופה. חברה נוספת שחתמה על הסכם לחניית מסוק במקום כבר פינתה את כלי הטיס שלה עוד לפני חשיפת "גלובס".

ואולם המשמעות העיקרית היא שלראשונה הרגולטור פותח בהליך אקטיבי ל"קיצוץ כנפיו" של פרופ' רוטשטיין, שלפי כמה גורמים במשרדי הבריאות והאוצר "הגדיש את הסאה" בהתנהלותו מול הרגולטור. הרציונל של עבאדי-בויאנג'ו הוא שפרופ' רוטשטיין ניצל לרעה את ההרשאה שקיבלו מנהלי בתי חולים ממשרד האוצר לפעול בתחום הבינוי מבלי לקבל אישור מראש על כל פרויקט - הרשאה שניתנה להם כדי להרחיב מחלקות ומבנים שונים בעלי צרכים רפואיים תוך חופש מרבי, ולא כדי לבנות מיזמים שחורגים משמעותית לכאורה מהמהות של בית חולים ומסמכותו הניהולית.

"לא תמיד ברור מהם השיקולים"

"לצערי אין זה מקרה ראשון או יחיד שבו מתנהל בית החולים בעצמו או באמצעות גופים הקשורים אליו בחריגה ממסגרת הפעולה המותרת בנכסי מדינה, בחריגה מהרשאה ובחריגה מסמכות, כאשר לא תמיד ברור מהם השיקולים שבבסיס הפעולות השונות עליהן אנו לומדים בדרך כלל בדיעבד, ומבלי שמתקבלת עליהן תמונה שלמה ואמינה", כתבה עבאדי-בויאנג'ו.

במקביל, פנתה בויאנג'ו ל"נשיא תאגיד הבריאות" בתל השומר, פרופ' מוטקה שני, וחזרה על דבריה בעניין חוסר הסמכות והבטלות של ההסכמים שנכרתו בעניין המסוקים. פנייה זו לשני, שהיה בעבר מנכ"ל תל השומר ונחשב אחד האנשים החזקים במערכת הבריאות, יש בה לפי הערכות כדי "לפעול מעל ראשו" של רוטשטיין באופן מופגן מצידה של בויאנג'ו.

בהנהלת שיבא בחרו שלא להגיב.